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효과적인 피아노 연주를 위한 신체적 움직임 연구

Title
효과적인 피아노 연주를 위한 신체적 움직임 연구
Other Titles
(A) Study on Physical Movement for Effective Piano Playing
Authors
정지윤
Issue Date
2001
Department/Major
실용음악대학원 피아노교수학전공
Keywords
피아노연주신체
Publisher
이화여자대학교 실용음악대학원
Degree
Master
Abstract
음악적 표현을 위하여 좋은 기교를 획득하는 것은 모든 피아노 학습자와 연주가들의 가장 큰 과제 중의 하나이다. 기교와 음악은 결코 분리될 수 없다. 신체적인 것과 음악적인 것은 서로 상호작용을 하며 신체적 움직임은 음색, 호흡, 악곡 해석 등과 같이 음악의 본질적인 면에 직접적으로 영향을 준다. 그러므로 피아노 학습자와 연주가들이 음악적으로 원하는 것을 성취하기 위해서는 도구가 되는 신체에 대한 정확한 지식을 가지고 신체적 움직임을 자신의 필요에 따라 통제하고 조절할 수 있는 능력이 필요하다. 본 논문의 목적은 신체의 구조와 움직임에 대한 체계적인 고찰을 통하여 피아노 연주 시 신체를 효과적으로 사용하고 궁극적으로는 음악적인 목적을 달성하는 데에 있다. 이를 위하여 순수하게 신체학적인 측면의 연구가 선행되었으며, 점차적으로 음악적인 측면의 연구로 진행하였다. 가장 먼저 직접적인 연주의 수단이 되는 상지의 해부학적인 신체 구조와 생리학적인 운동 방식에 대하여 연구하였다. 그리고 이 연구에 근거하여 모든 피아노 연주자에게 표준이 되는 자세와 연주 시 상지 각 부분의 바람직한 역할과 움직임을 고찰해 보았다. 마지막으로 연주 기법을 몇 가지 기본적인 움직임의 형태로 단순화 시켜서 자유낙하, 누르기, 전완의 회전동작, 레가토, 스타카토, 팔의 측면 이동으로 선정하고 각각의 연주 기법에 따른 신체적 움직임을 고찰하였다. 연구 결과 상지의 골격과 근육의 구조 및 기본적인 움직임의 원리를 알 수 있었다. 각 부분들은 각기 독특한 구조와 고유한 역할을 가지고 있다. 그러나 신체는 각 부분들의 집합체가 아니라 서로 연결된 전체로써 하나의 움직임은 둘 이상의 골격과 근육들의 협조작용으로 이루어진다. 그러므로, 한 동작을 수행하기 위해서 특정 기관이 아니라 모든 기관이 조화롭게 역할을 수행하여야하며 움직임이 서로 일치해야 한다. 소리는 신체의 각 부분들을 어떻게 조화시키고 적용시키는가에 따라 다양하게 생산된다. 풍부한 음색을 가진 음악적인 소리를 내기 위해서는 더욱 크고 효과적인 팔과 어깨의 근육을 사용하여 손가락의 움직임을 보충해야 한다. 또한 인체의 동작들은 각 부분의 적용 방법에 따라 기본적인 몇 가지의 형태로 집약될 수 있다. 그리고 악보에서 나타나는 시각적인 형태는 신체적 움직임의 적용 형태와 상관 관계가 있다. 그러므로 의식적인 연습을 통하여 기본적인 연주 기법들의 동작들을 숙지한 후 악보에서 찾아내어 적절하게 적용해야 한다. 피아노 연주는 이론으로서만 설명될 수 있는 것이 아니다. 연주에 관련된 지식들은 실제로 적용되었을 때에 비로소 의미 있는 것이다. 본 논문에서 근육의 협조 능력 향상을 위한 체조나, 연주가에게 자주 나타나는 통증 및 장애 등의 내용을 연구에 포함시킨 것도 그런 이유에서이다. 그러므로 본 논문이 단지 연구에 그치지 않고 피아노 학습자와 교사들에게 실제적으로 도움이 되기를 바란다.;To make desirable musical expression possible, every piano student and performer need to attain good technique that involves effective physical movements. Music and technique are not separable. Technique is very closely related to the essence of the music such as tone, breath, and the musical interpretation. Every physical movement influences the music, hence, pianists have to control their body to obtain what they try to express in music. The purpose of this thesis is to use the body more efficiently in piano playing and ultimately reach the higher musical goal through a systematic research upon the structure and motion of the human body, This study starts from pure physical point of view and then develops into the musical one. At first, the research is focused on the anatomical structure and the physiological movement of the upper limp, for it is the most directly involved part in piano playing. Secondly, based on that knowledge, this thesis leads to the application in actual playing. It suggests proper posture for pianists, and also explains the role of each part of the body and its correct usage. Finally, physical movements is studied by each basic technique, which includes free fall, thrust, legato , staccato, rotation, and lateral swing. Through this study, we could conclude that each part of the body plays unique role in movement, and every motion requires coordination of two or more bones and muscles. In order to accomplish one movement, each organ has to complete its role without any conflict. Depends on how one uses the body, various sound can be produced on the piano. Beautiful tone could be produced not only by finger movement, but with bigger and efficient assistance of arms and the shoulders. By observing the visual patterns presented on the score, one could know what physical movement is necessary. Therefore, pianists have to be more conscious of using the proper technique when they practice to achieve their musical goal. Even if one has great knowledge on physical movements, he or she will not play successfully unless it is practiced and applied properly. For that reason, this research includes some gymnastics that are helpful for muscular movements and pain treatments that are found commonly among the pianists. In this regard, it is expected that this research may be helpful for students and piano teachers in practical aspects.
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공연예술대학원 > 피아노교수학전공 > Theses_Master
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