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현장체험학습을 통한 자연재해 학습의 효과에 대한 연구

Title
현장체험학습을 통한 자연재해 학습의 효과에 대한 연구
Authors
이찬경
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
지식과 실천을 연계하는 학생중심 교육의 한 형태로 지리과에서의 현장체험학습은 매우 효율적인 방법이다. 특히 자연재해를 학습함에 있어서 기존의 지식 전달 위주의 강의식 수업으로는 그 효과를 기대하기 어려우므로 실질적인 경험을 제공하는 현장체험학습을 통하여 자연재해의 원인을 올바르게 파악할 수 있어야하며, 더 나아가서는 인간과 자연재해와의 관계를 이해하고 대처방안을 마련할 수 있어야 한다. 따라서 본 연구의 목적은 자연재해 학습에 있어서 현장체험학습과 학습자의 성취도와의 상관관계를 규명하는데 있으며, 이를 위해 현장체험학습을 통해 자연재해 학습을 한 집단은 영상자료를 활용하여 학습 한 집단에 비해 지식ㆍ이해 영역, 기능ㆍ능력 영역, 가치ㆍ태도 영역에서 높은 성취도를 보일 것이라는 연구가설을 설정하여 분석하고자 하였다. 연구의 진행을 위해 서울특별시 광진구 소재 A중학교의 2개 학급 70명을 실험집단으로 선정하였고, 실험집단에게는 서울시민안전체험관에서 태풍과 지진에 관련된 체험시설을 약 2시간에 걸쳐서 체험하도록 하였다. 비교집단은 A중학교와 동일 지역에 소재한 B중학교 2개 학급 72명으로 선정하였고, 자연재해 관련 영상자료를 총 2차시에 걸쳐서 시청하는 수업을 실시하였다. 수업에 사용된 영상자료는 중앙일보 출판법인(1999)에서 제작한 자연재해 시리즈 중 지진과 태풍에 관련된 2편을 선정하였다. 그 후 실험집단과 비교집단에 동일한 설문지를 실시하여 자연재해에 대한 지식ㆍ이해, 기능ㆍ능력, 가치ㆍ태도 영역에서 어떠한 차이가 나타나는 지를 분석하였다. 평가문항은 Laws의 현장체험학습 목표를 바탕으로 총 14문항으로 작성하였다. 설문결과는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 사용하여 처리하였으며, 연구문제에 따라 빈도분석, t검증을 실시하여 가설을 검증하였다. 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 현장체험학습을 통해 자연재해를 학습한 실험집단은 영상자료를 이용한 비교집단에 비해 지식ㆍ이해 영역에서 학습효과가 더욱 높게 나타났다. 특히 자연재해의 규모에 따라 어떠한 현상이 나타나는지를 묻는 문항에서는 실험집단이 비교집단에 비해 평균점수 상으로는 높게 나타났으나, 통계적으로는 두 집단 간 학습방법에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 반면 태풍과 지진 예방법에 관한 지식을 묻는 문항에서는 실험집단이 더욱 높은 성취도를 보이고 있다. 기능ㆍ능력 영역의 설문 응답을 분석한 결과, 실험집단은 비교집단에 비해서 자연재해에 대처하는 방법적인 내용을 포함하여 탐구적 지리 문제에 대한 이해도가 높게 나타났으며, 지도 기호와 실제 현상을 연관시켜 지표상에 나타나는 여러 문제를 잘 파악하고 해결책을 제시하는 능력이 높게 나타났다. 현장체험학습을 통한 자연재해 학습은 가치ㆍ태도 영역에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이를 규명하기 위해 세부적으로 집단 간 자연재해로 인한 피해 및 위험성과 자연재해에 대비한 사전대책의 필요성에 대해 어떻게 인식하고 있는가에 관한 차이를 알아보았다. 그 결과 자연재해로 인한 피해 및 위험성을 인식하고 있는 정도는 실험집단이 높게 나타났다. 반면 사전대책의 필요성에 대해서는 통계적으로 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과를 종합해 볼 때 영상자료를 이용하여 자연재해 학습을 한 경우보다 현장체험학습을 통하여 자연재해를 학습했을 때 지식ㆍ이해, 기능ㆍ능력, 가치ㆍ태도 측면에서 더욱 효과적임을 시사해 준다.;As students-centered education connecting knowledge to practices, actual experience learning is a very efficient learning way in geography education. In natural disasters learning especially, it is not expected that lectures as an existing method of conveying knowledge are efficient. Therefore, it is necessary to conduct field trips providing realistic experience so that students can understand causes of natural disasters. Furthermore, it is important to understand relationship between human beings and natural disasters and to make plans to deal with natural disasters. The purpose of this study is to examine effects of natural disasters learning by actual experience learning on students. For this purpose, a research hypothesis is as the following: A group which learns natural disasters by actual experience learning would show higher achievement in a section of knowledge and understanding, skill and ability, value and attitude than the other group which uses multimedia materials. For this study, 70 students of two classes were sampled as an experimental group from A Junior High School in Gwangjin-gu, Seoul. This experimental group was made to experience virtual natural disasters for two hours in facilities where typhoons and earthquakes can be experienced in Seoul Citizen Safety Training Center. 72 students of two classes were sampled as a control group from B Junior High School in Gwangjin-gu, Seoul. This control group was given two lessons using multimedia materials regarding natural disasters. Two volumes about earthquakes and typhoons were selected from a series about natural disasters developed by Joongang M&B(1999). Then, the experimental group and the control group responded to the same questionnaire. Based on the questionnaire, analysis was conducted on difference between the two groups in three sections : knowledge and understanding; function and ability; and value and attitudes. A total of 14 questions was drawn from objectives of field experience learning designed by Laws. The results of the survey were treated through SPSS 12.0. According to research questions, frequency and t-test were conducted to test the hypothesis. The results of the study were summarized as the following: The experimental group learning natural disasters by field experience showed higher learning effects in the section of knowledge and understanding than the control group using multimedia materials did. In particular, in items about concepts of phenomena of natural disasters, statistically significant difference was not indicated. However, in items about how to protect earthquakes and typhoons, the experimental group indicated higher achievement. Analysis of responses to questions in terms of function and ability revealed that the experimental group had higher understanding of exploratory geographical matters including methods of dealing with natural disasters compared to the control group. In addition, the experimental group showed high ability to understand many matters in indexes by relating signs to actual phenomena and to provide solutions. Natural disasters learning by field experience had effects on students' value and attitudes. According to the results, field experience provided students with direct experience and enabled them to realize seriousness and dangerousness of natural disasters and to see the necessity of precaution. In conclusion, natural disasters learning by field experience is more effective in the sections of knowledge and understanding, function and ability, and value and attitudes than by multimedia materials.
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