View : 30 Download: 0

다중지능 이론을 적용한 오페라 ‘마술피리’의 감상 지도안 개발

Title
다중지능 이론을 적용한 오페라 ‘마술피리’의 감상 지도안 개발
Other Titles
A Development of Teaching Strategy for Opera 'Magic Flute' Applying Gardner's Multiple Intelligence Theory to the Music Appreciation Class.
Authors
정장미
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 인간의 지능이 8개의 다양한 영역으로 구분되어진다고 주장한 하워드 가드너의 다중지능이론을 바탕으로 오페라 감상 수업 지도안 개발함으로써 음악학습의 여러 가능성을 제시하고 다양한 지능을 동시에 발달시키기 위함이다. 현대의 교육은 개인의 창의성과 다양한 능력을 적극 활용하여 고유의 개성을 살리기 위함에 그 목적을 두고 있다. 이러한 시대사조에 따라 음악 감상 학습에 있어서도 인간의 다양한 능력을 개발하기 위해 여러 가지 학습 활동들을 연구, 활용하고 있고, 그 방법 중 하나가 가드너의 다중지능이론을 적용한 음악 감상 수업이다. 이론적 배경에서는 중학교 음악과 교육과정에서의 감상교육의 목표, 감상영역의 활동과 내용에 대해 알아보았고, 다중지능이론의 정의와 종류에 대한 내용을 포함하여 다중지능이론을 통한 음악교육의 필요성을 고찰해 보았다. 다중지능을 적용한 지도안 작성을 위한 음악장르 선정에 있어서는 음악, 미술, 무용 등 다양한 예술 분야를 포함하는 오페라로 하였다. 학습 대상으로는 음악과목을 통해 여러 종류의 오페라를 접하게 되는 중학교 학생으로 하였으며, 주제가 되는 오페라 선정을 위해 중학교 교과서에 수록된 오페라 제재들을 분석하였고 그 결과 교과서에 출현 빈도가 가장 높으며 학생들의 흥미를 유발하기 쉽고 다중지능 이론을 적용하기에도 수월한 오페라 ‘마술피리’로 하였다. 지도안 작성에 앞서, 다중지능의 유형별로 적용시킨 오페라 감상활동의 내용들을 정리하였고, 그 중에서 수업 현장에서 실행 될 수 있는 것으로 발췌하였다. 지도안은 총 3차시로 구성되었으며 각 차시마다 다중지능이론과 관련된 감상활동지를 개발하여 감상활동에 도움이 되고자 하였다. 본 지도안은 교실현장에서 적용 가능한 활동들을 바탕으로 하였으나 실제 수업에 적용해 보지는 못하였고 다양한 활동을 통한 지능 개발의 가능성을 제시하는 것에 의의를 가진다. 본 연구를 통해 기대되는 결과는 다음과 같다. 다중지능이론을 바탕으로 한 감상 수업을 통해 인간의 여러 가지 지능을 개발시키는 것이고, 어렵고 지루하게만 느껴졌던 오페라에 대한 인식의 변화에 도움이 될 것으로 기대한다. 또한, 모둠별로 감상학습이 진행되기 때문에 구성원간의 협력의 중요성을 알게 하며, 다양한 예술장르를 접해봄으로써 학생들의 재능과 관심 분야를 확인해 볼 수 있는 시간이 되게 할 것이다. 본 연구의 후속 연구에서는 연구자가 제시한 활동들을 바탕으로 더욱 활성화 된 다중지능이론을 적용한 지도안 개발 연구가 이뤄지길 바라며, 실제 음악수업에서 적절히 활용되기를 기대해 본다.;The purpose of this study is to suggest various possibilities on a music education and improve various intelligences at once, by developing a teaching plan on an opera appreciation class, based on the multiple intelligence theory by Howard Gardner who said that the human intelligence is categorized into 8 fields. The modern education is focusing on developing unique characteristics of people by actively using individual creativity and various abilities. In accordance with the current flow of the society, various learning activities are studied and used in order to develop various abilities of humans. One of the developing methods is a music appreciation class which applies the multiple intelligence theory by Gardner. As a theoretical background, a purpose of an appreciation education in a curriculum for music classes in middle schools and activities and contexts of appreciation fields are looked into. Also, necessity of music education through the multiple intelligence theory including a definition and types of the multiple intelligence theory is examined. The opera which includes various art fields such as a music, a (fine) art, a dance is selected for a teaching plan preparation applying the multiple intelligence. Selected participants are students from middle schools, who become familiar to various types of operas through music classes. Subjects of operas included in textbooks for middle school students are analyzed. As a result, the opera 'Magic Flute' is selected since it is often found in textbooks, easy to encourage students with lots of fun, and easy to apply the multiple intelligence theory. Prior to the teaching plan preparation, contexts of opera appreciation activities applying the multiple intelligence according to types were extracted, which can be applied in a real classroom. The study comprises 3 sessions, which helps appreciation activities by developing an appreciation activity paper. It is meaningful to suggest possibilities of intelligence development through various activities based on activities which can be applied in a real classroom situation. Results expected from this study are as follows. It is to develop various intelligence of humans through the appreciation class based on the multiple intelligence theory. Also, it will help changing recognitions on operas which used to be treated as boring and difficult subjects. And, students will find cooperation between members since the class is executed as groups. Students will find their abilities and interests by experiencing various fields of arts. It is expected that following studies are focusing on teaching plans development applying the multiple intelligence theory and the studies could appropriately used in actual music classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE