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한국 장로교회 여교역자의 교육적역할에 관한 연구

Title
한국 장로교회 여교역자의 교육적역할에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF EDUCATIONAL ROLE OF "BIBLE WOMEN" IN THE PRESBYTERIAN CHURCH OF KOREA : With emphasis on educational pastorate
Authors
김화자
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
한국장로교회여교역자교육적 목회장로교회종교교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 한국장로교회 여교역자들의 역할이 얼마나 교육적인 의미를 지니고 있는가를 알기 위한 것이다. 이를 위하여 첫째로 현재 수행하고 있는 여교역자들의 역할을 실제로 조사분석하고 둘째로 비교역자인 남성목사와 남녀평신도들의 여교역자에 대한 기대가 무엇인가를 살펴보려고 한다. 그러므로써 여교역자들의 교육적역할의 문제점을 발견하고 그 개선을 위한 바람직한 방향을 제시하는 것이 본 논문의 목적이다. 연구의 대상으로는 전국에 있는 한국장로교회의 여교역자 110명과 비여교역자인 목사와 지도층에 있는 남녀평신도 284명이다. 연구결과 1. 여교역자의 연령과 학력에 문제점이 있음이 발견되었고, 2. 여교역자의 명칭인 "전도사"와 현재의 역할과의 불일치가 발견되었으며, 3. 여교역자의 교육적 역할에 있어서 교육지도자로서의 역할은 미소할 뿐만 아니라 심방을 통하여서도 교인파악 정도의 봉사활동에 그친다. 4. 비교적 대도시보다 지방이나 농어촌에 있는 여교역자가 교육지도자로서의 위치를 확립하고 있다. 5. 비여교역자가 바라는 여교자의 자질은 인내와 순종의 미덕을 요구하고 있다. 6. 남성 지도자들은 여교역자의 역할에 대하여 심방과 남성 목사 보조에 강조점을 두고 있다. 7. 평신도일수록 여교역자의 교육적 역할을 기대하고 있다. 8. 평신도들의 "목사"에 대한 신뢰도는 절대적이지만 여교역자에 대해서는 낮다. 9. 한국장로교회에서는 여교역자에 대한 신학적·제도적·신학교육적인 면에 있어서 전혀 고려하지 않고 있다. 이와 같은 문제점을 발굴하고 다음과 같은 제언을 한다. 1. 여교역자의 명칭 사용이 그 역할에 따라 변화되어야 할 것이다. ㄱ. 교육사 : 기독교교육을 전공한 라로서 교육부서에서 교육지도자의 역할을 담당하는 자. ㄴ. 목회(혹은 상담)교육사 : 신학사로서 교육과 상담을 전담하면서 심방을 겸하는 자. ㄷ. 심방사 : 교육목회 진단을 위한 교인 파악을 전담하는 자. ㄹ. 선교 교육사 : 사회 기관이나 기업체, 지역사회에서 선교를 목적으로 일하는 자. ㅁ. 여목사 : 목사가 될 수 있는 동등한 자격을 가진 자로서 목사 안수를 받고 일하는 자. 2. 도시와 농촌의 입지 조건에 따라 전문적이며 다양한 교육역할이 이룩되도록 연구해야 할 것이다. 3. 다양한 전문적인 여교역자들의 역할을 감안하여 여성 신학교육이 새로워져야 할 것이다. 4. 여교역자의 교육적 역할은 총회적인 차원에서 다루어져야 할 것이며 제도화 되어야 할 것이다.;The purpose of this study aims the three points : 1) to examine the present role of "Bible Women" how is going on their education activities in the church. 2) to examine the attitudes to "Bible Women" of their educa-tional role in the church from male pastors and male system. 3) to examine the problems of educational role "Bible Women" and to suggest directions. By the above object the results are as following : 1) the age and school career of the "Bible Women is a handicap, 2) there is the difference between the title "Bible Women" and the modern role in church, 3) there is a lack of leadership in the educational role as a church leader, 4) the leadership of "Bible Women" in education has been established on the country rather than large cities, 5) the eligibility of "Bible Women" is asked to be a quiet and obedience, 6) the male pastors and church leaders want to stay the "Bible Women" in the field of pastoral visit as only assistant of male pastors, 7) laymen expect much more of the educational role of "Bible Women". 8) the grade of male pastors is absolute among the laymen and women but low of "Bible Women". 9) the aspect of theology, policy and education for "Bible Women" are not considered in the Presbyterian Church of Korea. On the above results the suggestions is as following : 1) According to the variety of roles there should be any chn change in the use of the title "Bible Women". a. "Women - educatior" one who has majored in christian education and has the role of education in Church. b. pastoral (or counselling) education - one who takes B.A. degree in theology and needs in the fields of education and pastoral visit. c. Visit - educator - one who needs for the non-christian society and church parish. d. Women pastor - one who has the qualification equal to male pastor. 2) According to rural-urban conditions the adequate roles of education should be developed. 3) According to the technical various roles of "Bible Women" we should renovate the education of theology. 4) The educational role of "Bible Women" should be treation in the dimension of General Conference and be institutionalized.
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교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
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