View : 1815 Download: 0

생상의 <동물의 사육제>분석 및 감상지도안 연구

Title
생상의 <동물의 사육제>분석 및 감상지도안 연구
Other Titles
An Analysis of Le Carnival des Animaux by Saint-Saens and a teaching plan for music appreciation class.
Authors
송지원
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In this thesis, Le Carnival des Animaux by Saint-Saens (C. Camille Saint-Saens, 1836-1921) was analyzed and the teaching plan for music appreciation class was built according to the analysis. The purpose of this study is to help the music teachers of seventh-grade-students to effectively teach music appreciation class and to train the students' ears for successful music listening.) Le Carnival des Animaux was selected for this study because it is appropriate for the music appreciation class since each piece of the work represents the image of many animals in various musical languages. This work, which is program music, is a collection of 14 pieces and each piece can be learned individually or collectively. In addition, since it's animal characters, the work is suitable for students to do physical movement expressing their feelings while they listen to the piece. This research is composed of theoretical background, music analysis and the teaching plan for music appreciation class. In the theoretical background. the opinions of theorists related to teaching music appreciation classes were reviewed. This section includes the appropriate method, importance, evaluation, and teaching stages of music appreciation class. In the music analysis section, the form, subject melody, harmony, use of scales, and symbolic or descriptive elements of the characteristics of each animal in Le Carnival des Animaux were discussed. In the last section, the teaching plan based on the analysis of the work was presented. In the teaching plan, four teaching materials were suggested in order to motivate student's music listening and succesfully organize the class. The materials are checklists, theme charts, call charts and test charts. The checklist is divided into a timbre checklist which distinguishes the timbres of various musical instruments and an adjective checklist which checks the adjectives which describes the mood of music. This allows students to easily observe musical responses by letting them expressly show their vague impressions and thoughts. Theme chart, which is the picture or scores of the subject of music, helps students to know in advance the main melodies. Call Chart is a chart which presents musical characters (rhythm, melody, timbre, strength and structure) in pictures or scores. By using call charts in appreciation classes, it has the