View : 792 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author장윤경-
dc.creator장윤경-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:45Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.otherOAK-000000027923-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174945-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000027923-
dc.description.abstractThe thesis has a purpose to provide basic information to evaluate and support one class kindergarten. It is also to understand the kindergarten class management and teacher's concerns. The kindergarten teachers answered following questions. 1. What is the view of teachers about an one-class kindergarten attached to public elementary school? 2. What are the state of work handling in one-class attached kindergartens and teachers' awareness of it? 3. What are the state of all-day class in one-class attached kindergartens and teachers' perception of it? 4. What are the reality of self-supervision in one-class attached kindergartens and teachers' view of it? 5. What are interpersonal relationship among teachers in one-class attached kindergartens and their view of it? 6. What is the state of facilities and equipment in one-class attached kindergartens and teachers' perception of it? The thesis is answered by one class kindergarten teachers who have taught over one year and method was questioning and answering. A researcher prepared the questionnaire, based on her research and the kindergarten teacher's interview, which is 46 questions in 7 categories. The collected data were analyzed by acquiring statistical data on frequency and percentage. The results of the study are below; First, to one class kindergarten teacher's concern, they want to teach at a school which has 2 kindergarten classes and over and distance between home and school is important, when they choose a teaching job. The reason why each school has just one kindergarten class is that the school have no more than one class size applicants. Teachers are highly satisfied with in terms of having a good relationship with other teachers and applying their intention and expectation which is related to educational philosophy to the class with teacher's curriculum. On the other hand, they are unsatisfied with in terms of over-work for one teacher and daily routine schedule which couldn't provide further chance to improve. Second, to teacher's working situation, curriculum has made by teacher's own planning with government references and scheduled by elementary school. Teachers are charged with various working position and they talk with other teacher if they face difficulties. They need assistants for over-working. Third, to all day and extended class, all school has the all day and extended class. It is suggested by the Department of Education. Those extended classes usually have 14 students, and most of them take care of students until 5PM. The time is determined by communcation with parents. Teacher and assistant, who is hired for the extended class, take care of the class. The extended class brings teacher's exhaustion and insufficient class preparation. They need extended class teachers. Forth, to self supervision, teachers are highly expected the self supervision, even though it isn't held that much. It is because teacher has no enough time to do due to their over-work. To minimize the problem, teacher should share the over-work. Fifth, to relationship, teachers meet and keep in touch with kindergartener's parents often. Making a relationship with a supervisor is not easy for them. In terms of relationship difficult due to having no another kindergarten teacher who has early childhood educational background, they need to have more kindergarten teachers. Sixth, to facilities and equipments, 56.7% of classes provide insufficient learning situation, not considering early childhood education. Teachers are worried about the situation and it is considered as the biggest problem. They emphasize to expand facilities and equipments.;본 연구는 경기도지역 1학급 초등학교 병설유치원에서 근무하고 있는 교사들을 대상으로 1학급 병설유치원의 운영 현황과 그에 대한 교사의 인식을 알아봄으로써, 1학급 병설유치원에 대한 이해를 높이고 적절한 지원이나 개선책을 논의하는데 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 1학급 병설유치원에 대한 교사의 인식과 만족도는 어떠한가? 2. 1학급 병설유치원의 업무 현황과 교사의 인식은 어떠한가? 3. 1학급 병설유치원의 종일반 운영 현황과 교사의 인식은 어떠한가? 4. 1학급 병설유치원의 원내 자율장학 실태와 교사의 인식은 어떠한가? 5. 1학급 병설유치원 교사의 인간관계와 교사의 인식은 어떠한가? 6. 1학급 병설유치원의 시설·설비 현황과 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구는 경기도지역 병설유치원 1학급에 1년 이상 근무 중인 유치원교사 180명을 대상으로 하였으며, 연구 방법으로는 설문조사를 실시하였다. 설문지는 연구자가 선행연구와 1학급 교사 인터뷰 내용을 토대로 작성하였으며, 총 7개 범주의 46문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 빈도와 백분율을 산출하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 1학급 병설유치원에 대한 교사의 인식을 살펴보면, 교사들은 2학급 이상에서 근무하기를 선호하고 있었으며, 근무지를 지원할 때 고려하는 조건은 통근거리였다. 1학급으로 운영되고 있는 이유에 대해서는 1학급 이상으로 원아모집이 안 되기 때문이라고 생각하고 있었다. 1학급 병설유치원 교사들은 교사의 교육철학을 반영하여 교육과정을 운영할 수 있고, 동료교사와의 인간관계에 어려움이 없는 것 등에서 높은 만족도를 보이고 있었으며, 교사 1인에게 요구되는 업무가 많은 것과 전문성 신장에 많은 제약이 있다는 것 등에서 불만족을 나타내고 있었다. 둘째, 교사가 수행하고 있는 업무 현황과 교사의 인식을 살펴보면, 교육과정은 주로 교사가 단독으로 계획하고 있었고, 교육과정을 계획할 때에는 국가에서 발간한 자료, 초등학교 학사일정을 주로 참고하였다. 교사의 업무는 다양하였으며, 업무 수행 중 어려움은 주변의 친분이 있는 교사와 협의한다고 하였다. 업무 수행에 있어서 어려운 점은 교사 1인에게 요구되는 수업 이외의 업무가 많은 것이 지적되었고, 그에 대한 개선방안으로는 업무 수행을 도울 수 있는 보조 인력의 배치를 가장 많이 꼽았다. 셋째, 종일반의 운영 현황과 교사의 인식을 살펴보면, 모두 종일반을 운영하고 있었으며, 종일반을 운영하게 된 근본 동기는 정부에서 설치를 권장해서라고 생각하는 교사가 가장 많았다. 종일반의 인원수는 평균 14명이었고, 운영시간은 오후 5시까지 운영하고 있는 곳이 가장 많았으며, 운영시간은 대부분 학부모와 협의를 통하여 결정되고 있었다. 종일반은 학급담임교사와 종일반을 위해 채용한 보조교사가 맡고 있는 경우가 가장 많았는데, 종일반 운영으로 인한 어려움은 교사의 피로가 누적되고, 수업준비 시간이 부족한 것이라고 생각하는 교사가 가장 많았으며, 별도의 종일반 교사의 배치가 가장 필요하다고 인식하고 있었다. 넷째, 원내 자율장학 실태와 교사의 인식을 살펴보면, 전체적으로 원내 자율장학의 실시 횟수는 적었으나, 교사들은 원내 자율장학의 필요성에 대하여 높게 인식하고 있었다. 원내 자율장학 실시의 어려움은 과중한 업무 부담으로 인한 시간 부족으로 인식하고 있었고, 교사의 과중한 업무 축소를 중요 개선방안으로 지적하였다. 다섯째, 1학급 병설유치원 교사의 인간관계와 교사의 인식을 살펴보면, 교사들은 학부모와 접촉의 빈도가 가장 높았고, 관리자를 가장 어려워하고 있었다. 인간관계에서 느끼는 어려운 점은 유아교육 전공 동료의 부재로 인한 외로움이라고 지적하고 있으며, 그에 대한 개선방안으로 학급 증설을 통한 전공 동료교사의 배치를 가장 많이 지적하였다. 여섯째, 1학급 병설유치원의 시설·설비 현황과 그에 대한 교사의 인식을 살펴보면, 유아의 발달을 고려하지 않은 교실의 형태가 56.7%에 이르고 있으며, 전반적으로 시설·설비가 충분하지 않았다. 교사들은 시설·설비가 부족한 것을 가장 큰 문제점으로 생각하고 있었으며, 개선방안으로 시설·설비의 확충을 강조하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 공립유치원의 발달과정 = 5 B. 공립유치원의 현황과 문제점 = 8 C. 관련연구 = 16 Ⅲ. 연구방법 = 19 A. 연구대상 = 19 B. 연구도구 = 20 C. 연구절차 = 22 D. 자료분석 = 25 Ⅳ. 연구결과 = 27 A. 1학급 병설유치원에 대한 교사의 인식과 만족도 = 27 B. 1학급 병설유치원의 업무 현황과 교사의 인식 = 30 C. 1학급 병설유치원의 종일반 운영 현황과 교사의 인식 = 35 D. 1학급 병설유치원의 원내 자율장학 실태와 교사의 인식 = 39 E. 1학급 병설유치원 교사의 인간관계와 교사의 인식 = 42 F. 1학급 병설유치원의 시설·설비 현황과 교사의 인식 = 44 Ⅴ. 논의 및 결론 = 48 A. 논의 = 48 B. 결론 및 제언 = 58 참고문헌 = 63 부록 = 66 ABSTRACT = 79-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1769963 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc372-
dc.title경기도 1학급 초등학교 병설유치원의 운영 현황과 교사의 인식-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedTeachers' Perception on the Management of One-Class Kindergartens Attached to Public Elementary Schools in Gyeong Gi Do, Korea-
dc.creator.othernameChang, Yun Kyoung-
dc.format.pageⅹ, 81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2007. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE