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Lewis Joseph Sherrill의 계시와 교육

Title
Lewis Joseph Sherrill의 계시와 교육
Other Titles
(A) STUDY ABOUT REVELATION AND EDUCATION OF LEWIS JOSEPH SHERRILL
Authors
이영순
Issue Date
1982
Department/Major
교육대학원 교육학전공종교교육분야
Keywords
Lewis Joseph Sherrill계시교육실존주의
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문의 주요 관심은 계시가 기독교공동체에 어떻게 작용하며 또 기독교교육을 성공시키기 위한 계시의 도움은 어떤 것을 필요로 하는가의 문제이다. 본 논문은 이 문제를 Lewis Joseph Sherrill의 계시에 대한 개념과 기독교공동체가 담당하는 교육의 본질에 대한 설명을 중심으로 살펴 보았다. 하나님의 전적인 자기현시(自己顯示)인 계시는 인간의 그 어떤 개입도 요구되지 않는 자율성을 지니며 인간의 구속과 친교를 목적으로 하는 하나님의 사랑으로 인간안에 존재한다. 인간이 이 계시를 인식하고 감지할 수 있는 것은 물리적인 자연을 통해서나 인간의 본성을 통하여, 그리고 역사적인 여러 사건들에서 이지만 역시 하나님의 자기 계시를 가장 깊이 인식할 수 있는 곳은 예수 그리스도 안에서이고 그중에서도 초점이 된 두사건 즉, 예수 그리스도의 죽음과 부활을 통해서이다. 예수 그리스도는 곧 계시의 완성(完成) 이었다. 쉐릴은 기독교교육의 본질을 하나님의 대면(confrontation)과 인간의 응답(encounter)을 통한 만남안에 인간이 참여하여 자신의 존재(Being)가 존재화(Becoming)로 변화되는데 있다고 보면서 이 계시를 통한 인간성장을 기독교교육의 핵심으로 본다. 그렇기 때문에 계시의 핵심은 기독교교육의 핵심과 일치되어야 하는 것이며 이 둘을 어떻게 연결시켜야 하는가는 가장 중요한 논문의 주제가 되었다. 기독교교육은 궁극적으로 하나님 나라의 실현을 위해 존재하기 때문에 한 국가의 이상이나 사회적인 기대의 충족에 그 목적을 두는 세속교육(世俗敎育)과는 사회본질적으로, 목적상으로, 그리고 피교육자에 이르기까지 현저한 차이를 지닌다. 기독교교육은 우선 만남이 일어날 수 있는 기독교공동체를 교육의 장으로 전제해야 하고 이 교육의 장(場)으로서의 공동체는 자기초월의 공동체이며 코이노니아로서 치유적, 구속적 공동체가 되어야 하는데 그 안에서도 하나님의 계시를 긍정적으로 응답할 수 있는 인간자아가 피교육자로 선정되어야 한다. 그래서 기독교교육의 핵심인 대면-즉, 인간안에 자기를 내어 주시는 사랑의 모습으로 찾아 오시는 하나님의 계시와 이 인간자아가 만나야 하는데 이 인간과 인간, 인간과 하나님의 만남에 의해 일어나는 상호작용(相互作用)에는 그 이면에 자아변화의 투쟁에서 비롯되는 심층적인 불안과 긴장이 있다. 쉐릴은 이 상호작용을 통하여 나타나는 관계 사이의 긴장은 인간들의 커뮤니케이션(Communication)으로 감지되는 것으로서 이것의 원활하고도 지속적인 활동으로 인간자아는 유지될 수 있다고 보았다. 또한 하나님의 계시가 기독교교육에 침투하여 인간변화를 시도할 수 있는데에는 무엇보다도 계시를 감지하는 인간의 긍정적 응답이 선행되어야 하는데 그는 인간자아가 "예"로서 긍정적 자세를 갖는 데에도 하나님의 전폭적인 도움을 필요로 해야 한다고 역설한다. 하나님의 대면은 실제로 인간주권의 여지(餘地)가 없을 때 까지 하나님의 주권을 높이되 인간주권은 낮추는데서 비롯 되어야한다고 그는 보는 것이다. 이후에 이루어지는 만남안에서 인간이 가지는 대면과 응답의 개념은 비로소 인간자아의 존재가 존재화되도록 돕고 이 만남의 원리만이 궁극적으로 기독교교육의 성과를 기대하는 핵심적 주체가 된다는 것이 계시를 통해 교육을 시도하는 쉐릴교육론의 결론이다. 끝으로 이 교육의 방법은 하나님의 계시가 가장 잘 나타나 있는 성경을 계시의 증거로서 기독교공동체 안에 사용하는데 두어야하고 거기에서 하나님과 인간과의 계속적인 만남을 위한 교통을 가능케 하는 의사소통의 원리가 적용되어야 한다고 보았다.;The main concern of this paper restson bow revelation acts upon christian community and what is necessary for revelation to make christian education successful. This question was examined around the concept of revelation and the account of essence of education assigned to christian community. The revelation, that is, God's self presentation, has its own free will without necessity of any intervention by human beings, and exists in mankind as love of God for the purpose of salvation and friendship of them. It is through physical nature, human nature or various historical events that a man can feel this revelation. But it is in Jesus Christ, expecially through the two events in focus, that is death and resurrection of Jesus Christ that God's self revelation could be felt most deeply. Sherrill regards that the essence of Christian education rests upon the change of human beings form "being" to "becoming" within the encounter by God's confrontation and man's response and he regards the growth of human beings as the nucleus of christian education. Nucleus of revelation should be therefore, be identical to that of Christian education and how the two of them are related to each other became the most important theme. Christian education is quite different in terms of education society, education purposes, and educatees from secular education whose purpose is construed as fulfilment of ideals of a state and of social needs because Christian education exists eventually for realization of God's kingdom. First of all, Christian education ought to have the Christian community as its field. On the premise, this community as a field of education is the community of "beyond itself" and as Koinonia should become a healing salvation community, where the human beings who can positively response to God's revelation should be selected as educatees. Then the interaction of the encounter being the essence of christian education-God's revelation of disclosing himself to human beings should encounter them in the shape of love - has in the back opiritual uneasiness and thnsion coming from struggling against change of human beings. Sherrill regards that the tension of relation which appears through this interaction may be felt by the communication of human beings and that they can be maintained by the smooth and continuous action of this communication. He also emphasizes that first of all the positive response of human beings should precede so that God's revelation may penetrate into Christian education and could make human beings change, and that God's full help is needed even for human beings to take a positive posture saying "Yes". He has the vewpoint that God's comfronatation ought to begin substantially by lifting God's sovereignty and lowering human sovereignty until there is no room for human sovereignty. Concept of confrontation and response, which human beings have within the encounter coming after this, for the first time helps human beings to become "becoming", and only this principle of encounter become the essential subject eventually enabling sec-cess of Christian education. That is the conclusion of Sherrill's education theory, "Trying Education through Revelation". Finally, it was considered that this education method should be centered on using Bible as the evidence of revelation in the Christian community where God's revelation best showed up and principle of communication should be applied to enable the acquaintances for continuous encounters.
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