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업무특성에 따른 블로그 사용의도와 업무만족도에 관한 연구

Title
업무특성에 따른 블로그 사용의도와 업무만족도에 관한 연구
Other Titles
An empirical study on the factors influencing the use of BLOG and Job satisfaction
Authors
김혜정
Issue Date
2007
Department/Major
경영대학원 전자상거래학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Abstract
미니홈피나 블로그로 대변되는 1인 미디어에 올라오는 정보 중에는 전문성으로 기존 미디어보다 주목을 받고 있다. 뿐만 아니라 블로그 사이트는 운영이 비교적 쉬워 별도의 지식 없이도 정보를 쉽게 업로딩(uploading)할 수 있으며, 제목을 클릭하지 않고 첫 화면만 접속해도 가장 빠르게 전체 내용을 볼 수 있는 신속성으로 업무와 관련된 지식 뿐 만 아니라 일상생활에 유용한 정보, 방금 일어난 사건 등 여러 분야에서 발생하는 다양한 정보와 지식을 바로 접할 수 있게 되었다. 하지만, 이러한 블로그 활용에 대한 유용성은 개인적인 관점에서 바라본 블로그의 이점이라고 할 수 있다. 조직적인 관점, 즉 기업 입장에서 직원들이 업무 중 미니홈피나 블로그를 사용하는 것에 대해서는 개인적인 이점과 다르게 그다지 호의적이지 않을 수 있다. 왜냐하면, 영리를 목적으로 하는 기업 입장에서는 직원들이 근무시간에 블로그를 사용하는 것은 비생산적이라고 생각할 수 있기 때문이다. 이러한 이유로 일부 기업에서는 ‘블로그’ 등의 특정 사이트에 접속할 경우 “검색하신 사이트는 비업무용이므로 접속을 차단합니다.”라는 멘트가 나오거나 혹은 방화벽으로 사이트를 열리지 않게 하고 있다. 그렇다면 과연 근무시간에 블로그 사용을 무조건 차단 것이 업무 성과에 도움을 주는 것일까? 일부 기업에서는 블로그 사용을 무조건 차단하지만, 직무특성에 따라 블로그 사용이 업무에 도움을 줄 수 있으며 따라서 직원들의 블로그 사용 목적은 차이가 있지 않을까? 이러한 질문에 대한 해답을 구하기 위해 본 연구를 시작하였다. 본 연구 결과 연구 초기에 기대와는 달리 조절변수로 차용했던 업무특성과 블로그 특성이 블로그 사용의도와 업무만족도에 영향을 주지 못한다는 점은 본 연구가설의 한계라 할 수 있으며 본 주제와 관련된 향 후 연구를 위해서는 업무특성에 대한 더 많은 연구가 선행되어야 한다는 시사점을 제공한다고 하겠다. 또한 블로그 특성에 관련하여 블로그라는 매체는 기존 매체와는 달리 양방향성을 가지고 있기 때문에 블로그 자체의 특성에 대한 연구와 더불어 사용자의 특성을 고려한 연구가 병행되어야 한다는 사실을 알 수 있었다.;These days many office workers spend most of timeusing personal computer for making documents and searching information they need though the Internet. Especially they use the BLOG (which is regarded as new online community type) for communicating with other people and finding information in business hour. For that reason, the more the impotance of Internet is growing up, the more they cannot help depending on the Internet and BLOG. Nevertheless, many company consider that using BLOG in business hour would make job performance decreased so some company prohibit using BLOG in business hour, not so much as cut off the connection of specific site such as "Cyworld". Would it be true that cutting off using BLOG in business hour prevents that job performance decreases? Even though it is right, would the worker have different reason of using BLOG according to job characteristic? This is the purpose of this study to search the answers for the questions above. Under the first hypothesis, (factors having the people use BLOG can influence the job satisfaction), independent variable was set to three factors and define as 'Interoperability', 'Informative', 'Amusement' respectively and dependent variable was set to job satisfaction in this study. Multiple regression analysis was used as the method for analyzing the response of this hypothesis. The result of analyzing this hypothesis was that two factor('Interoperability', 'Informative') has influence on job satisfaction but 'Amusement' factor hadn't any influence on job satisfaction. For another hypothesis, (the factor having the worker use BLOG would have different influence on job satisfaction according to job characteristic), Job characteristic was set to 3 group (fixed/unfixed, individual/co-operational, static/active) in this study and these variables were converted to dummy variable for validating the moderating effect on both variables(independent/dependent). The result of analyzing this hypothesis was that all dummy variables set to 3 group hadn't any moderating effect on both variables. Because a dummy variable couldn't be contained the job characteristic exactly. Finally, under hypothesis that BLOG characteristic can influence on both variables(independent/dependent), BLOG characteristic is set to 2 group(open/close). The result of analyzing this hypothesis was that dummy variable set to 2 group also hadn't any moderating effect on both variables. Because the main reason that people use BLOG is not BLOG characteristic but user's propensity.
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경영대학원 > 전자상거래학전공 > Theses_Master
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