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피아노를 통한 유아의 음악개념 지도방법 연구

Title
피아노를 통한 유아의 음악개념 지도방법 연구
Other Titles
(A) Study on teaching method for music concepts of pre-school children using the piano : Based on Music for Moppets, Moppets' Rhythms and Rhymes, Kinder Keyboard
Authors
인지연
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
피아노유아음악개념음악교육MusicMoppetsMoppets' Rhythms and Rhymeskinder keyboard
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 유아음악교사들이 실제 교육 현장에서 활용할 수 있도록 피아노를 통한 음악개념 지도방법을 제시하는데 목적을 두고 있다. 연구자는 이를 구체화하기 위해서 유아기의 발달 특성 및 그에 따른 효과적인 교수-학습 원리, 음악개념의 형성 과정과 유아기에 다루어져야 하는 음악의 기본 요소, 그리고 피아노 교육의 가치와 의의를 살펴보았다. 유아의 음악적 기본개념 형성을 목적으로 하는 Pace 유아용 교재의 내용분석을 통해서 우리 나라 상황에 맞게 활용할 수 있는 가능성도 모색하였다. 그리고 우리 나라 유아들의 정서에 맞으며 쉽게 접할 수 있는 동요를 선정하고 이러한 문헌 연구와 분석의 결과를 토대로 하여, 피아노를 학습 매체로 하는 음악개념 지도방법의 실례를 개념별로 제시하였다. 음색 지도는 유아들이 이야기 만들기와 극화-역할 나누어 연극하기-를 통해 다양한 음색을 경험하도록 하였다. 셈여림 지도는 유아들이 셈여림 및 점진적인 셈여림을 듣고 이해하며 노래, 율동, 피아노 연주를 통해 표현하도록 하였다. 리듬 지도는 노래와 율동, 리듬 손뼉치기와 스텝을 통해 리듬 패턴을 익히며, 유아들이 직접 시각적으로 표현하고 읽도록 하였다. 빠르기 지도는 유아들이 '빠르게' 또는 '느리게'와 같은 용어에 직접 반응하고 표현함으로써 속도를 조절하는 능력을 키울 수 있도록 하였다. 선율은 음의 높고 낮음과 선을 패턴으로 나누어 제시하였는데, 음의 높고 낮음에 대한 지도는 유아들이 소리의 높고 낮음을 청각적으로 식별하고 시각적 자료와 연결시키며 피아노에서 직접 경험하게 하였고, 선율패턴의 지도는 유아들이 노래 내의 차례가기와 건너뛰기 선율을 노래, 얼굴 음계, 발건반, 피아노 건반과 함께 익히며 그림악보나 예비악보와 연결시키도록 구성하였다. 조직 지도는 유아들이 합주 및 합창을 통해 소리의 수직적 겹침을 이해하고 독주 및 독창과의 차이를 인식하도록 하였다. 형식 지도는 다양한 활동을 통하여 ABA형식과 변주의 개념을 인식하도록 하였고, 시각적 연결을 위해서 색을 사용하였으며 피아노에서의 질문과 응답, 즉흥연주도 포함하였다. 이 연구를 통해서 제시한 지도방법들은 현장 교사들이 우리 나라의 동요를 선정하여 개념 형성을 위한 다양한 음악 활동으로 구체화시킬 수 있는 실례를 보여준 것이다. 이 연구를 기초로 하여 우리나라의 정서에 맞는 적절한 동요를 선정하여 더욱 체계적이고 구체적인 단계를 포함하는 음악개념 지도방안이 개발되기를 바라며, 실제적인 적용에 관한 실험연구도 기대한다.;The purpose of this paper is to present a teaching method for music concepts that pre-school music teachers can use with the piano. Based on developmental characteristics of pre-school children, some effective teaching-learning principles are suggested. How a child develops music concepts as well as basic elements of music that should be taught during early periods of childhood are also discussed. The value and significance of piano lessons are discussed as well. By analyzing the contents of Pace music material for kindergarten that focuses on forming basic music concepts for children, the possibility of adapting the book for Korean pre-school children is explored. Based on analysis of nursery rhymes that Korean children are familiar with, examples are given of music concept teaching using the piano as the medium for learning. Timbre teaching is done by letting children experience various timbre by play story and dramatic play. Another important element is having children feel dynamics themselves or listen to dynamics, understanding and expressing dynamics by singing, moving or playing the piano. Rhythm patterns are learned by songs, dances, rhythmic clapping of hands and steps. Children are encouraged to express these patterns visually and to read them out. Tempo teaching is done by having children respond to words like faster or slower, and express themselves adjusting their own speeds. The teaching of melody is divided into pitch, and melodic patterns. Children distinguish the highs and lows of melody upon auditory input, visual material is introduced and they try out the difference on the piano. Children learn melodic patterns such as steps and skips in a piece of music using songs, scale by face, foot keyboard and piano keyboard, and link what they learn to picture scores or preparatory score. Texture teaching is done when children take part in an ensemble or a choir, and gain an understanding of vertical overlaps of sound as well as the difference compared with solo performance or solo signing. Form teaching focuses on teaching the ABA form and the concept of variations through various activities. Colors are used for visual connections and Q&A on the piano and improvisation are also included. The teaching methodology used in this paper is an example of using Korean nursery rhymes in various musical activities and providing experiences for children to develop musical concepts. It is hoped that a more systematic and elaborate teaching methodology based on nursery rhymes is developed as an extension of this study. Experimental researches with case studies are also warranted.
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