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大田市의 交通發達과 都市 空間變化의 地理的 硏究

Title
大田市의 交通發達과 都市 空間變化의 地理的 硏究
Other Titles
(A) GEOGRAPHICAL STUDY OF THE URBAN GROWTH AND THE CHANGE OF THE URBAN SPACE IN THE CITY ON THE TAEJON
Authors
白仁姬
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공지리교육분야
Keywords
대전시교통발달도시 공간지리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
大田市는 交通의 발달로 성장한 新興·交通 都市로서 교통 기관의 地域 分化 및 都市圈 擴大에 어떤 영향을 미치는가를 분석 하고자 하였다. 분석 방법으로는 도로현황, 차량현황, 1일 여객 수송량을 시 계열적으로 고찰하여 밝혔고, 1963년, 1975년, 1986년 버스 노선의 발전 과정과 도시내 유출 버스의 운행 빈도를 지도화하고 분석하여 거주지의 분화 과정과 도시권의 확대 과정을 밝혔다. 그 결과를 보면 첫째, 大田市의 道路는 總 延長 136km에서 1986年 738.6km로 20년 동안 602.6km가 연장되어 5배의 증가가 있었으며, 鋪裝率은 66.3%를 나타내고 있다. 그리고 대전시에서 처음 市內버스 營業이 시작된 것은 1952年 8月로 당시에는 1개 회사에 8대의 차량이 운행 되었으나, 1986年 현재에는 총 시내버스 645 대로 71개 시내버스 노선에서 운행되고 있다. 둘째, 大田에서 1日 시내 버스를 이용한 승객은 1966년에 97,519名, 1986年에 774,000名으로 20년 동안 8배의 증가가 있었으며, 택시를 이용한 승객은 1966년 8,234名에서 1986年 498,280名으로 60배의 증가가 있었다. 이는 국민 소득의 향상에서 기인한 것이다. 세째, 대전의 市內버스 交通은 1963年 행정 구역의 확장과 함께 33대의 시내 버스가 5개 노선에서 운행되어, 대전역을 중심으로 住居地와 업무지구가 混合 立地하는 도시 형태를 띠었다. 1975년에는 673대의 시내 버스에 30개 노선으로 증설 운행되어 대전시의 住居地는 業務地域 外廓으로 즉 오정동, 대흥2동, 석교동, 대사동, 문화동, 도마동, 갈마동 등으로 분산되었다. 1986년에는 流出 交通이 급격히 발달하여 住居地는 새로이 판암동, 용운동, 자양동, 홍도동, 회덕동, 가장동, 온천동 등지로 확대 되었다. 그리하여 都市圈은 北으로 신탄진, 구측 南으로 구도리, 곡남리, 西로 동학사, 대평리, 東으로 옥천, 어부동까지 擴大되었다.;This attempts to study the development of the urban space and its change in the city of Taejon, the development of transpration syptem, and to analyse the impact of the transportation system on the urban growth. For the study the materials are collected from the field survey and some others are obtained from the City of Taejon and the Province of the Chungcheongnamdo. For the study of the development of the transportation system in the city, the materials are historically analyzed on the basis of the development intra city bus line and the increase of the bus passengers and traffic facilities in the city and for the impact of the transportation system on the urban growth, the materials are analysed with the methods of cartography. The results may be summarized as follows, Firstly, The length of the roads in 1950 amounts to the 136 Km and the line increase to 738 Km in 1956. The intra-bus corporation opened in 1,952 with the 8 cars. Now the numbers of the cars increased to 647. Secondly. The numbers of the bus passengers increased nine-fold time for the time of 20 years. However the taxi passengers increased sixty fold time. This characterised the improvement of economic situation in the city. Thirdly. The busline in the city of Taejon numbered 5 in 1963. The number of the line increased to 71 in 1986. The increase of the line developed the residential zone in the fringe of the urban space in the city and prompt the urban population to outskirts to the outskirts of the city.
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