View : 41 Download: 0

역할놀이와 이야기 나누기 활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향

Title
역할놀이와 이야기 나누기 활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향
Other Titles
EFFECTS OF THE ROLE PLAYING AND THE INDUCTIVE ACTIVITY ON CHILDREN'S PROSOCIAL BEHAVIOR : Priority given to Helping and Sharing Behavior
Authors
계항숙
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
역할놀이이야기유아친사회적 행동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 역할놀이 및 이야기나누기 활동이 유아의 친사회적 행동인 도우기 행동과 나눠주기 행동에 미치는 영향을 비교 분석하여 봄으로써 유아의 친사회적 행동을 증진시킬 수 있는지 알아보려는 데 연구의 목적을 두고 있다. 위와 같은 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 역할놀이와 이야기나누기 활동 후에 나눠주기 행동에 있어 역할놀이집단, 이야기나누기집단, 통제집단간에 차이가 있는가? 2. 역할놀이와 이야기나누기 활동 후에 도우기 행동에 있어 역할놀이집단, 이야기나누기집단, 통제집단간에 차이가 있는가? 3. 역할놀이, 이야기나누기 활동 후에 도우기 행동과 나눠주기 행동 사이에 어느 행동이 좀 더 긍정적으로 증가 될 것인가? 이상의 문제를 검증하기 위하여 서울 강동구 S유아원에 다니는 5, 6세의 남녀 유아 36명을 연구대상으로 하여 역할놀이, 이야기나누기, 통제집단 등 3집단으로 분류하였다. 실험절차는 사전검사, 역할놀이, 이야기나누기 활동, 사후검사로 진행했는데 사후검사에서는 모든 연구대상에게 친사회적 행동에 관한 검사를 실시하였다. 결과는 일원변량분석, t 검증을 사용하여 분석하였으며 그 내용은 다음과 같이 요약된다. 1. 유아의 나눠 주기 행동에 있어 역할놀이집단은 이야기나누기집단, 통제집단과 의의있는 차이를 보였고(p<.01) 이야기나누기 집단은 통제집단과 의의있는 차이가 없었다. 2. 유아의 도우기 행동에 있어 역할놀이집단은 이야기나누기집단, 통제집단과 의의있는 차이를 보였고(p<.01) 이야기나누기집단은 통제집단과 의의있는 차이가 없었다. 3. 각 집단에서의 나눠주기 행동은 도우기 행동보다 더 높은 점수의 증가를 가져왔다.;The purpose of this study is to investigate effects of the role playing and the inductive activity on the children's helping behavior and sharing behavior. The followings are main question, which this study is to ask: Ⅰ. Is there any difference noticed the types of sharing behavior between the role playing group, the inductive activity group and the control group. Ⅱ. Is there any difference noticed the types of helping behavior between the role playing group, the inductive activity group and the control group. Ⅲ. Is there the rate of grade improvement that is shown in helping and sharing behavior. In order to answer the above questions 36 children of both sexes aged 5, 6 at S Kindergarten Kangdongku. were classified into three groups on the same level: role playing, inductive activity and control groups. Experimental procedure consisted of a pretest treatment session and a posttest. Sharing and helping behavior were measured in the pretest and posttest, the role playing group and the inductive activity group children participated in the treatment sessions for one month. The results depended mainly upon the data analyzed through ANOVA, t-test. The followings are the conclusions of this study: Ⅰ. Role playing group are significantly different from inductive activity group and control group on the children's sharing behavior, while the grades of flit inductive activity group are higher than that of the control group, but statistically insignificant. Ⅱ. Role playing group are significantly different from inductive activity group and control group on the children's helping behavior while the grades of the inductive activity group are higher than that of the control group, but statistically insignificant. Ⅲ. The rate of grade increase that is achieved through Sharing behavior is much higher than that achieved through helping behavior in each group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE