View : 30 Download: 0

국민학교 저학년 어린이들의 수기초개념 발달에 관한 연구

Title
국민학교 저학년 어린이들의 수기초개념 발달에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE DEVELOPMENT OF NUMBER CONCEPT OF CHILDREN IN ELEMENTARY SCHOOL
Authors
함혜성
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학교저학년어린이수기초개념
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 국민학교 저학년 어린이들이 수 기초개념 발달 있어서 학년별 차이와 각 영역별로 어 떤 개념 이 먼저 발달하는가의 발달 순서를 알아 보고자 한다. 이 연구에서 다루고자 하는 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 국민학교 저학년 어린이들의 수 기초개념 발달 학년에 따라 차이가 있는가? a. 보존성 개념 (1) 가역성 개념 (2) 상보성 개념 b. 집합적 사고 (1) 일대일 대응 개념 (2) 계열화 개념 2. 국민학교 저학년 어린이들의 수 기초개념은 영역별로 어떤 개념이 먼저 발달하는가? Piaget가 실험한 Copeland의 「어린이 수학 학습 방법」 (이숙례, 역)에 나오는 문제 중 8개 즉 보존성 개념 중 가역성 개념과 상보성 개념, 집합적 사고 중 일대일 대응 개념과 계열화 개념의 각각 2문제씩-로 서울 Y초등학교 1, 2, 3학년 어린이 30명에게 예비실험을 통해 작성한 실험도구로 123명을 무선표집하여 실험하 실험결과 처리는 학년에 따라 차이가 있는가를 알아보기 위하여 변량분석과 Scheffe´ 검증, 백분율을 사용하였고 각 영역별로 먼저 발달하는 개념의 순서를 알아보기 위하여 100점 만점으로 환산한 점수로 나타냈다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 수의 기초개념 발달의 학년별 차이는 1학년과 2, 3학년 어린이가 5% 수준에서 유의한 차를 보여 1학년 어린이들은 대부분 2단계에 2, 3학년 어린들은 2, 3단계에 속해 있는 것으로 나타났다. 둘째, 국민학교 저학년 어린들에게 있어서 먼저 발달하는 개념의 순서는 계열화 개념, 일대일 대응 개념, 상보성 개념, 가역성 개념의 순으로 보존성 개념 보다 집합적 사고가 먼저 나타났다. 이상의 연구에서 나타난 바와 같이 교육과정 전문가와 교사는 아동들의 수개념 발달에서 학년별 차와 영역별 차이가 있음을 감안하여 좀 더 효율적으로 가르치기 위해 각 발달단계를 평가할 수 있는 평가방법과 발달단계별 교육과정을 마련하여 개별학습 방안을 모색해야 하겠다.;This study was to investigate the developmental pattern of numerical concept of elementary school children by grade and region. The specific questions are as follows: 1) Difference between grades in the concept of reversibility 2) Difference between grades in the concept of reciprocity 3) Difference between grades in the concept of one-one correspondence 4) Difference between grades in the concept of seriation 5) Development order of the concepts aforestated The experiment was conducted to randomly sampled 123 children. The experimental instrument was made through a preliminary experiment and the items of the test was constructed on the basis of Piaget theory. The test was conducted to 30 children ranged from the 1st to 3rd grade of 'Y' Elementary School in Seoul. The findings of in this study are as follows: Firstly, it was revealed that the difference by grade with reference to the development of numerical concept was significant. Secondly, the development of the concepts is in the following order : region appeared with the order such as enumerating seriation, one-one correspondence, reciprocite and reversibility.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE