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유전자 조작 생물에 대한 초등학생용 멀티미디어 프로그램 개발 및 적용

Title
유전자 조작 생물에 대한 초등학생용 멀티미디어 프로그램 개발 및 적용
Authors
송호수
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
With the appearance of genetic modification technologies, genetically modified organism (GMO) has attracted a lot of attention for new technology of bigger harvests, better quality, and is giving hope to people around the world. But the use of GM crops is causing debates among scientists because there are no health checks for people and unexpected side effects are discovered. The reason why resistance to genetic modification technologies is growing around the world is that the GM technologies are closely connected with our foods and environments and the public including children, especially primary school students, are most exposed to GM technologies. So extensive and broad information of the GMO for the public should be provided. For primary school students, it is difficult to understand meaning of GMO and the inability to concentrate is natural to young children. So new efficient teaching method should be needed. In this thesis, development of education program using multimedia for GMO is performed and applied to primary school students. Finally learning effects of the developed education program are acknowledged. GMO recognition is investigated by the 4th and 6th grade of 207 primary school students in located Seoul and Gyeonggi Province. Education program using multimedia based on the investigation results for GMO is developed, and the education program is applied to the 96 students of the 5th grade of primary school in located Gyeonggi Province. The results are reviewed and analyzed using SPSS 12.0. Conclusions from the research works are as follows. Firstly, awareness of the primary school students for gene and GMO was 48.5% and 51.4%, respectively. The students were able to experience GMO through TV, class in school, books, and magazines. Even though no regular curriculum for GMO, proper information and education to primary school students should be offered according to the demands of our society. Secondly, the developed education program is consisted of two animations, Bio-Olympics, 10-minute discussion, and one database. The meaning of the GMO is included in the Bio-Olympics, positive and negative meanings are shown in 10-minute discussion, and various kinds and characteristics of the GMO are in the database. After multimedia program applied, some students who don't know usage of GMO got recognized the usage as negatively by considering safety and un-safety. In addition they also got realized positive and negative things of GMO, which the development of GMO is helping less need for spraying poisons but is harming natural system. They were positively realized bigger harvests using GM technologies but negatively realized continuous efforts and developments for GM technologies. Especially they thought the usages of GM technologies for medicine and genetic treatment is beneficial. As a result, multimedia program will be very useful content for learning positive and negative effects of GMO. Based on the analyzed results of the student's perceptions of the GMO, finally the students had positive belief (20.7%), negative belief (46.7%), and neutral belief 30(32.6%), respectively.;유전자 조작기술로 만들어진 유전자 변형 식품의 등장은 당시 인류의 식량난을 획기적으로 해결할 신기술, 녹색 혁명의 총아 등으로 불리며 관심을 모았다. 그러나 인간의 건강과 환경에 미친 영향이 확실히 검증되지 않은 이유와, 동물 실험 단계 및 작물 재배 과정에서 예상치 않은 부작용들이 나타나면서 국제적으로 안정성 논란이 진행되고 있다. 이러한 논란이 식지 않고 계속 가열되고 있는 가운데 유전자 조작 기술이 식품과 환경에 밀접한 관계를 맺고 있어 일반인을 비롯하여 초등학생에게도 이미 노출되어 있는 상태이다. 그러므로 이들을 위한 유전자 조작 생물의 폭넓은 정보제공이 필요하다. 하지만 초등학교 시기의 학생들은 유전자 조작 생물의 개념을 이해하기 힘들고 학습에 대한 내적동기유발이 취약하여 수업집중력이 낮기 때문에 이에 대한 효과적인 교수 학습 방법이 요구된다. 본 연구에서는 유전자 조작생물에 대한 초등학생들의 인식 실태 및 요구도를 조사하여 멀티미디어 교육 프로그램을 개발하고, 현장에 적용하여 프로그램의 인식 변화를 알아보았다. 서울과 경기도 지역 소재 초등학교 4, 6학년 학생 207명을 대상으로 유전자 조작 생물에 대한 인식을 조사하고, 이를 바탕으로 유전자 조작 생물에 대한 멀티미디어 교육 프로그램을 개발하였으며, 이를 초등학교 5학년 96명을 대상으로 적용하였다. 검사지와 활동지는 SPSS 12.0 통계프로그램을 사용하여 빈도 분석하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 초등학생들의 유전자 조작 생물에 대한 인식실태조사를 실시한 결과 유전자에 대하여 48.5%의 학생이, 유전자 조작 생물에 대해서는 51.4%의 학생들이 이미 알고 있었다. 그리고 이러한 지식은 방송매체, 도서, 학교수업을 통해 접해본 것으로 나타났다. 따라서 유전자 조작 생물에 대한 내용이 정규 학교교육과정에는 없지만 시대적 요구에 따라 초등학생들에게 올바른 학습정보 및 교육이 제공되어야 할 것이다. 둘째, 멀티미디어 프로그램은 「생물 올림픽」과 「10분 토론」이라는 제목으로 애니메이션 2편과 데이터베이스 1편으로 구성되었다. 「생물 올림픽」에서는 유전자 조작 생물의 의미를, 「10분 토론」에서는 유전자 조작 생물의 긍정적 측면과 부정적 측면을 함께 학습내용에 포함하여 구성하였으며, 데이터베이스에서는 유전자 조작 생물의 종류와 특성에 대한 내용을 포함하여 개발하였다. 셋째, 멀티미디어 프로그램 적용 후, 유전자 조작 생물에 대한 하위영역별 인식검사 결과 ‘유전자 조작 생물에 대한 개발 및 사용’에 대해 알지 못했던 학생들이 안정성 및 위험성을 고려하여 개발 및 사용에 대해 부정적으로 인식하였다. 또한 ‘유전자 조작 생물의 환경?생태적 측면’에서 유전자 조작 생물의 개발이 농약사요의 감소에 기여한다는 긍정적인 측면과 자연?생태계에 부정적인 영향을 미칠 수 있다는 것을 함께 인식하는 것으로 나타났다. 그리고 ‘유전자 조작 생물의 이용’에 대하여 농작물 생산량 증가와 같은 장점에는 긍정적으로 인식하였으나 계속적인 개발과 생산에 대해서는 부정적으로 인식하였다. 특히 의약품의 적용 및 유전병 치료에 대해 긍정적으로 인식하였다. 따라서 멀티미디어 프로그램은 초등학생들에게 유전자 조작 생물에 대한 유용성과 부정적인 측면을 동시에 학습가능하게 하는 학습 자료라고 볼 수 있다. 넷째, 멀티미디어 프로그램 적용 후, 글쓰기 활동을 통해 유전자 조작 생물에 대한 가치관을 분석한 결과 긍정적인 가치관(20.7%), 부정적인 가치관(46.7%), 가치중립적 가치관(32.6%)을 인식하는 것으로 나타났다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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