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진로의사결정프로그램을 활용한 집단상담이 고등학생의 진로결정에 미치는 영향

Title
진로의사결정프로그램을 활용한 집단상담이 고등학생의 진로결정에 미치는 영향
Other Titles
(The) effects of Group counseling using Career decision-making counseling program on Career decision-making of high school students
Authors
안매
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Keywords
진로의사결정프로그램집단상담고등학생진로결정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study was designed to examine that group counseling using a career decision-making counseling program has effects on the style of high school students career decision-making and the status of it. The research hypotheses are: Hypothesis 1) the style of rationality would be improved in the group who has participated in the career decision-making counseling program than the group who has not. Hypothesis 2) the style of intuitiveness would be lessened in the group who has participated in the career decision-making counseling program than the group who has not. Hypothesis 3) the style of dependence would be lessened in the group who has participated in the career guidance program than the group who has not. Hypothesis 4) the status of career decision-making would be improved in the group who has participated in the career guidance program than the group who has not. The subjects of research were the first grade 30 high school students in the department of liberal arts who had not join the Dongari(club) in M girls high school. And 30 students in the other class were assigned as control group. Therefore, this study is one of the quasi-experimental design of Cambell and Stanley(1963). As for research tools, the Career guidance practice workbook and information (1997 updated edition) was used. It was developed by Korean Youth Counseling Institute. And subjective appraisal paper was used for examining the effect of program. Data was analyzed using mean and standard deviation and two independent samples t-test. Research results were summarized like: First, the career decision-making style of the group of students who has participated in the career decision-making counseling program has been improved to a more desirable way than that of the students who have not. That is, the former group has developed a rather rational style, a less intuitive and dependent style. Second, the career decision-making status of a group of students who has participated in the career decision-making counseling program was higher than that of the students who has not. That is, they showed significant improvement in school adjustment and occupational plans. Third, in the subjective appraisal after the career decision-making counseling program they said that it gave them much help to understand themselves and occupation and to do a career decision-making. That is, it showed that the career decision-making counseling program have had effects. Research results showed that group counseling using the career decision-making counseling program could improve the high school students career decision-making style and status of it. It is very important for high school students who are in the age of forming self identity to develop the ability of career decision-making in a desirable way. So, I think this group counseling using the career decision-making counseling program is needed to use.;이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 진로의사 결정프로그램을 활용한 집단상담이 고등학생의 의사결정 유형과 진로의사결정 수준에 영향을 주는가? 위의 연구문제에 기초하여 설정된 가설은 진로의사결정 프로그램에 참여한 집단은 (가설1) 합리적 유형이 향상되고 (가설2) 직관적 유형이 감소되고 (가설3) 의존적 유형이 감소되고 (가설4) 진로의사 결정 수준이 높을 것이다. 연구대상은 경기도 파주시에 위치하고 있는 M여자종합고등학교의 인문계 1학년 한 학급학생 중 정규수업이 끝난 후 동아리활동을 하는 학생 5명을 제외한 30명이었다. 그리고 또 다른 한 학급의 학생 30명을 통제집단으로 하였다. 연구대상자는 무선적으로 실험집단과 통제집단에 할당된 것이 아니기 때문에 이 연구는 Campbell과 Stanley(1963)가 말하는 유사실험설계(quasi-experimental design)의 하나이다. 연구도구로는 한국청소년상담원에서 개발한 진로의사결정훈련 웍북 및 정보자료(1997,개정판)를 사용하였으며 의사결정 유형 검사와 진로의사결정 수준 검사를 하였다. 또한 프로그램의 효과를 알아보기 위한 주관적 평가지를 활용하였다. 자료처리는 가설에 따라 평균과 표준편차를 산출하고 두 독립표본 t검정을 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 진로의사 결정프로그램에 참가한 집단은 진로의사결정 유형이 바람직한 방향으로향상되었다. 즉 합리적 유형점수가 높고 직관적 유형점수와 의존적 유형점수가 낮았다. 둘째, 진로의사결정프로그램에 참가한 집단은 진로의사결정 수준 점수가 높았다. 즉 학교에 대한 적응 수준과 직업계획 수준이 높게 나타났다. 셋째, 프로그램이 끝난 후 실시한 학생들의 주관적 평가에서도 자기와 직업세계를 이해하고 진로목표의 설정에 많은 도움을 주었으며 친구들과의 신뢰감이나 친밀감을 형성하는데도 유익했다고 답변함으로써 프로그램이 효과가 있었다. 이 연구는 학교상담 활동에서 진로의사결정 프로그램을 활용한 집단상담이 합리적인 의사결정과 진로의사결정 수준을 향상시키고 자신의 진로를 결정하는데 큰 도움을 준다는 것에 그 의미가 있다. 자아정체감이 형성되는 시기인 고등학교 시기에 자신의 진로의사를 결정하기 위한 합리적 의사결정을 할 수 있는 능력을 기르는 것은 매우중요하다. 그러므로 이러한 집단상담이 학교현장에서 적극 활용될 필요가 있다고 생각한다.
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교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
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