advantage of letting students see the contents of the music they are listening to in detail. It also has the advantage of enabling students listen following the music since students can maintain their concentration. Test chart allows to develop the ability to identify musical elements by adequately answering the questions after listening to music trying to lead to an active listening.;본 논문은 중학교 1학년 학생을 대상으로 감상학습자료를 활용한 수업지도안을 개발하여 음악 감상을 통해 학생들에게 심미적인 경험을 증진시키고 음악 감상에 필요한 청감각의 훈련을 효율적으로 하는 것에 목적을 둔 사례연구이다. 이를 위하여 현행 교과서에 제시된 생상(C. Camille Saint-Saens, 1835. 10. 9~1921. 12. 16)의 <동물의 사육제>를 분석, 연구하여 효율적인 감상을 지도할 수 있는 방안을 연구하였다. 연구 내용으로는 현행 초등학교 6학년, 중학교 1·2학년 음악 교과서에 실린 생상의 표제 모음곡<동물의 사육제>를 분석하고 이를 바탕으로 감상 지도안을 연구하였다. <동물의 사육제>는 여러 동물들의 이미지를 다양한 음악적 언어로 형상화시킨 작품으로 총체적인 감상수업에 매우 효과적이라는 판단 하에 연구곡으로 선정하였다. 총 14곡으로 이루어진 표제 모음곡인 이 작품은 각 곡을 독립적 혹은 전체적으로 학습할 수 있다. 그리고 각 곡에서 표현하고 있는 동물들의 이미지에 대한 음악적인 요소들을 파악하게 하고, 음악을 들으면서 신체로 표현하는 직접적인 경험도 시도할 수 있어 학생들이 표제 음악을 감상할 때 음악 이외의 요소들, 즉 인간의 감정, 자연과 문화적 현상, 그리고 회화적이고 극적인 내용들도 이해하도록 유도하는데 매우 용이하다. 이는 학생들을 학습활동에 적극적으로 참여시키고 다양한 음악을 경험하게 하여 폭 넓고 균형 있는 음악성을 계발하는데 도움이 되고자 하는 본 연구의 궁극적인 목적에 부합되는 것이다. 본 논문의 구성은 이론적 배경, 악곡분석 그리고 감상지도안 연구로 이루어진다. 먼저 이론적 배경에서 관련문헌자료를 토대로 음악 감상지도와 관련된 이론가들의 견해를 검토하였고, 이를 종합하여 음악 감상의 의미와 중요성, 음악 감상의 방법 및 지도 단계, 감상 활동의 평가에 대한 내용 등 바람직한 음악 감상 교육방법을 제시하였다. 그리고 표제음악인 <동물의 사육제>를 형식, 주제선율, 음계적 소재 및 화성, 그리고 각 악곡의 상징적이고 묘사적인 부분들을 연구하여 각 동물의 특징이 어떻게 표현되고 있는지를 알아보았다. 또한 학생들에게 흥미유발과 다양한 음악적 체험을 제공하기 위해서 감상학습에서의 자료 활용 방안을 마련하였다. 자료들은 체크리스트, 주제도표, 번호도표, 검사도표 등이며 활용방안을 간단하게 소개한 후 이를 활용하여 <동물의 사육제>의 감상수업을 위한 지도안을 개발하였다. 이 지도안을 학생들에게 효율적으로 적용하기 위해서 체크리스트를 포함한 다양한 도표를 사용하였다. 체크리스트는 다양한 악기의 음색을 구별해내는 음색 체크리스트와 음악의 분위기를 묘사하는 형용사들을 체크하는 형용사 체크리스트로 구분된다. 이는 학생 의식의 내면에서 일어나고 있는 막연한 느낌이나 생각을 밖으로 나타나 보이게 함으로써 음악적인 반응을 쉽게 관찰할 수 있고 학생들의 음악 감상 반응의 정도와 형태를 식별해 낼 수 있다. 주제도표는 감상곡의 주제를 그림이나 악보로 그려서 학생들이 주된 선율들을 미리 알고 감상하는데 있어서 많은 도움을 주고, 번호도표는 음악적인 특징(리듬·선율·음색·셈여림·짜임새 등)을 그림이나 악보로 제시해 놓은 것으로써 감상수업에서 번호도표를 사용하면 학생들이 감상하는 내용을 구체적으로 볼 수 있고 학생의 주의가 분산되지 않고 음악을 쫓아가면서 감상할 수 있는 것이 장점이며, 검사도표는 음악을 듣고 질문에 적절하게 답을 함으로써 음악의 요소를 식별할 수 있는 능력을 키워서 능동적 감상으로 이끌고자 하는 것이다. 이러한 체크리스트, 주제도표, 번호도표, 검사도표 등의 자료를 활용한 감상 지도안을 통하여 음악 감상 시 학생들이 제재곡의 주제를 기억하고, 악기음색 및 곡의 음악적 특징들을 잘 이해할 수 있도록 유도하였다. 음악 감상은 음악 학습 활동의 중심에 자리하여 가창·기악·창작·이해 등의 모든 영역과의 상호 작용에 의해 이루어지는 것이다. 그러므로 단순한 청취 활동에 그쳐서는 안 되고, 갖가지 현상들을 감지하는 상태로부터 시작하여 개념과 원리를 추론적 사고에 의해 이해하는 상태, 그리고 그에 대해 깊이 공감하여 그 진가를 아는 상태에 이르기까지의 폭넓고 다변적이며 종합적인 과정을 요구한다. 그러므로 본 연구는 다양한 감상학습 지도안으로 음악 감상 수업 시 학생들을 학습활동에 적극적으로 참여시키고 감상 곡의 주요 개념과 음악적 아이디어를 부분적, 전체적 맥락 속에서 올바르게 이해하도록 하여 폭 넓고 균형 있는 음악성을 계발하는데 도움이 되고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE