View : 575 Download: 0

學業成就度가 낮은 知的優秀兒의 心理特性 및 家庭環境要因 分析硏究

Title
學業成就度가 낮은 知的優秀兒의 心理特性 및 家庭環境要因 分析硏究
Other Titles
(A) Study of the Characteristics and Home Environment of the Underachievers Among the Gifted
Authors
李東貴.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
학업성취도지적우수아심리특성가정환경
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
A. Purpose The Purpose of this study is to verify the charateristics and factors of the underachievers among the Gifted in order to offer a constructive guidance for promating an educational setting in which the underachiever can realize their potential to its maximum. B. Method 1. Subjects The 94 Gifted children were selected form 6th grade of a public elementary school in Seoul, who had IQ score of 116 above. The 34 underachievers were screened out of the 94 gifted children by their school achievement records(average or below average) and the teacher's rating. 2. Procedure The following measurement instruments were used and χ^(2)test was employed in the present study a. Standardized Intelligence Test. b. Standardized Survey on Home Environment. c. Standardized Personality Inventory d. Standardized Survey on Parent - Child Relationship 3. Result The results obtained are as the following : A. The underachiever group performed significantly lower than the high achiever group in factors of impulsivity, emotional stability, sociability and reflectiveness of the Personality Inventory, but the two groups did not show any significant difference in activity and dominance in factors of the Inventory B. The Home Environment Survey showed that the family of the underachiever groups exhibited more negitive attitudes, weaker needs for achieving and less Parental attention toward the children than the family of the high achiever group did. C. The parents of the underachiever group scored lower than the parents of the high achiever group on the factor of ignoring, indifference and punitiveness of the Partent-Child Relationhsip Survey with significant degree of inconsistancy in their child rearing pattern.;本 硏究의 目的은 知的優秀兒中 學業成就度가 낮은 兒童(high ability-low achiever)의 心理的 特性을 中心으로 그들의 家庭環境, 父母의 養育態度, 인성적 측면에서 特性 및 要因을 究明하고, 學業成就叢가 낮은 兒童의 잠재능력을 最大한 발휘할 수 있는 敎育環境을 造成하는데 必要한 基礎資料를 蒐集하는데 그 目的이 있다. 이 目的을 위하여 서울特別市內의 A公立國民學校 6學年 兒童, 892名中 知能指數 116이상의 兒童 94명을 優秀集團으로 선정한 후 學校成續과 敎師評定에 의하여 學業成就度가 높은 兒童 60명과 學業誠就度가 낮은 兒童 34명을 선정하여 이들에게 人性檢査, 家庭環境檢査, 父母의 養育態度檢査를 실시하였고, 其他 교사의 兒童에 대한 평가, 學歷記錄簿를 通해 資料를 수집하였다. 蒐集된 資料는 제기된 間題別로 χ^(2)檢證에 의하여 두 집단간 차의 유의도를 밝혔으며, 그로부터 얻어진 結果는 다음과 같다. 1. 人性要因중 안전성 사려성 충동성 사회성에서 學業成就度가 낮은 집단은 學業成就度가 높은 集團에 비해 情緖的으로 不安定하고 어떤 결정에앞서 신중하게 생각하지 못하며 行動이 單純하고 감정적이고 사회성이 결여된 것으로 나타났으나 활동성과 지배성에서는 집단간 유의한 差가 나타나지 않았다. 2. 家庭環境要因중 家庭의 가치지향성에서는 學業成就度가 낮은 集團이 學業成就度가 높은 집단에 비해 물질지향적인 家庭環境을 가졌으며 社會上昇과 傳統要因에서는 집단간 유의한 차가 나타나지 않았다. 3. 家庭의 집단성격에서는 學業成就度가 낮은 집단이 學業成就度가 높은 集團에 比해 응결력과 家族간의 相互態度가 缺如된 家庭環境을 가졌으나 역활기대에서는 집단간 유의한 차가 나타나지 않았다. 4. 家庭의 심리적과정에서는 學業成就度가 낮은 集團이 學業成就度가 높은 集團에 比해 成就要求가 缺如된 가정분위기를 지녔으나 개방, 친애, 자율에서는 집단간 유의한 차가 나타나지 않았다. 5. 父母의 養育熊度 要因중 거부적인 悲度에서는 學業成就度가 낮은 集團의 父母가 學業成就度가 높은 集團의 父母에 비해 子女를 무시, 무관심, 방임 , 체벌적인 것으로 나타났다. 6. 父母의 養育熊度 要因중 支配的인 態度와 服從的인 熊度要因에서는 집단간 유의한 차가 나타나지 않았다. 7. 父母의 養育態度 要因중 보호적인 熊度에서는 學業成就度가 낮은 집단의 父母들이 學業成就度가 높은 集團 父母에 비해 兒童의 健康, 교우관계, 將來의 진로등에 대해 지나친 걱정과 不安을 품고 있는 것으로 나타났으며 간섭형에서는 집단간 意義있는 차가 나타나지 않았다. 8. 父母의 養育態度 要因중 모순·불일치의 熊度에서는 學業成就度가 낮은 집단의 父母들이 學業成就度가 높은 集團에 비해 일관성이 결여된 養育態度를 가졌음이 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE