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韓國圖書館學 敎育課程에 관한 硏究

Title
韓國圖書館學 敎育課程에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on the Curriculum of the Library in Korean Universities
Authors
金貞信
Issue Date
1981
Department/Major
교육대학원 사서교육전공
Keywords
도서관학교육과정대학교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
A quarter of a century has passed since the library science was introduced to Korean Universities as a regular course of study. At the moment, it looks like we are at the merging state of the traditional library education and the information science. With the increasing number of departments in the 80s, the study on the curriculum of the library education became more popular. The writer attempted a comparative study on the curriculum practiced among universities at present. The following is the summary of the findings: 1. University library education in this country is still at the stage of getting organized and seeking for a new pattern. 2. Universities face difficulty in accomplishment of professional education due to the change of systems in undergraduate education and the library education is not an exception. Therefore a tendency is to put more emphasis on graduate studies. 3. Comparing with other study areas, the library education covers wide subject range, therefore it is not easy to draw up an educational program to meet the needs. 4. In the past, more emphasis was given on the organization of library materials, however, things have changed and at present, more attention is given to the reader service, the subject bibliography and the information science.;圖書館學이 우리나라 大學에 導入되어 이 分野의 敎育이 시작된지 어언 四半世紀가 넘었다. 그 동안 大幅的인 學科增設과 더불어 전통적인 圖書館學에 情報科學分野가 도입되는 過程을 밟고 있고, 새로운 면모를 나타내기 시작하였다. 그리하여 이 分野의 硏究가 보다 活潑히 진행되고 있다. 이러한 점에 비추어 본 연구는 圖書館學 敎育의 기본이 되고 있는 敎科課程에 대한 硏究를 시도하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 우리나라 大學의 圖書館學 敎育은 점차 學問的으로 體系化 되어가고 있는 중이나 아직 完全히 定着되지는 못하고 있는 실정이다. 2. 實驗大學 實施로 인하여 學部(大學)의 專攻學科 科目數가 줄어 專門的인 司書敎育이 힘든 실정에 놓여있다. 그러므로 專門的인 硏究는 大學院課程에서 이루어지고 있다. 3. 圖書館學의 廣範性으로 인하여 他科에 비하여 많은 領域의 科目이 開設되어야 하므로 敎科目 選擇의 애로점이 많다. 4. 종래의 資料組織領域에 치중되었던 비중이 점차 적어진 반면 利用者를 위한 奉仕, 資料領域 內의 主題別書誌, 그리고 情報科學領域의 비중이 높아가고 있다.
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교육대학원 > 사서교육전공 > Theses_Master
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