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7차 교육과정에 의한 중학교 2학년 감상수업 지도연구

Title
7차 교육과정에 의한 중학교 2학년 감상수업 지도연구
Other Titles
A study on teaching strategies of music appreciation class for the 8th graders based on the 7th national curriculum : focusing on the 4th movement of piano quintet "Trout" by F. Schubert
Authors
신윤정
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is to device a teaching strategies for effective music appreciation class for the 8th graders of the 4th movement of piano quintet "Trout" by F. Schubert. The goal of this study is to make the students involved in various activities and enlarge their musical experiences through music appreciation class. According to the 7th national curriculum, music education consists of two areas: musical comprehension, musical activities. Musical activities are divided into four categories : singing, playing instrument, composition, appreciation. Among those 4 categories, appreciation is the special field which attracts more students and is preferred by them. In addition, appreciation is linked with their daily lives more than any other field of the 4 categories. However, in the actual classroom situation, because of the limited time alloted for music appreciation, teachers give students temporary and separated lessons mainly dealing with the composer's life or background knowledge about his works. That is, music appreciation in the classroom generally means just listening to music with teacher's explanations or further activities such as writing one's impressions at best. Although the class for "appreciation" is precious opportunity for secondary school students to accumulate their musical experiences, it often fails to give them diverse experiences and meaningful lesson. Thus, in this study, the importance of appreciation class was mentioned after examining the 7th national curriculum, especially appreciation part for the 8th graders. And analysis of the theme work, piano quintet "trout", was also done which is shown in the textbook for 2nd graders. Based on the analytic knowledge, this study aims to develop integrative approach in teaching including all kinds of classroom activities, which were realized in the two sequential classes. The approach includes P.P.T. materials as well as teaching plan, keeping abreast of current teaching trend. Furthermore, more than analysis and studying, the integrative approach was applied in H middle school located in An-yang. Students' participation and cognitive achievement were measured by some tests during the classes, not by writing test after classes. And after the entire two classes, students' impressions on appreciation were also surveyed by questionnaire centered on affective domain. The survey contains questions like which activity was preferable and what their impression was like about overall class. The result showed that student's cognitive domain related to understanding the knowledge about music appreciation and affective domain related to their attitude and values for the music were positively enhanced. Considering the result of this approach, appreciation class should be able to give students wide range of musical experience, and for the effectiveness, the evaluation of appreciation should not be writing test focused on the result after class but be performance test during the class. Whether students are interested in music very much or not, it is no wonder that music teachers should give musical experiences to the students in many ways.;본 연구는 슈베르트의 피아노 5중주<숭어> 4악장의 감상 학습 지도에 대한 연구이다. 이는 4가지 활동 영역의 통합적인 접근 방법을 토대로 중학교 2학년 학생들에게 다양한 활동을 하게 함으로써 음악적 경험의 폭을 넓혀주려는데 의의가 있다. 7차 음악과 교육과정은 이해와 활동 영역으로 나누어지며 이해는 7가지, 활동은 4가지의 영역으로 나누어진다. 활동에는 다시 가창·기악·창작·감상으로 나누어지는데, 이 활동 중에서 감상 학습은 특히 학생들이 많이 선호하는 활동이며 흥미를 느끼는 분야이다. 또한 가창, 기악, 창작, 감상 중 가장 일상생활과 쉽게 연계될 수 있는 영역이 바로 감상이라고 할 수 있다. 그러나 막상 학교 현장에서의 시수 부족으로 감상에 할애하는 시간은 적으며 작곡가의 생애나 작품 배경 위주의 일시적이고 단편적인 감상 위주의 수업이 일반적이다. 즉 수업에서의 감상 학습이라 함은 교사의 설명을 곁들인 감상 그 자체만을 의미하거나 혹은 이에 한 걸음 더 나아가 음악을 듣고 감상문을 작성하는 것으로 끝을 맺는 경우가 많다. 중학교 학생들에게 음악 교과에서의 감상 학습은 의미있고도 소중한 음악적 경험을 쌓을 수 있는 기회라 할 수 있으나, 다양한 음악적 경험을 체험하지 못하고 무의미한 학습이 이루어지는 경우가 적지 않다. 따라서 본 연구에서는 7차 교육과정에서의 감상학습의 중요성에 대하여 조명하여 보고, 감상 학습이 효과적으로 이루어지기 위하여, 감상 이외의 음악 활동인 가창, 기악, 창작 활동을 통합적으로 구성하여 수업 지도 계획을 수립하였다. 감상 제재곡은 중학교 2학년의 교과서에 수록된 슈베르트의 피아노 5중주<숭어> 4악장으로 선택하여 악곡 분석을 실시하였다. 악곡 분석을 바탕으로 학생들에게 다양한 활동을 경험할 수 있는 4가지 활동 영역에 대한 통합적인 지도방법을 연구하였다. 감상 수업은 7차 교육과정에 의거하여 총 2차시에 걸쳐 실시하였으며, 현 정보화 시대에 발맞추어 파워포인트 자료를 개발하여 적극 활용하였다. 이에 더하여 지도 연구에서 끝나는 것이 아니라, 안양시의 H중학교에서 실제 현장에 직접 적용해 봄으로써 학생들의 반응을 살펴보았다. 수업 후 지필 평가 방법이 아닌, 학습 과정 중의 평가를 통하여 학생들의 참여 태도 및 인지적 성취 정도를 알아보았고, 수업이 끝나고 난 후, 정의적 영역을 중심으로 한 설문조사를 통하여 감상 수업 참여에 대한 소감을 알아보았다. 또한 자신이 수업시간에 행하였던 활동의 선호도를 조사해보고 소감을 작성해보게 하였는데, 많은 학생들이 본 제재곡에 대하여 다양한 활동을 한 결과 많은 흥미와 재미를 느꼈던 것으로 밝혀졌으며 대체로 긍정적인 반응을 나타냈다. 평가의 결과는 감상곡에 대한 학습 내용의 이해와 관련된 인지적 영역에 대한 이해도의 증가와 음악에 대한 태도나 가치관 등의 정의적 영역에 대한 긍정적인 영향의 증대로 나타났다. 이러한 결과로 볼 때, 감상학습은 학생들에게 제재곡에 대한 활동들을 통하여 다양한 음악적 경험을 제시해야 하며, 감상 학습의 평가는 수업 후의 결과 중심의 지필 평가가 아니라, 수업 과정 중에 실음 중심의 수행 평가로 이루어져야 학생들의 학습 효과를 높일 수 있다. 음악에 흥미가 많고 적음의 여부를 떠나 음악교사들이 학생들에게 다양한 음악적 경험을 주는 것은 매우 중요하고 의미 있는 일이다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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