View : 1001 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박혜인-
dc.creator박혜인-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:25Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000029423-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/175502-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000029423-
dc.description.abstract역사에서 감정이입을 통한 이해는 과거인의 마음속으로 들어가는 시도이다. 지금, 현재, 여기의 관점이 아닌 과거의 동시대인의 눈으로 역사의 안목을 가지는 것을 우리는 감정이입을 통한 역사 이해라고 한다. 그러나 오늘날 우리 교실에서 행하는 역사 수업은 대부분 단순 지식의 암기에 머무는 경우가 허다하여 아동들에게 역사 수업은 지루하고 무의미한 것으로 인식되어지고 있는 것이 현실이다. 상상력과 창의력의 시작은 참다운 경험에서 출발한다. 많은 경험은 21세기가 원하는 창의력 있는 아동을 양성할 수 있게 한다. 역사만큼 아동들에게 폭넓은 경험을 간접적으로 줄 수 있는 학문 분야는 없다고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 6학년 아동을 대상으로 역사 학습에서 상상적 이해에 기반한 감정이입을 활용한 역사 학습 프로그램을 개발하여 아동들로 하여금 과거인의 삶과 역사에 대한 좀 더 친밀한 경험을 가지게 하고, 이를 통하여 역사 이해력의 증진을 가져오게 하고자 하는 목적으로 시작되었다. 본 프로그램은 감정이입에 관한 선행 연구자들의 연구를 토대로 감정이입에 대한 하나의 학습 순서를 개발하였다. 그것은 공식처럼 분명한 선이 있는 과정이 아닌 흐름을 이야기하는 것으로 고정관념에 의한 감정이입 - 일반적 감정이입 - 맥락적 감정이입의 순서로 역사를 공부하는 것이다. 고정관념에 의한 감정이입은 지금 현재의 눈으로 당시의 사건의 의미와 파장을 살펴보는 일이며, 일반적 감정이입은 역사의 동시대로 들어가 보는 시도이다. 즘 더 논리적 고찰이 필요한 과정일 것이며, 과거인의 마음에 들어가려는 역사 속으로의 감정이입이 본격적으로 시도되는 과정을 말한다. 맥락적 감정이입은 역사인식의 비평적, 평가적 관점을 말하는 것으로 초등학교 수준의 초보적 역사 이해력의 완성이라 할 수 있을 것이다. 본 프로그램의 효과 검증을 위해서 단일집단 사전·사후 측정 검사를 사용하였다. 이는 본 프로그램의 효과를 질적인 측면에서도 분석해보는 것이 바람직하다고 생각되었기 때문이다. 프로그램 실험반과 사회 경제적, 학습적 능력이 비슷할 것으로 기대되는 같은 지역사회, 같은 수준의 다른 집단에 본 프로그램에서 투입할 사전·사후 검사지로 측정하여 동형검사 신뢰도 분석을 하였다. 이를 통하여 .9579의 신뢰도 계수를 얻음으로서 이 검사지가 상당히 높은 수준의 신뢰도를 가지고 있음을 검증하였다. 이 연구에서는 먼저 역사 이해의 개념과 감정이입에 기반한 역사 이해의 중요성과 이론적 성과에 대해 고찰해 보았고 이러한 선행 연구자들의 이론적 성과에 기반하여 감정이입의 단계를 설정하고 이 단계를 적용한 수업 모형을 개발하여 아동들의 감정이입을 통한 역사 이해력 증진 방안을 제시하였다. 즉, 현재 학교에서 교과서를 중심으로 수업하면서 이루어지고 있는 지적 우위의 학습과 단편적 감정이입 학습 방법의 한계에서 벗어나 체계적이고 단계적인 감정이입의 과정을 통한 역사 학습 방법을 개발함으로서 아동들의 역사 이해력을 향상시키고자 하였다. 감정이입의 각 단계마다 상상적 글쓰기, 그리기, 상상적 말하기, 가상대담, 역사신문 만들기, 역사 연극놀이 등 감정이입적 역사 학습 과정에 좀 더 용이한 학습 방법을 사용하였으며, 본 연구의 목적을 위하여 한 학습 방법을 집중하여 사용하지 않고 7차 교과서 실험본에 제시되어 있는 학습 방법의 응용을 중심으로 본 프로그램을 개발하였다. 7차 교과서 실험본으로 진행된 본 연구는 초등학교 6학년 아동 40명을 대상으로 70분을 1차시로 총 6차시 동안 '2. 근대사회로 가는 길' 단원을 중심으로 실시되었다. 교사용 지도서 수준의 학습 방법으로 사전 6차시 학습을 끝난 후 사전 평가를 실시하고 본 프로그램을 투입하였으며, 프로그램 처지 이후에 사후 평가를 실시하여 본 프로그램의 효용성을 검증하였다. 사전·사후 평가지는 역사 이해력을 종합 평가할 목적으로 작성하였으며 역사적 감정이입 능력과 역사적 사실·개념의 인지적 영역 평가 항목의 두 부분으로 구성되었다. 감정이입을 통한 역사 학습 프로그램의 간접적 효과로 역사 이해력의 학습격차가 줄어들 것으로 기대하였다. 따라서 사전 검사를 통하여 역사 이해력(총점)을 기준으로 상위부터 하위까지 등수로서 각각 A, B, C 집단으로 나누고 그들의 학습 진보의 정도를 비교해 보기로 하였다. 또한 연구 과정의 분석을 위하여 교사의 수행평가와 아동의 자기 평가를 병행하였다. 사전 사후 평가 결과의 분석은 SPSS/WIN 통계 프로그램으로 처리하여, 그 결과를 종속 표본 t-검증으로 분석하였다. 감정이입에 기반한 역사 이해력 증진을 목적으로 본 프로그램을 실시해본 결과, 감정이입적 역사 이해력 분야와 역사적 사실, 개념지식의 분야를 포함하는 총체적인 역사이해 능력이 사전·사후 검사에서 매우 유의한 차이를 나타내었다. 유의확률이 .000으로서 유의수준 .05 범위에서 매우 유의한 차이를 보여주었다. 또한 60점 만점의 평균의 비교를 통해서도 프로그램 투입후 실시한 사후 검사와 사전 검사의 차이가 7.825점 상승한 것으로 나타났다. 이는 본 프로그램이 아동들의 감정이입에 기반한 학습 능력 향상과 역사적 지식의 상승에도 기여하는 것으로 볼 수 있었다. 또한, 본 연구 성과를 검증하기 위해 분류한 수준별 집단인 A, B, C 집단의 역사 이해 능력에서도 대부분 집단에서 유의한 차이를 보여 주었으며 특히 B, C집단의 역사 이해 능력의 향상이 두드러짐으로써 학습의 격차 해소에도 본 연구가 기여할 수 있음을 보여 주었다. 