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유치원에서의 부모교육 유형 및 내용분석

Title
유치원에서의 부모교육 유형 및 내용분석
Other Titles
(The) Analysis of the type and content of the parents education in kindergarten
Authors
조미상
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유치원부모교육유아교육내용분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원에서의 부모교육 유형과 내용을 공립유치원과 사립유치원별로 파악하는 것이다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원에서의 부모교육 활동유형은 어떠한가? 2. 유치원에서의 부모교육 활동유형은 공·사립 유치원에 따라 어떠한가? 3. 유치원에서의 부모교육 내용은 어떠한가? 4. 유치원에서의 부모교육 내용은 공·사립 유치원에 따라 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울에 소재한 공립 유치원 15개원, 사립 유치원 15개원 모두 합하여 총 30개원의 연간 부모교육 프로그램 내용이다. 본 연구에서 유치원의 부모교육 유형은 김진영과 그의 동료들(2000)이 정리한 유아교육기관에서의 부모교육 유형에 준하여 빈도분석하고 각 유형별 내용은 박수악(1998)의 선행연구에서 사용한 McBride(1990)의 부모교육에 대한 설문지 (Parent involvement questionnaire) 중 부모교육 내용에 대한 항목을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원에서의 부모교육 유형을 분석한 결과, 공립유치원은 자원봉사가 58.4%로 가장 높게 나타났으며, 다음으로 가정통신문 22.1%, 면담 0.8%, 참관수업 0.5% 순으로 나타났다. 사립유치원은 가정과 연계된 유인물과 가정통신문은 각각 25.4%와 17.9%로 높게 나타났으며 강연회와 참관수업은 2.0%와 0.9%로 낮게 나타났다. 전체적으로 부모교육 유형 중 자원봉사 44.1%와 가정통신 30.3%가 높게 나타났다. 둘째, 유치원에서의 부모교육 유형별 내용을 분석한 결과, 학부모모임의 내용은 공·사립유치원 모두 유치원 안내가 75.9%로 가장 높게 나타났으며, 사립유치원이 공립유치원 보다 다양한 내용을 다루는 것으로 나타났다. 강연회의 내용은 공립유치원은 부모역할과 양육에 대해 중점을 두고 사립유치원은 유아교육의 필요성과 방법에 중점을 두는 것으로 나타났다. 면담은 사립유치원은 개별 면담 60%, 개별면담과 집단면담의 병행 33.3%, 집단 면담 6.7%의 순으로 정기적인 기간에 실시하는 것으로 나타났으며, 공립유치원은 개별면담 60%, 개별면담과 집단면담 6.7%로 정기적인 면담을 실행하는 원이 대부분이었으나, 33%의 경우는 부모나 교사의 요청이 있을 때에 한하여 비정기적으로 면담이 이루어지는 것으로 나타났다. 전화면담은 일상적인 내용이나 그 날의 일 중 특별한 일이 있을 때 이용하는데, 정기적으로 계획을 세워서 전화 면담을 하는 유치원은 사립 유치원이 60%로 공립유치원 33.3%보다 높게 나타났다. 참여 및 참관수업은 공·사립유치원 모두 참여 수업을 많이 시행하는 것으로 나타났으며, 활동유형은 워크샵 형태가 48.3%로 하루 일과의 축소 형태 29%보다 높게 나타났다. 참여 및 참관 수업에서 다루어지는 내용은 유아학습지도의 원리와 방법 79.1%로 가장 높게 나타났으며, 그 내용은 유치원의 영역별 교실활동 및 대·소집단 활동인데 워크샵에서 다루어지는 내용은 과학 및 요리활동 25.6%, 신체활동 23.3%, 조형활동 20% 순으로 나타났다. 학부모 자원봉사는 공립유치원의 경우, 환경 정리42.7%와 중식 및 간식 보조 42.1%가 높게 나타났다. 다음으로 현장학습 도우미, 수업활동 보조, 자료 제작, 기타 순이었다. 사립유치원은 수업활동 보조 41.5%로 가장 높게 나타났으며 다음으로 현장학습, 자료제작, 기타 순으로 나타났다. 가정통신은 공·사립유치원 모두 교육활동에 대한 내용을 주안이나 월안의 형태로 가장 많이 다루는 것으로 나타났다. 교육기관의 행사, 소식안내와 공지사항, 일상정보는 비슷한 비율로 다루어졌으나, 교육 자료 협조 부탁은 사립유치원이 공립유치원 보다 3% 높게 나타났다. 가정과 연계한 유인물은 공·사립유치원 모두 유아학습지도의 원리와 방법을 가장 많이 다룬 것으로 나타났다. 하위항목에서는 공립유치원의 경우, 위생 및 안전, 아동발달의 특징, 유아생활지도의 원리와 방법, 아동발달 순으로 나타났으며, 사립유치원은 유아 놀이의 발달과 의미, 유아생활지도의 원리와 방법, 아동발달의 특징 순으로 나타났다. 기타의 경우는 유치원의 특성에 따라 도서대여, 폐품 모으기, 프로젝트신문 발행, 홈페이지 운영 등을 하는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to find out the type and content of the parents education in the public and private kindergarten. For this purpose, the study questions were set as follows: 1. How is the type of the parent education in the kindergarten? 2. How different is the type of the parent education according to the public and private kindergarten? 3. How is the content of the parent education by category in the kindergarten? 4. How different is the content of the parent education by category in the public and private kindergarten? The subject for this research is the parent education program run by 30 kindergartens including 15 public and 15 private kindergartens located in Seoul. At this research, the type of parent education was conducted by a frequency analysis in accordance with the type of parent education in preschool education institutes co-edited by Jinyoung Kim(2000), and the content of the parent education by category was analyzed in accordance with that in Parent Involvement Questionnaire by McBride(1990), which was used at Sooak Park(1998)’s previous research. The results of this study are as follows. First, according to the analysis result of the type of parent education, volunteer activity(58.4%), ranked highest followed by home correspondence(22.1%), counseling(0.8%), class-visit(0.5%) in the public kindergarten. In the private kindergarten, information letter(5.4%) and home correspondence(17.9%) ranked high whereas lecture(2.0%) and class-visit(0.9%) ranked low. Overall, it turned out that both volunteer activity(44.1%) and home correspondence(30.3%) took precedence in terms of the type of the parent education. Second, according the analysis result on the content of the parent education by category, the kindergarten introduction ranked highest among and safety(85%) ranked highest, followed by principle and method in the agenda of parent meetings both in the public and private kindergarten, and it turned out than the content in the private kindergarten was more various than that in the public kindergarten. It was found that the content of the parent training meeting was focused on the parent role and fostering at the public kindergarten, while was focused on the need and method of early child education at the private kindergarten. Regarding counseling, it appeared that the private kindergarten conducted individual counseling, combination of individual and group counseling, and group counseling in order on a regular basis, whereas most of the public kindergartens conducted individual counseling and group counseling on a regular basis, however 33% of them conducted counseling irregularly only upon the request of parents. The telephone counseling was performed as a routine basis of made at a special occasion. It turned out that the pre-planned and regular telephone counseling was performed more frequently in the private kindergarten rather than in the public kindergarten. As for involvement and class-visit activities, both public and private frequently those activities, and regarding the activity type, workshop(48.3%) shortened school day(29%). In trms of the contents discussed at the involvement and class-visit, principle and method in coaching guide ranked highest(79.1%). The contents are the classroom activities by curriculum and laege·small group activities conducted at the kindergarten. Regarding the volunteer activity by the parents at the public kindergarten, sciences and cooking activity, cleaning-up, and lunch·snack support ranked highest at 42.1%, followed by the outdoor activity assistance, classroom activity assistance, material production, and others. At the private kindergarten, However, classroom activity assistance ranked highest at 41.5%, followed by the outdoor activity assistance, classroom activity assistance, class material production, and others. It turned out that the home correspondence contained most the education activities on a weekly or monthly basis both in public and private kindergarten. Events and news of the institutes, official announcement and daily information showed same frequency, while the request for teaching material was more frequent in the private rather than in the public kindergarten. Any information letter carried most principle and method in children teaching guide both in the public and private kindergarten. Followed by minor items including health, sanitation and safety, principle and method in the daily-guideline for children, and characteristics in children development for the public kindergarten. In the private kindergarten, the development of child play and its meaning, principle and method in the daily guideline for children and characteristics of child development appeared in order. For other activities, there were book library, recycling products, project newspaper publishment, homepage management, etc.
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