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해결중심상담을 기반으로 한 집단상담이 초등학생의 공격성 감소에 미치는 영향

Title
해결중심상담을 기반으로 한 집단상담이 초등학생의 공격성 감소에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Solution-Focused Group Counseling on the Reduction of Aggression of Primary School Children
Authors
전미란
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 공격성 감소에 중점을 둔 해결중심 집단상담이 초등학생의 공격성 감소에 미치는 영향을 알아보기 위하여 다음과 같은 가설을 설정하였다. 가설. 공격성 감소에 중점을 둔 해결중심 집단상담을 실시한 실험집단은 처치를 하지 않은 통제 집단에 비해 공격성이 유의미하게 감소될 것이다. 이와 같은 가설을 검증하기 위하여 다음과 같이 연구를 진행하였다. 집단 선정을 위해 서울 ㅈ 초등학교 4학년 2개 학급 아동 60명을 대상으로 공격성 검사를 실시하여 점수가 높거나, 담임의 추천을 받은 아동을 각 반에 6명씩 선정한 후, 상담자가 담임을 맡고 있는 학급에서 3명, 상담자가 담임을 맡고 있지 않은 학급에서 3명을 무선추출하여 총 6명의 학생들을 실험집단에 배치하고, 나머지 6명은 통제집단으로 하였다. 본 연구에서 사용한 공격성 검사는 Buss & Durkee(1957)가 공격성 및 적의성을 측정하기 위하여 제작한 것을 노안녕(1983)이 번안한 것을 참고로 김덕호(2000), 정은자(2005)가 수정한 것을 사용하였다. 해결중심 집단상담 프로그램은 해결중심 가족치료에 기초하여 Metcalf(1998)가 제안한 해결중심 집단상담 과정을 토대로 하여 김현미(2000), 강향옥(2002), 이윤영(2005)이 재구성하여 사용한 프로그램과 선행 연구들, 미술치료기법을 초등학교 4학년 아동에게 적합하도록 수정, 보완하여 재구성하였다. 프로그램은 10회기에 걸쳐 방학 중에 일주일에 두 번씩 60~90분씩 실시하였다. 결과 처리 및 가설 검증은 실험집단과 통제집단간의 공격성 사전-사후 검사 점수 변화 차이를 평균 비교 분석하고, 진행과정에 따른 효과 분석을 위해 회기별 소감문과 척도질문 점수, 교사와 학부모 평가를 통한 질적 분석을 실시하였다. 이러한 연구를 통해 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 공격성 감소에 중점을 둔 해결중심 집단상담을 실시한 실험집단과 통제집단간의 공격성 변화 차이를 검증한 결과, 실험집단이 통제집단에 비해 공격성 점수 평균은 감소하였으나 아동 개인별로 점수 변화에 차이가 있었다. 둘째, 아동의 소감문, 프로그램 평가지를 통한 질적 분석에서 실험 집단의 아동들은 스스로 자신이 정한 목표에 도달했다고 평가했고, 자신의 변화를 느끼고 있었다. 또한 언어적인 활동보다는 비언어적인 방법으로 자신을 표현하는 활동에 더 흥미와 효과를 얻었다. 셋째, 아동별 상담 내용과 척도점수의 변화를 통한 질적 분석에서 실험집단의 아동 6명은 모두 각기 다른 분노조절능력, 정서조절능력, 부모의 양육 태도를 지니고 있었으며, 그에 따라 상담의 효과도 다르게 나타났다. 특히, 해결중심 집단상담의 특성상 언어적인 활동이 많이 포함되어 있어서, 아동의 언어 능력에 따라 상담의 효과가 다르게 나타나는 경향이 있었다. 갈수록 증가하는 학교 폭력에 대한 바람직한 해결책이 없는 상황에서 본 연구에서 얻은 결론은 무조건적인 처벌보다는 가정과 학교에서 아동에 대한 더 많은 관심이 필요함을 시사하고 있다. 특히 여건상 전문적인 상담이 어려운 학교 상황에서 해결 중심 상담 기법을 활용한 아동 상담은 아동의 공격성 감소에 효과적임을 알 수 있다.;This study examined the effects of solution-focused group counseling on the reduction of aggression of primary school children, and it adopted hypotheses as follows. Hypothesis. There may exist significant reduction of aggression in the group who participated in solution-focused group counseling. To verify this hypothesis, 60 students of 4th grade of C primary school in Seoul tested for their. aggression. And then 12 students were selected who shown high score in the test or who were indicated from their teacher because of aggressive behaviors in the class. and then the experimental group and the control group were randomly organized with 6 student each. This thesis utilized the measurement of attack produced by Buss & Durkee(1957) and reconstructed by No An Young. The program in this study was based on the theories of Metcalf(1998), the studies of Kim Hyun-Mi(2000), Kang Hyang-Ok(2002) and Lee Yun-Young(2005) and art therapeutic method, it was reorganized to suit the 4th grade students in primary school. The program was provided by this researcher to the experimental group in 10 sessions during the winter vacation, twice a week, 60~90 minutes each. To verify the effects of this program, pretest-posttest control group design model was used. First, comparing the average of the test score between pretest and posttest with experimental group and control group was made. Also for analyzing the effects during sessions, the qualitative analysis by program assessment, expressing their impressions on each session and assessment by their teacher and parents was executed. The major fingdings of the study were as follows. First, the average aggression score of experimental group was reduced compared with the control group, but there were some differences in the reduction of score among children. Second, in the qualitative analysis by program assessment, expressing their impressions on each session, the children of experimental group valued themselves to achieve their goal, and they felt that they had changed. Also, they were interested more and worked better when they expressed themselves by nonverbal ways than verbal activities. Third, in the qualitative analysis by the counseling records of each student, they had differences in the family environment, the abilities of emotional control, and the nursing attitudes of their parents, and because of them, this program took its effects differently. Specially, the solution-focused group counseling contains many verbal activities, so the linguistic ability of the children had an effect on this program. Recently, the school violence augment in an alarming way but there is no advisable solutions. In this situation, this study suggests that the children who are more aggressive than other children need more care and concern than unconditional punishment. Particularly, for the school teachers who don't have professional skills in counseling, the solution-focused group counseling is very useful to help their students who had aggressive behaviors.
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