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유치원의 조직풍토, 교사 효능감과 직무스트레스의 관계

Title
유치원의 조직풍토, 교사 효능감과 직무스트레스의 관계
Other Titles
(The) Relationships Among Organizational Climate, Teacher's Sense of Efficacy and Occupational Stress in the Kindergartens
Authors
김혜정
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유치원조직풍토교사 효능감직무스트레스
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원의 조직풍토, 교사 효능감과 직무스트레스의 관계를 알아보는 것이다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사들의 직무스트레스는 어떠한가? 2. 유치원의 조직풍토와 직무스트레스의 관계는 어떠한가? 3. 유치원 교사들의 교사 효능감과 직무스트레스의 관계는 어떠한가? 4. 유치원의 조직풍토, 교사효능감이 직무스트레스에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시내에 소재한 유치원에 재직중인 교사 211명이었다. 본 연구에서는 유치원의 조직풍토, 교사 효능감과 직무스트레스의 관계를 알아보기 위하여 교사용 설문지를 사용하였다. 유치원 조직풍토를 측정하기 위한 도구는 Jorde-Bloom(1988)이 제작한 유치원 근무환경 측정 도구(Early Childhood Work Environments Survey)의 조직풍토 부분을 번역하여 사용하였다. 본 도구는 총 10문항으로 구성되어 있으며, 각 문항별 점수범위는 0점∼10점이다. 교사 효능감을 측정하기 위한 도구는 Enochs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 과학 교수효능감 측정도구(Science Teaching Efficacy Belief Instrument)를 유치원 교사 효능감 측정도구로 수정하여 사용한 이분려(1998)의 도구를 사용하였다. 본 도구는 2개의 하위영역, 총 25문항으로 구성되어 있으며 5점 척도이다. 직무스트레스를 측정하기 위한 도구는 Clark(1980)이 개발하고 D'Arienzo, Moracco와 Krajewski(1981)이 수정한 교사의 직무스트레스 요인 질문지(Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire)를 기초로 하였다. 본 도구는 MTOSFQ를 권기태(1990)가 번안한 것을 장미아(1996)가 유치원 교사에게 적합하도록 수정하여 사용한 것으로서 6개의 하위 영역, 총 38문항으로 구성되어 있으며 5점 척도이다. 수집된 자료는 빈도분석, t 검증, F 검증, Pearson 상관계수, 중다 회귀분석을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사들은 원아들과의 활동, 업무관련, 행정적 지원, 경제적안정, 개인관련, 대인관련 요인 순으로 직무스트레스를 받고 있으며, 유치원 교사의 개인적 배경 변인에 따라서는 사립 유치원 교사들이 국·공립 유치원 교사들보다 직무스트레스가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유치원의 조직풍토와 교사의 직무스트레스는 높은 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 이를 하위요인별로 살펴보면 유치원의 조직 풍토는 직무 스트레스의 원아들과의 활동, 업무관련, 행정적지원, 대인관련, 경제적안정, 개인관련 요인 모두와 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교사 효능감과 교사의 직무스트레스는 높은 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 이를 하위요인별로 살펴보면 교사 효능감은 직무스트레스의 원아들과의 활동, 업무관련, 행정적 지원, 개인관련 요인과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 유치원의 조직풍토와 교사 효능감은 교사의 직무스트레스에 유의한 영향력을 갖는 변인이며, 영향력의 정도는 조직풍토 변인이 교사 효능감 변인보다 더 큰 것으로 나타났다. 이를 하위요인별로 살펴보면 직무스트레스의 원아들과의 활동 요인에는 교사 효능감이 유의한 영향력이 있는 것으로 나타났고, 직무스트레스의 업무관련, 행정적 지원, 대인관련, 경제적 안정, 개인관련 요인에는 조직풍토가 유의한 영향력이 있는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to explore the relationships among organizational climate, teacher's sense of efficacy and occupational stress in the kindergartens. For this purpose, the research questions were proposed as follows; 1. What is the teacher's occupational stress? 2. What is the relationship between organizational climate and occupational stress? 3. What is the relationship between teacher's efficacy and occupational stress? 4. What are the effects of organizational climate and teacher's sense of efficacy on occupational stress? 221 kindergarten teachers in Seoul were selected for survey of this study. For researching the relationships among organizational climate, teacher's sense of efficacy and occupational stress in the kindergartens, questionnaire for teachers were used. To measure the organizational climate, the tool of the related part of Early Childhood Work Environments Survey(ECWES) which was made by Jorde-Bloom( 1988) was used after translation. It consists of ten questions and each question was measured from zero to ten points. The investigation tool for teacher's sense of efficacy was based on Lee Boon-Lyeo(1998)'s tool which was modified and used Science Teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI) which had been developed by Enochs & Riggs(1990) as the measuring tool of teacher's sense of efficacy. This tool consists of 25 questions including 2 sub-categories and each question was measured on a maximum scale of 5 points. In case of occupational stress, Modified Teacher Occupational Stress Factor Questionnaire(MTOSFQ), which had been developed by Clark(1980) and modified by D'Arienzo, Moracco, & Krajewski(1981) and adapted further for teachers by Jang mee-ah(1995), was used. This tool consists of 38 questions including 6 sub-categories and each question was measured on a maximum scale of 5 points too. Collected data were analyzed by frequency, t-test, F-test, Pearson's correlation, and Multiple Regression Analysis. The results obtained from this study are as follows; First, teacher's stress was due to work with children, work-related factor, administrative support, financial security, personal matters and interpersonal relationships, listed in order from greatest impact to least impact. In the analysis based on personal background variables, it appeared that teachers of private kindergartens feel more stress than teachers of national or public kindergartens. Second, there was a great negative correlation between organizational climate and occupational stress. In detail, organizational climate has negative correlations with work with children, work-related factor, administrative support, interpersonal relationships, financial security and personal matters among the factors of occupational stress. Third, there was a significant negative correlation between teacher's sense of efficacy and occupational stress. In detail, teacher's sense of efficacy has negative correlations with work with children, work-related factor, administrative support, and personal matters among the factors of occupational stress. Fourth, organizational climate and teacher's sense of efficacy were meaningful variables that can affect the occupational stress and organizational climate was more important variable than teacher's sense of efficacy. In detail, there was an influence of teacher's sense of efficacy on work with children among the factors of occupational stress, organizational climate had an influence on work-related factor, administrative support, interpersonal relationships, financial security and personal matters.
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