View : 783 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이주연-
dc.creator이주연-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:36Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000026812-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174845-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026812-
dc.description.abstractHuman's cerebrum is divided into the left and right hemispheres. Both hemispheres have different ways of information processing. The left hemisphere processes information primarily in a verbal, linear, sequential, and logical manner while the right hemisphere processes information primarily in a nonverbal, nonlinear, global, and intuitive manner. The traditional educational system clearly places much greater value on left hemisphere learning. Students w-ho process the information in other ways are at a serious disadvantage and many of them are not learning effectively. Therefore, both of the hemispheres should be developed simultaneously. The purpose of this study is to investigate the effects of the instruction using mind map which has been known to a learning method that enables the student to use both of the hemispheres, on a scientific achievement, comparing with them of the traditional instruction. Another is to show the effects of the hemispheric lateralization and gender on a scientific achievement, when the mind map is used in teaching, comparing with the traditional instruction. In this study, 158 students in the first grade of a middle school were divided into two groups and tested with two different kinds of instruction. One group was instructed with the traditional teaching method, and the other was instructed with that using mind map. The chapters for the test were 'organization of a living thing', 'phase change and energy', 'digestion and circulation', and 'respiration'. It has taken about 50 classes in 17 weeks to complete the test. Torrance's 'Style of Learning and Thinking(SOLAT)' package was used to assess students' hemispheric lateralization. The result of this study has been analyzed by ANCOVA and x^(2) test using SPSS 10.0 statistics package program. The results from this study are as follows: 1. Analyzing the middle school students' hemispheric lateralization, it was found whole-brain learners were in the largest ratio, while the next was right brain learners and left brain learners were in the smallest ratio. 2. The instruction using mind map was found to be more effective on scientific achievement than the traditional instruction(p<0.01). 3. The instruction using mind map was found to be more effective for right hemisphere learners on scientific achievement than the traditional instruction(p<0.01). 4. The instruction using mind map was found to be more effective for females on science achievement than the traditional instruction(p<0.05).;현재의 교육과정은 좌반구 중심의 활동으로 주로 이루어지고 있어 우반구 중심으로 사고하는 학생들은 학습에 어려움을 많이 느끼고 있다. 그래서, 우뇌 우세 학생 집단에서 학습부진아가 많이 나타난다. 특히, 과학은 좌반구 중심의 사고가 많이 요구되어 우뇌 우세 학생들이 흥미를 잃기 쉽고 학업성취도도 낮은 과목이다. 본 연구에서는 좌뇌 중심의 과학 학습에서 소외되기 쉬운 우뇌 우세 학생들의 학업성취도를 향상시킬 수 방법으로 좌·우뇌 요소를 고루 활용하는 마인드 맵을 다루었다. 전통적 수업과 마인드 맵을 활용한 수업을 비교하여 마인드 맵이 과학 학업성취도 향상에 효과적인지 알아보았다. 그리고 뇌 기능 분화와 성별에 따라서 수업의 효과에 차이가 있는지도 분석하였다. 본 연구의 대상은 중학교 1학년 학생 158명으로, 통제반은 전통적인 수업을 하였고, 실험반은 수업 종료 전 약 10분간 학습내용을 각자 마인드 맵을 그려보게 하는 수업을 실시하였다. 연구 단원은 「생물의 구성」, 「상태변화와 에너지」,「소화와 순환」,「호흡」 단원으로 약 17주간 50차시에 걸쳐 수업 처치를 하였다. 학생들의 뇌 기능 분화는 SOLAT 검사지를 사용하였고, 연구 곁과는 SPSS 10.0 통계패키지를 사용하여 X^(2)검정과 공변량분석(ANCOVA)으로 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 중학생들의 뇌 기능 분화 양상을 분석해 본 결과, 좌뇌형이 21.6%, 우뇌형이 31.4% 그리고 양뇌형이 47.1%의 비율을 나타내었다. 성별에 따른 뇌 기능 분화의 분포에는 통계적으로 유의미한 차이가 없었다(p> .05). 마인드 맵을 활용한 수업은 전통적 수업에 비해 학업성취도 향상에 효과적이었다(p< .01). 학생들의 뇌 기능 분화 유형에 따라서는, 마인드 맵을 활용한 수업이 좌뇌형과 양뇌형 학생들에게는 효과가 없었고, 우뇌형(우뇌 우세) 학생들에게만 효과적이었다(p< .01). 마인드 맵을 활용한 수업은 전통적 수업에 비해 여학생에게만 효과적이었다(p< .05). 뇌 기능 분화와 성별을 함께 고려하여 수업 처치에 따른 효과를 살펴 보았을 때에는 마인드 맵을 활용한 수업은 우뇌형 여학생에게만 효과적이었다(p< .05).-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅰ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 뇌 기능 분화 = 4 B. 뇌 기능 분화와 학업성취 = 7 C. 양뇌 개발 교수 전략 = 10 D. 마인드 맵 = 12 1. 마인드 맵의 정의 = 12 2. 마인드 맵의 장점 = 13 3. 마인드 맵의 작성법 = 15 4. 마인드 맵의 활용 = 16 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 17 A. 연구 설계 = 17 B. 연구 대상 = 18 C. 연구 절차 = 19 1. 검사 도구 = 20 1) 뇌 기능 분화 검사 도구 = 20 2) 과학 학업성취도 검사 = 21 2. 수업 처치 = 22 D. 자료 처리 = 22 1. 뇌 기능 분화 검사 결과 처리 = 22 2. 통계 처리 = 23 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 24 A. 중학생의 뇌 기능 분화 분석 = 24 B. 마인드 맵을 활용한 수업의 효파 분석 = 25 C. 뇌 기능 분화별 수업 처치에 따론 학업성취도 분석 = 27 1. 좌뇌형 학생의 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 28 2. 우뇌형 학생의 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 29 3. 양뇌형 학생의 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 31 D. 성별 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 32 1. 남학생의 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 33 2. 여학생의 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 34 E. 뇌 기능 분화와 성별 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 35 1. 좌뇌형 남녀 학생의 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 35 2. 우뇌형 남녀 학생의 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 37 3. 양뇌형 남녀 학생의 수업 처치에 따른 학업성취도 분석 = 40 Ⅴ. 결론 및 제언 = 43 참고문헌 = 45 부록1 학습하고 사고하는 방식(SOLAT) 검사지-Youth Form = 51 부록2 과학 학업성취도 검사지 = 53 부록3 학업성취도 검사의 내용 타당도 분석 = 60 부록4 교수-학습지도안 예시 = 67 부록5 학생들의 마인드 맵 예시 = 73 ABSTRACT = 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2888417 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중학교-
dc.subject과학 수업-
dc.subject뇌 기능-
dc.subject마인드 맵-
dc.title중학교 과학 수업에서 뇌 기능 분화에 따른 마인드 맵의 효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Effects of Instruction using Mind Map for Hemispheric Lateralization in Middle School Science Class-
dc.format.pageii, 77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 생물교육전공-
dc.date.awarded2003. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE