View : 23 Download: 0

중학교 '환경' 과목 성취기준과 평가기준 및 평가도구 개발

Title
중학교 '환경' 과목 성취기준과 평가기준 및 평가도구 개발
Authors
심현민
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Keywords
중학교성취기준환경과목
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구의 목적은 제7차 교육과정 중학교 '환경' 과목의 '지켜야 할 생활 환경'과 '지구적 환경 문제' 영역에 대한 성취기준, 평가기준 및 평가 도구를 개발, 학교 현장에 보급하여 평가를 통한 교육의 목적과 목표를 명확하게 할 뿐만 아니라, 학생들의 교육효과를 검증하고 교수·학습 활동의 개선, 학습자의 학습증진 유도를 통한 교육의 질적 관리를 이루고 나아가 환경의 질 개선 및 환경교육에 대한 지지 확대 등의 효과를 가져오도록 하는데 있다. 이러한 목표 달성을 위해 이 연구에서는 먼저, 환경 과목 교육과정에 제시된 목표와 내용 및 평가의 특징을 분석하였다. 그리고 제7차 교육과정에 따라 출판된 중학교 '환경' 과목의 '지켜야 할 생활 환경'과 '지구적 환경 문제' 영역을 교과서 3종의 분석을 통해 성취기준을 지식·이해(K), 탐구·기능(P), 태도·참여(A) 세 개의 영역으로 세분화하여 개발하였다. 개발한 성취기준을 토대로 학생들의 성취 수준을 판단할 수 있는 평가 기준을 개발하였다. 이 연구의 평가기준은 성취기준에 근거하여 지식·이해(K), 탐구·기능(P), 태도·참여(A)의 세 개 영역으로 세분화하여, 상/중/하 세 수준으로 개발하였다. 개발한 평가기준은 '지켜야 할 생활환경' 영역이 14개, '지구적 환경 문제' 영역이 10개로 각 영역에서 가장 기본적으로 요구되는 것을 기준으로 하였다. 그리고 성취기준과 평가기준에 준하여 학생들의 실제 성취 정도를 평가하기 위한 평가도구를 개발하였다. 이 연구에서는 교육과정에서 요구하는 평가의 취지에 따라 가능한 다양한 수행 평가의 유형들을 제시하고자 하였다. 개발한 평가도구는 '지켜야 할 생활 환경' 영역에서 6개(실험보고서 1개, 보고서 2개, 서술형 1개, 토의 1개, 포트폴리오 1개), '지구적 환경 문제' 영역에서 4개(서술형 1개, 보고서 2개, 포트폴리오 1개)이다. 개발한 내용의 타당성 검증은 환경교육 전문가들을 통해 성취기준과 평가기준 및 평가도구를 개발하는 각 단계에서 검토 및 수정·보완하는 피드백 과정을 거쳤다. 환경교육 평가는 환경교육 목표, 교육과정, 교수-학습 방법 등과 긴밀한 관계를 맺고 있으며, 점점 더 다양하고 복합적인 방식으로 이루어지고 있다. 전통적으로 수업이 끝난 후 지필 검사를 통한 결과 평가의 방식만이 주로 사용되어 왔으나 많은 문제점이 제기되자 최근에는 그에 대한 대안으로서 수업의 전체 과정을 평가해 내는 과정(process)의 평가에 많은 관심을 기울이고 있다. 인지적 측면보다 정의적 측면이 더욱 강조되고 교실 내 강의식 수업보다 학생 활동 중심의 현장 학습이 많이 이루어지는 환경교육에서는 따라서 다양한 평가 방법을 활용하도록 권고되고 있다. 적절한 평가 방법과 평가도구의 선택 및 제작은 실제 교수-학습이 이루어진 형태에 따라 이루어져야 한다. 이 연구에서 개발한 중학교 '환경' 과목의 '지켜야 할 생활 환경'과 '지구적 환경 문제' 영역에 대한 성취기준과 평가기준을 교육 현장의 지역적 특성 등 여건에 따라 단독 또는 복합적으로 적절히 사용하면 앞으로도 많은 환경 평가도구들을 개발할 수 있을 것이다. 또한 학교 교육 현장에서 이 연구의 결과들이 효율적으로 활용되어 점차적으로 교사, 학생, 학부모 모두가 신뢰할 수 있는 환경 교육의 평가가 정착될 수 있을 것이라고 본다.;The purpose of this study is to develop achievement standards, assessment standards, and assessment instruments for criterion-referenced evaluation in the 7th national 'Environment' subject curriculum. The contents of this study are the domain of 'Life environment to have maintain' and 'Global Environmental Problem' in middle schools 'Environment' based on the 7th national curriculum. The results of this study are as follows : 1. First, the purpose and contents of the 7th national 'Environment' curriculum were systematically analyzed. Based upon required learning elements in the two units, the achievement standards were developed. The achievement standards state the national 'Environment' subject curriculum in details in terms of the Knowledge and Comprehension(K), Process and Skills(P), and Attitude and Participations(A). It can be an actual guideline of the teaching and learning in classroom. twenty four items of achievement standards were developed in the area of 'Life environment to have maintain' and 'Global Environmental Problem'. 2. Based upon the achievement standards, the assessment standards were produced. The assessment standards divide the students achievement into three levels(high/middle/low) and state each level so that it can guide the evaluation of achievement. It was also developed in three areas of K, P, and A. The assessment standards include 24 items in the area of 'Life environment to have maintain' and 'Global Environmental Problem'. 3. Developing appropriate assessment instruments to probe students achievement level followed after the development of achievement standards and assessment standards. A variety types of performance assesments were employed rather than multiple choice type. The developed assessment instruments include 10 items in the area of 'Life environment to have maintain and Global Environmental Problem'. The conclusions of this study are as follows : 1. If environment teachers use achievement standards and assessment standards which are developed in this study, they can make a lot of various assessment instruments in the domain of 'Life environment to have maintain' and 'Global Environmental Problem'. 2. It is important that environment teachers should catch the process of developing assessment instruments in this study. In spite of the same contents of 'Environment', environment teachers can make various assessment instruments if they change contexts or situations.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 환경교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE