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南滄 孫晋泰의 新民族主義史觀 硏究

Title
南滄 孫晋泰의 新民族主義史觀 硏究
Other Titles
(A) Study on Namchang Sohn Jin-tae's Neo-nationalistic View of History
Authors
洪敏淑
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
남창손진태신민족주의사관역사학공동체사회서민균등
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
歷史學은 時代的 狀況 속에서 胚胎되는 歷史的 所産이라 할 수 있다. 南滄의 新民族主義史觀도 그가 생존하던 시대의 歷史的 狀況下에서 生成된 産物인 것이다. 특히, 8·15 解放直後의 韓國社會는 日帝라는 투쟁의 대상은 解消 되었으나, 左·右 對立과 分裂이 격심하여 政治的, 社會的 혼란이 계속되었고, 더우기 당시는 南·北이 分斷되어 통일된 민족국가의 건설이 최대의 民族的 課題로 부각되던 시기였다. 이러한 시기에 배태된 新民族主義史觀은 民族의 團合과 民族構成員 모두의 均等한 幸福과, 對外的으로는 國際的 親善을 도모하여 人類平和를 추구하고자 했던, 民族統合과 平和指向的인 史觀이라 할 수 있겠다. 그러나, 南·北의 分斷克服과 民族統一이라는 당면한 민족적 과제의 실현을 위해서 이것이 극히 주목됨에도 불구하고 종래 이 방면의 연구가 거의 없는 실정이다. 따라서, 본고에서는 南滄의 「朝鮮民族史槪論」과 「國史大要」를 중심으로 新民族主義史觀의 實像과 虛像을 實證的으로 論證코자 하였다. 본 논문의 주요내용은 다음과 같다. 南滄의 연구생활은 民俗學으로부터 출발하였다. 이러한 과정에서 民俗을 역사적 측면에서 인식하게 되었고, 해방 후 庶民大衆에 입각한 民族史를 저술하게 되었다. 南滄은 개인과 全民族의 자유와 평등이 對內的으로는 民族社會 내부의 平和를 정착시킬 뿐만 아니라, 對外的으로는 세계 諸民族, 여러 국가간의 평화를 가능케 할 것이라고 생각했다. 따라서, 南滄은 종래의 支配階級 위주의 歷史敍述에서 벗어나 民族構成員間의 均等에 의한 韓國史의 體系를 세웠다. 그러므로, 民族均等의 관점에서 어긋나는 史實은 철저하게 비판하였는데, 특히 '共同體社會'를 우리가 건설해야 할 社會의 理想으로 삼았고 이에 어긋나는 特權支配貴族階級의 不平等 현상을 신랄히 비판하였다. 이렇게 民族을 중시했기에 歷史硏究의 目的도 우리 民族의 眞正한 路線을 발견하는 데 두었고, 이는 곧 서민 大衆의 역사를 서술한 것을 의미하는 것이었다. 南滄의 新民族主義史觀은 對外的으로는 民族構成員 모두의 均等을 指標로 삼고 있고, 對外的으로는 國際的 親善을 지표로 삼고 있다. 즉 자유와 平等思想을 기초로 세계 여러 민족과 국가간의 평화를 추구하여 세계를 人類平和의 社會로 지향하고자 한 것이었다. 이상에서 볼 때, 南滄은 解放直後의 南·北分斷과 혼란상황을 극복하고, 우리 민족에게 民族的 自負心을 심어주려 하였다. 또한, 少數의 특권 지배 계급 위주의 역사가 아닌, 서민에 바탕을 둔 역사를 서술한, 庶民의 입장에 선 歷史家였다는 점에서 史學史的 位置가 크게 돋보이고 있다고 하겠다.;History can be called a historical product which originates from periodic circumstances. Namcharng's neo-nationalistic view of history is also a product under the historical cicumstances of the days when he lived. In particular, right after the 1945 Liberation of Korea, Imperialist Japan, the object of our struggle, was gone, but because of the serious confrontation and disunion between the leftists and the rightists, Korea's political and social chaos went on and, moreover, due to the partition of the Korean peninsula, the construction of a unified nation-state emerged as the most important problem by which the Koreans were confronted. The neo-nationalistic view of history, which came into existence at such crucial period, can be called a nation-unification-oriented and peace-oriented historical view which hoped to pursue national solidarity and equal happiness of all Koreans and human peace by means of international friendship. But the fact is that, so far, few scholars have studied this field although they should pay the greatest attention to it in order to solve the urgent national problem, that is, the unification of North and South and the national unification. The aim of this study is to demonstrate positively the real and virtual image of neo-nationalistic view of history, centered on his book "Choseon Minjoksa Kaeron"(朝鮮民族史槪論) and "Kooksa Daeyo" (國史大要). The main content of this article is as follows : Namchang's research activities began with folklore. In the course of studying folklore, he came to realize folk customs in he historical aspect. And after the 1945 Liberation he wrote a national history from the standpoint of the masses. He though that individual and national freedom and equality would make the peace of the interior of the Korean people take root and bring peace to the world's peoples and many nations as well. Hence, he has developed a system of Korean, history by writing about people of all classes equally, not by writing about the royal family and the ruling classes, which was the traditional historical presentation. Consequently, he criticized harshly what was far from the principle of national equal opportunity, in particular, regarded a 'community' as the social ideal which we must realize, and criticized severely the inequality caused by the privileged ruling classes. Since he made much of the Korean people, he thought that the aim of the study of history was to find where we Koreans should go, which means that he wrote a history of the masses. His historical view represents the equality of all Korean people and international friendship, in other words, his view shows that he meant to make the world a society full of human peace based on freedom and equality. As stated above, he intended to overcome the division of Korean and disorder right after the Liberation and inspire us Koreans with national pride. He stood out among other historians in that he was a historian of the masses who wrote a history based not on the privileged few but on the masses.
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