결론적으로 감정이입을 기반으로 한 역사학습을 통해 아동들은 과거인의 삶에 대해 좀 더 친숙한 접근을 할 수 있었고, 그로 인해 감정 이입의 능력이 향상되었으며 역사적 사실과 개념의 인지적 측면에서도 괄목할 만한 학습의 성과를 보여주었다.;In history, it had been called that empathic understanding is a trial to come in the mind of bygone people. It could also be said 'empathic history-understanding'. which has an appreciative eye with the viewpoint in the very time, not with contemporary one. However, nowadays, most of our history class has just been used for memorizing fragment knowledge. Hence, these history classes are accepted as tedious and meaningless lessons. It has generally been said that the origin of imagination and initiative is the experience. Diverse experiences can foster children with great originality to answer demand for 21st century. In could be expressed that there is no other studying areas for true experience, even indirectly, than history. Therefore, this study has started on the purpose to improve historical understanding by developing history-learning program with empathy, which stand on the basis of imaginary insight, focusing on children group age 13, the final grade in elementary school. this program can let children have familiar experience about life and history in the past. It has also developed a learning procedure about empathy based on previous related studies. That is to tell flows, as one of the methods for learning history, to learn history with empathy in fixed idea - empathy in general- empathy in context- in this order. The empathy in fixed idea is to examine meaning and influence of events in history from the contemporary viewpoint and the empathy in general can also be regarded as an attempt to get in the very time of the history. It may need more coherent consideration and the process to attempt historical empathy more authentically. The empathy in context means the critical and appraising aspect. Hence, it could be estimated the completion of basic - elementary school level - understanding of history. In order to prove effect of this program, pretest and post-test measurement in the same group has been used. It is for analysing the effects of this program from quality-based viewpoint. The equivalent-test reliability analysis has also performed with other group, which has similar social, economical, studying capabilities in the same community, by taking pretest and post-test. Consequently, it obtains .9579 reliability coefficient and has been proved that this test has relatively high level reliability. In this study, I would consider the significance of history understanding, based on the concept of history understanding and theoretical results. Then, the stage of empathy, which is based on results by preceding studies, has been fixed and developed as the sample class in this stage. In addition, I would present a scheme to improve historic understanding by empathy. Namely, apart form knowledge-based and fragment empathy methods, which focus on textbooks, I would suggest the history-learning method with 'gradational empathy' in order to improve historic understanding for children. In this stage, I would try to use easier history-learning method for empathy such as imaginative writings, drawings, speaking, assumed talks, history-paper making and historical roll playing. Moreover, I would also make this program focus on the application of learning method, which is shown in the evaluation for 7th textbook. This study, as an experiment for 7th textbook