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전래놀이활동 프로그램이 통합학급 유아들의 장애유아에 대한 인식변화에 미치는 영향

Title
전래놀이활동 프로그램이 통합학급 유아들의 장애유아에 대한 인식변화에 미치는 영향
Other Titles
(a) study on the effects of the traditional playing programs on normal young children's attitudes towards their handicapped peers in a desegregated classroom
Authors
한진옥
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
전래놀이통합학급장애유아
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 장애유아와 일반유아가 통합되어 있는 유치원 환경에서 전래놀이를 통한 장애유아 통합프로그램이 통합학급 일반유아들의 장애유아에 대한 인식변화에 미치는 영향을 알아보고, 이에 기초하여 교육현장에서 유아교사들에게 장애유아 통합교육에 도움을 줄 수 있는 기초 자료를 제시하고자 하였다. 이러한 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 전래놀이를 활용한 통합프로그램의 실시 유·무가 장애유아에 대한 일반유아의 전반적인 인식변화에 영향을 미치는가? 2. 전래놀이를 활용한 통합프로그램의 실시 유·무가 장애유아에 대한 일반유아의 4개 하위영역별 인식변화에 영향을 미치는가? 2-1. 친 사회적 행동 인식변화에 유의미한 차이가 있는가? 2-2. 공유활동 인식변화에 유의미한 차이가 있는가? 2-3. 문제상황해결 인식변화에 유의미한 차이가 있는가? 2-4. 원외활동 인식변화에 유의미한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 통합수업을 실시하고 있는 서울시 구로구에 소재한 G초등학교 병설유치원의 만 5세미만 2학급 유아 60명으로, 한 학급의 유아 30명은 실험집단으로 다른 학급의 유아 30명은 통제집단으로 실시하였다. 그리고 장애유아는 특수학급과 일반학급 교사들의 협의를 거쳐 4명의 장애유아를 각 반 2명씩 선정하였다. 실험집단은 주 1∼2회씩 6주 동안 10회에 걸쳐 전래놀이 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 유치원의 일상적인 프로그램을 실시하였다. 실험처치용으로 실시한 전래놀이 프로그램은 유치원 교육과정 안에서 적용가능하고, 유아들의 발달수준에 적합하며 일반유아와 장애유아들이 모두 참여할 수 있는 활동, 쉽고 보편적이며 유아들에게 즐거움을 줄 수 있는 활동, 놀이의 규칙과, 협동심 등을 직·간접적으로 배울 수 있게 하는 활동, 장애유아와 일반유아들간에 사회적 상호작용을 촉진시켜 줄 수 있는 활동, 장애유아의 참여를 위해 집단의 크기, 놀이의 규칙, 활동 내용 등을 조절하거나 쉽게 수정할 수 있는 활동으로 선정하였다. 연구도구는 Voeltz(1982)와 Berndt & Perry(1986)의 검사도구를 참고하여 이현숙(2000)이 제작한 '장애유아 이해 증진을 위한 태도 조사 설문지'를 기초로, 유아를 대상으로 하는 검사임을 감안해 본 연구자가 설문지 내용을 삽화화하여 남아용·여아용으로 제작하여 검사도구로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 실험집단과 통제집단 각각의 사전-사후 검사의 평균과 표준 편차, t-test를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 전반적인 인식변화에서 전래놀이를 활용한 통합프로그램에 참여한 실험집단의 일반유아들은 참여하지 않은 통제집단의 일반유아들에 비해 장애유아에 대한 긍정적 인식변화를 보인 것으로 나타났다. 둘째, 하위 영역별 인식변화에서는 전래놀이를 활용한 통합프로그램에 참여한 실험집단의 일반유아들은 참여하지 않은 통제집단의 일반유아들에 비해 친 사회적 행동, 공유활동, 문제상황 해결, 원외활동 등 4개 하위 영역 모두에서 긍정적인 인식변화를 보인 것으로 나타났다. 이러한 연구결과가 유아교육현장에 주는 시사점은 다음과 같다. 전래놀이를 활용한 장애유아 통합프로그램 실시는 장애유아와의 직접적인 접촉과 활동을 통해 사회적 상호작용을 유도할 수 있으며 일반유아의 장애유아에 대한 긍정적인 이해와 태도를 향상시키는데 효과가 있는 것으로 나타났다. 장애유아 통합교육을 하는데 있어 장애유아와 일반유아간에 친구관계의 질을 높이기 위해 장애유아들과의 직·간접적인 접촉, 장애에 대한 정보제공, 구조화된 프로그램 실시 등의 다양한 접근과 프로그램에 대한 연구가 더욱 활성화되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to analyze the effects of the traditional playing programs on normal young children's attitudes towards their handicapped peers in a desegregated classroom, and thereupon, provide for some basic data useful to the young children's teachers working for desegregated kindergartens. For this purpose, the following study points were set up; 1. Would normal young children's overall attitudes towards their handicapped peers in a desegregated classroom be affected by the traditional playing programs? 2. Would normal young children's individual attitudes towards their handicapped peers in a desegregated classroom be affected by the traditional playing programs? In order to find the answers to the above questions, 60 young children aged 5 (two classes) attending a desegregated kindergarten attached to "G" Elementary School located in, Kuro-gu, Seoul were sampled. 60 children were randomly and equally classified into test and control groups. The researcher selected 2 handicapped children for each group through consultation with special class teachers and ordinary class teachers. The test group was exposed to a traditional playing program twice a .week; they were tested with it 10 times in 6 weeks. The control group was subject to the ordinary kindergarten programs. The traditional playing program for the test group was adopted because it was thought to be applied within the framework of the kindergarten curriculum, adequate to children's development levels, allow for handicapped children's participation, and easy and interesting, promote the social interaction between normal and handicapped children, optimal and easily controlled or modified in consideration of group size, playing rules and activities. The survey tool was developed and intensified by the researcher by referring to Voeltz's (1982) and Perry's (1986) scales which had been developed by Lee, Hyun Sook (2000) into "A Questionnaire for Surveying Normal Children's Attitudes towards Their Handicapped Peers". The collected data were processed using the SPSS program for pre- and post-tests of two groups, means, standard' deviations and T-test. The results of this study can be summarized as follows; First, the test group children's attitudes towards their handicapped peers were positively affected by the traditional playing program compared with the control group counterparts. Second, the test group children's attitudes towards their handicapped peers were positively affected by the traditional playing program in such areas as pro-social behaviors, cooperative activities, problem- solving and out-of-kindergarten activities. All in all, the traditional playing program was found to have positive effects on normal young children's attitudes towards or perception of their handicapped peers; the test group children began to maintain a close relationship with their handicapped friends after the intervention, while they continued to be concerned about and considerate of their handicapped peers. In order to successfully operate a desegregated classroom with normal and handicapped children mixed, it is deemed necessary to help normal children form a positive attitude towards their handicapped peers by not regarding them as physical obstacles to their playing. The results of this study may be significant in that a method of intervention has been suggested to change normal children's attitudes towards their handicapped peers.
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