View : 112 Download: 0

교사를 위한 유아컴퓨터교육 원격 연수 사례

Title
교사를 위한 유아컴퓨터교육 원격 연수 사례
Other Titles
(A) Case study of distance education for computer education of kindergarten teachers
Authors
곽선주
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
교사유아컴퓨터교육연수
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 교사를 위한 유아컴퓨터교육 원격 연수 사례를 개발하기 위한 것이다. 이를 위해 유아컴퓨터교육 연수에 대한 문헌 고찰 및 유치원 현장의 교사들의 요구를 조사하고, 구성된 원격 연수의 시행·평가 및 수정해 보았다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 원격 연수를 통한 유아컴퓨터교육 교사 연수에 대한 요구는 어떠한가? 2. 원격 연수를 통한 유아컴퓨터교육 교사 연수의 사례는 어떠한가? 3. 원격 연수를 통한 유아컴퓨터교육 교사 연수의 사례에 대한 반응은 어떠한가? 교사를 위한 컴퓨터교육 원격 연수 사례는 다음과 같다. 첫째, 유아컴퓨터교육 원격 연수를 구성하기 위한 근거로 유아컴퓨터교육과 교원 연수, 원격 교육엔 관한 문헌을 고찰하고, 유아 교사들의 요구를 조사하였다. 교사들의 요구는 서울·경기 지역의 교사 93명에 대상으로 유아컴퓨터교육 연수에 대한 요구를 조사하였다. 둘째, 문헌에서 제시하는 것과 현장의 교사들의 요구에 기초하여 연수의 목표, 내용, 설계, 운영 방법을 선정하고 조직하여 유아컴퓨터교육 원격 연수를 구성하였다. 셋째, 구성된 원격 연수 사례의 적합성을 알아보기 위해 서울·경기지역의 유아교사 11명을 대상으로 원격 연수를 실시하였다. 연수에 참여한 교사들의 성격은 컴퓨터 사용이 원활하나 유아컴퓨터교육에 대한 직전 교육을 받지 않아 컴퓨터 활동을 통합적 교육과정을 구성하는 것에 대해 어려움을 갖는 사람들로 규정하여 연수 참여자를 모집하였다. 교사들은 10월 16일부터 28일까지 약 2주간 연수를 수행하였고, 연수의 각 회가 끝난 다음에는 형성 평가를 작성하고 총 8회의 연수가 끝난 다음에는 프로그램 과정 평가를 작성하였다. 평가 결과를 토대로 원격 연수 사례를 수정·보완하였다. 수정된 유아컴퓨터교육 원격 연수 사례의 목표는 '정보화 시대에 올바른 아동관을 형성한다', '컴퓨터에 대한 올바른 가치관과 태도를 형성한다', '컴퓨터를 수업 전반에 활용할 수 있는 다양한 능력을 기른다', '정보를 비판적으로 선별할 수 있는 태도를 형성한다', '컴퓨터를 생활주제로 선정하여 교육과정을 구성할 수 있는 능력을 기른다'이다. 교육 내용은 '컴퓨터와 유아의 발달간의 관련성', '좋은 소프트웨어를 평가하는 준거', '컴퓨터를 생활 주제로 선정하여 가르칠 수 있는 능력', '컴퓨터를 학습 도구로서 수업에 활용할 수 있는 능력', '컴퓨터에 대한 올바른 가치관과 태도', '정보를 비판적으로 선별할 수 있는 태도', '정보화 시대에 올바른 아동관의 형성', '컴퓨터의 역기능을 극복하고 예방하고자 하는 태도'의 여덟 가지 주제로 구성되어 있다. 원격 연수는 쉽고 편리한 네비게이션 설계를 하였고, HTML 웹 페이지를 기본으로 다양한 멀티미디어 자료를 추가하여 정보를 제공한다. 또한 연수 내용을 소개한 페이지에는 다양한 상호작용 요소가 있어 연수 참여자가 흥미롭게 수행할 수 있다. 원격 연수의 운영 방법은 15시간 원격 연수 사이트를 3주 동안 운영하는 것을 기본으로 한다. 연수가 시작되면 연수 참여자들은 연수 웹 사이트를 방문하여 로그인하여 연수를 수행하며, 운영자는 참여자들에게 운영 메일 발송한다. 또한 각 연수 참여자가 사이트에 접속시 연수의 교육 내용 학습 진도 및 연수 수행 내용 체크해 주고, 게시판을 보다 적극적으로 운영하여 연수 참여자들의 의견 교환을 돕는다. 또한 2회의 채팅방 정기 모임을 통해 실시간 의견 교환을 꾀한다. 평가는 출석평가와 형성평가를 통해 하며, 연수 종료 후 원하는 경우에는 심화과정에 참여하는 것이 가능하다.;The purpose of this study was to develope a case of distance education for computer Education of kindergarten teachers based on the research on computer education and the needs of kindergarten teachers. The study was designed to answer the following research questions: 1. What were the needs of kindergarten teachers, requirements of society, and the research on computer education? 2. How was the case of the distance education for computer education curriculum designs constructed? 3. How was the case of the distance education for computer education curriculum designs implemented, evaluated, and amended? The research on computer education were analysed. And the perspectives of kindergarten teachers on computer education were surveyed. The individuals who took part in the survey were 93 teachers in Seoul Kyung-gi district. A distance education for computer education curriculum designs was constructed based on academic requests and the perspective of kindergarten teachers. The distance education for computer education curriculum designs was organized into objectives, contents, designs, and program management. Eleven teachers participated in the distance education for computer education curriculum designs. The character of teachers was to make good use of computer, to inexperienced teacher education of computer education, to have a difficulty of curriculum designs for computer education. The teachers participated the 15 hours computer education form October 16th, 2002 to October 28th, 2002 during two weeks. They had assessments in each times, total 8 times were finished the evaluations of the program process. A final case of distance education for computer education curriculum designs was developed after evaluations and amendments. The objectives of the program are 'to make the fair view of children in the information age', 'to make the fair behavior and view of computer', 'to cultivate variable capability to apply a computer to school hours', 'to cultivate a capability to select the information', 'to design curriculum the curriculum of computer education'. The contents of the program are 'the relation between the computer and the child'. 'the frame to select the good software', 'the lesson to apply the computer for the theme', 'make use of computer by educational facilities', 'the fair behavior and view of computer', 'the capability to select the information', 'the fair view of children in the in information age'. 'to overcome and prevent the dysfunction of computer'. The designs are made a easy navigation. The program is constructed HTML pages and variable multimedia contents with interactions. The program period are 15 hours, during 3 weeks. The participators join on the site of the distance education for computer education curriculum designs. The administer send e-mails to participator, check the rate of progress, post up variable suggestions on the board. The administer hold twice assemblies by chatting program to offer opinions. How to evaluate is constructed the point of attendance and the assessments. When the program is finished, the participator can join in enriched course as they want.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE