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韓國口傳笑話의 敍事構造와 變異樣相 硏究

Title
韓國口傳笑話의 敍事構造와 變異樣相 硏究
Other Titles
(The) Study of SO-WHA(Funny-story)'s narrative structure and variations
Authors
朴恩喜
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
한국구전소화서사구조소화변이양상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 口碑敍事散文文學인 笑諸의 敍事構造와 類型 間의 變異樣相을 分析하는데 주안점을 둔다. 笑話의 장르적 성격은, <낙천적인 世界觀을 가진 說話傳承集團이 이야기에서의 世界와 自我를 滑稽的, 戱畵的인 방식으로 표현한 것> 이라고 설명될 수 있다. 본 연구에서는 이러한 성격의 소화를 세 영역으로 나누어 검토하였다. Ⅱ장에서는 소화의 發生起源과 소화에 內在된 세계관을 밝히려고 했다. 즉 民譯下位장르 가운데 하나인 소화는 이야기 속의 自我와 世界의 대결에 있어, 자아를 세계보다 우월한 것으로 인식하는 전승집단의 세계관과 더불어, 골계적인 방식으로 이야기해주는 表現 態態度에서 비롯되었음을 밝혔다. 또 다른 설화장르와의 비교를 통해, 주인공이 우스꽝스런 방법으로 대립된 상황을 극복하게 되는 소화의 敍事的 특징을 확인하였다. Ⅲ장에서는 대표적인 6개 소화 유형군을 가지고 각각 이야기 구조의 차이에 따라 유형을 분류하였다. 주인공의 행동형태에 의해 「바보사위」는 <단순형> <반복형>을 비롯하여 6개 유형으로 나누어지며, 「상객가서 亡身당한 사돈」은 <單純型><逆轉型>등 6개 유형을 가지게 된다. 또 「아이의 智想」는 등장인물들간의 관계형태에 따라 <제3자 수수께끼 풀이형>외 7개 유형을 나눌 수 있다. 「사기담」에는 속이고 속는 두 사람의 관계의 차이에 의해 <단순형> 사기담을 비롯한 5개 유형을 설정할 수 있다. 그리고 「엉터리 名卜」은 사건의 동기에 따라서 <우연형>을 포함한 7개 유형으로 나누어진다. 단, 「떡보와 使臣」에서는 이야기들 사이에 구조적 차이가보이지 않으므로, 1개 유형만을 설정하게 된다. 2절에서는 여러 유형군의 이야기 구조가 공통적으로 '고난'을 '행운'으로 바꾸는 反運命論的 세계관을 반영한다는 점을 강조했다. 또 모순된 사회와 현실을 배경으로 하는 까닭에, 소화에 등장하는 인물들의 관계와 행위가 對立的인 성격을 띄게 됨도 밝혔다. Ⅳ장에서는 各 類型群에 속하게 되는 유형들 간의 變異樣相의 의미를 고찰하려고 했다. 그 결과, 전승집단의 意識構造와 이야기 밖의 社會構造 등에 의해 笑話의 內容이나 구성요소들과 敍事構造가 변화한다는 사실이 드러났다. 더불어 각 時代狀況과 당대의 倫理觀, 現實觀이 이야기의 變異에 중요한 영향을 미친다는 것도 알 수 있었다. 마지막으로, 풍자에서 해학에까지 이르는 소화의 戱劇的 美意識의 의미를 해명하려고 했다. 즉, 소화에 나타난 미의식은 이야기가 향유되었던 각 시기의 社會意識이나 現實狀況에 의해 형성되고 변화했던 것이다. 그런 의미에서 볼 때, 소화는 다양한 이야기형태를 가지고 각 시대마다의 독특한 미의식과 主題意識을 표현했다고 할 수 있다. 특별히 소화는 강한 傳播力과 傳承의 힘을 지니고 있으면서도 다른 설화장르와 구별되는 계속적인 '웃음' 지향성 때문에 소멸이 되기 쉬움을 알 수 있었다. 그렇지만. 話衆의 흥미와 관심을 끄는 文學性 높은 소화는 더욱 활발하게 전파되고 계승된다는 「笑話의 變異原則」이 드러났다. 이상에서, 서사구조와 변이양상을 분석해봄으로써, 笑諸가 각 계층에 걸쳐 폭넓게 향유되었던 민담하위장르임을 밝힐 수 있었다.;This paper focused on analyzing the aspects of variations of the narrative structures and types of SO-WHA (funny story), one of the oral narrative literatures. The nature of this genre can be characterized as an humourous and comic way of expression of self-identity within the story by the transmitters and the receivers. SO-WHA of this nature was discussed in 3 fields in this paper. Chapter Ⅱ deals with the origin of SO-WHA and it's view of world : It' explains that SO-WHA, one of sub-genres of folktales, originated from performance-participants' view of world that they think the self-identity is superior to the world when the two confronted within the story, and it's humorous attitude of the narration. Also this chapter confirms, by the comparison with the other folktale genres, SO-WHA's nattative structure in which the confronted situation is overcome by humorous ways. Chapter Ⅲ includes 6 reprentitive groups of SO-WHA's types. Each of them can be classified by their narrative structures ; according to the action style, the group of [Fool Sun-in-haw] can be devided into 6 types including 'simple type' and 'repeated type', and the one of [The disgraced Sa-don when formal visits], also 6 types including 'simple type' and 'reverse type'. The group of [The Wisdom of Child] consists of 7 types, including 'the type of The 3rd's enigma', classified by the characters relations. The group of [Deceiving Story] includes 5'types devided by the differences of relations such as deceiving or being deceived. And the group of [A fake Fortune-teller] is devided into 7 types including 'accidental type', according to the motive. But the group of [Dduck-Bo and Delegates] has orly 1 type as each story shows no structural differences. Chapter Ⅳ emphasizeded on the anti-fatalistic view of world of SO-WHA's narrative structure. The common nature of SO-WHA is that the sufferings change into the fortune. The paper also mentioned that the relations and the actions of characters contradict each other because they are based on the contradictory and conflicting society. The aspects of variations of types belonged to each groups were studied also. It reveals that not only the content and structure of SO-WHA have been changed by the consciousness structure of the transmitters and the receivers and the contemporary social structure, but also dthe time's view of morality and value has the direct impact on the variation. Last the paper attempts to reveal the meaning of comic-consciousness of beauty in SO-WHA 'the beauty-consciousness of SO-WHA is created and varied by the contemporary social-consciousness and reality. In this sense, SO-WHA can be regarded as the expression of peculiar beauty-consciousness and subject-consciousness of each period. Especially, in spite of its strong spread power, SO-WHA has easily disappeared due to it's tendency to fun and laugh by which it is distinguished with the other folktales. However, this study shows [the SO-WHA's rule of variation] that if SO-WHA has a literary value as much as it gets the attention of public, it can spread and be succeded more actively. As mentioned alove, the analysis of SO-WHA's narrative structure and variation shows that SO-WHA which has been enjoyed and succeded by the each social class has a high literary nature as a typical sub-genre of folktales.
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