evaluation, has been carried out with 40 children in age 13. Each test has lasted for 70 minutes and total six tests have operated with chapter 2'-the way towards modern society. After six tests, with the level of teacher reference, and pretest, this program has put into and post-test has operated to verify usefulness of this program. This pretest and post-test have been made for the purpose to estimate synthetically history understanding and each test consists of two parts, ability for historic empathy and evaluation of recognition. I would expect the decreased of learning difference as an indirect effect of history learning program by empathy. Hence, I would compare learning improvement after dividing into three group, group A, B, C, with total score from the top to the bottom previously. Additionally, the performance assessment by teachers keeps pace with self-assessment by children for the analysis of process. The analysis for process has been managed SPSS/WIN statistical program, then, the result has been examined with dependent sample t-test. After operating this program for improving history understanding based on empathy, there is meaningful difference between pretest and post-test in general history-learning ability including empathic history understanding area, historical facts and concept knowledge. The difference shows in scope .05 of significance level as .000 significance probability. In addition compared to average on a maximum scale of 60 points, there is 7,825 points increased after operating program. It could reasonably accepted that this program contributes the improvement of learning ability on empathy and historical knowledge for children. Furthermore, there is significant difference in the most of leveled group A, B, C, which are sorted for proving results. Especially, group B and C have showed more prominent progress. Therefore, it could be understood that this program with service to make solution to smooth learning difference. In conclusion, empathic history-learning method would make children approach lives in the past and improve ability of empathy. In consequence, there is remarkable progress from the standpoint of concept recognition and historical facts.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 연구 방법 및 절차 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 감정이입적 역사학습의 개념 = 7 B. 영국, 미국에서의 감정이입적 역사학습의 동향 = 19 C. 초등 역사학습과 감정이입 = 21 D. 감정이입적 역사 학습의 단계 = 25 Ⅲ. 연구 방법 및 프로그램 개발 = 29 A. 연구 대상 = 29 B. 연구 방법 = 30 C. 프로그램 개발 = 32 D. 사전 학습 = 40 E. 사전·사후 검사 문항의 신뢰도 검증 = 42 Ⅳ. 프로그램의 실제 및 결과 분석 = 44 A. 프로그램의 실제 = 44 B. 프로그램의 실시 결과 분석 = 52 Ⅴ. 결론 및 제언 = 58 A. 결론 = 58 B. 제언 = 61 참고문헌 = 63 부록 = 67 ABSTRACT = 117-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4514544 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject역사이해력-
dc.subject감정이입식-
dc.subject역사-
dc.subject학습-
dc.title역사이해력 향상을 위한 감정이입적 역사 학습 프로그램 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle초등학교 6학년 사회과를 중심으로-
dc.title.translated(A) Elementary history-learning program with empathy : emphasis on the 6th grade social studies curriculum-
dc.format.pagev, 120 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 초등교육전공-
dc.date.awarded2002. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE