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공립유치원 종일반 운영현황 분석

Title
공립유치원 종일반 운영현황 분석
Other Titles
Analysis on the realities of full-day class in public kindergartens
Authors
김현희
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
공립유치원종일반운영현황유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근 우리 나라 공립유치원 종일반 운영은 계속적으로 증가하고 있으나 그에 대한 실태 파악이 잘 되고 있지 못하다. 따라서 본 연구에서는 공립유치원 종일반 운영실태와 문제점을 전국적으로 알아보고 그에 대한 개선방안을 생각해 볼 수 있는 기초 연구 자료를 제시함으로써 공립유치원 종일반 운영체제의 올바른 방향을 모색하고자 한다. 이와 같은 연구목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 공립유치원 종일반의 운영실태는 어떠한가? 2. 종일반 교사들이 인식하고 있는 공립유치원 종일반 운영의 문제점은 무엇인가? 본 연구의 대상은 전국적으로 종일반을 운영하는 공립유치원의 종일반 담당교사 198명이다. 연구도구는 종일반 운영에 관련된 문헌과 선행연구를 참고로 하여 연구자가 직접 작성한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서는 각 문항마다 빈도와 백분율을 산출하였으며 우선 순위를 요구하는 3개의 문항은 우선 순위에 따라 가중치를 두어 평균으로 우선 순위를 산출하였다. 그에 따른 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 우선, 공립 유치원의 종일반 운영실태를 살펴본 결과 첫째, 종일반 운영동기와 일반 운영형태를 보면 지역적인 수요자의 요구보다는 교육청의 권유에 의해 종일반이 운영되고 있었으며 79.3%가 독립 종일반이 아닌 오후 별도 종일반을 주로 운영하고 있었다. 또한 교사와 유아수의 비율이 적절하지 못한 곳이 많았고 일과운영과 방학기간이 직장을 가진 어머니들이 이용하기에는 부적합하였으며 종일반을 위한 보조교사나 일용직은 많이 미흡한 실정이었다. 둘째, 종일반의 오후 교육프로그램에서는 부모들의 요구에 의해 특기지도와 문자지도가 이루어지는 등 전인교육을 목적으로 하는 종일반 운영에 위배되고 있었으며 영양 및 건강, 안전 관리에 있어서는 부족한 종일반 시설과 인력으로 인해 많은 문제가 나타나고 있었다. 셋째, 종일반의 시설·설비 및 재정면에서는 초등학교 병설 체제에서 비롯된 공간부족과 열악한 재정지원으로 인해 종일반을 위한 단독 교실이 있는 경우가 23.7% 밖에 되지 않았으며 종일반이 갖춰야 할 시설을 많이 갖추고 있지 않았고 수익자 부담인 교육비는 지역별로 많은 차이가 있었다. 넷째, 종일반 교사들의 경우에는 인력 부족으로 인한 업무의 과중과 종일반의 시설적인 미비로 많은 스트레스를 받고 있었으며 종일반만을 전담하는 교사들의 경우에는 86.4%가 정교사로서의 어떠한 신분보장도 받지 못한 채 박봉의 월급을 받고 있었다. 한편, 종일반 교사들이 인식하고 있는 공립유치원 종일반 운영의 문제점으로 나타난 결과는 다음과 같았다. 첫째, 독립된 종일반이 아닌 오후별도 종일반을 운영함에 따라 한 학급으로 인정받지 못하고 있으며 그에 따른 재정 지원과 정규교사 지원을 받지 못하고 있다. 둘째, 종일반 오후 교육프로그램의 경우에서는 오전반 프로그램과 별 차이가 없이 이루어지거나 초등학교 준비교육과 특기교육으로 변형되어 이루어지고 있다. 셋째, 초등학교 급식이용으로 인해 유아들의 영양 발달 단계에 맞는 식단이 제공되지 못하고 있다. 넷째, 종일반 유아들의 건강을 관리해주는 제도적 뒷받침이 없다. 다섯째, 보조 인력의 부족과 귀가 지도시 부모들과의 연계가 잘 되지 않아 종일반 유아들이 안전사고에 노출되고 있다. 여섯째, 종일반을 위한 단독교실 뿐만 아니라 종일반 유아들의 생리적 욕구를 충족시킬 수 있는 시설·설비의 개선이 시급하다. 일곱째, 종일반 교육비가 부모의 경제적 능력에 따라 차등부담이 되지 않고 있으며 교육비의 지역 차가 크다. 여덟째, 오후별도 종일반만을 전담하는 정규교사와 보조교사 고용제도가 필요하다.;Lately full-day classes continuously increase in number at Public Kindergartens in Korea, but we do not grasp the realities thoroughly. According this study tries to grope the upright course of running system for full-day class at Public Kindergartens by inquiring the realities and the problems on a national scale and by presenting the basic research data in order to search the reform measures. For that purpose the research subjects are set up as follows; 1. What is the realities of full-day class in Public Kindergartens ? 2. What is the problems of full-day class in Public Kindergartens in the view of teachers ? These subjects of study were teachers in charge of full-day class who were running the class in 198 Publick Kindergartens on a national scale. Literatures and preceding researches related to full-day class were adopted as research means to prepare the questionnaires by myself. For analyzing the data, each itemized list was calculated the frequency and percentage. And three questionnaires required the priority order were calculated their order by the mean value putting weight according to the order. According to it the research results are able to summarize as follows: Researching the realities of full-day class at Public Kindergartens, I made the following results. The first, full-day classes of Public Kindergartens were run by persuasion of the Educational Office rather than regional customer's requirement in view of the motivation and the general running style. 79.3% of them separately ran the afternoon full-day classes mainly that were not independent full-day class. Besides the infants rate of teacher was not pertinent and working mothers were incongruity to use good advantage in the day-schedules and in the term of vacational holidays. They also had insufficient both assistant teachers and daily job workers. The second, the afternoon full-day classes were run by parents request. Those classes were composed of special talent tutoring and letters coaching that were gone counter to run full-day class the purpose of education for the whole man. In view of nutrition, health, and safety control they were exposed lots of problems in accordance with the insufficient facilities and human power. The third, facilities, equipments, and finances also aroused out many problems by space lack and poor finance caused by operating system as an annex to primary school. They only had independent classrooms in 23.7% and had no enough facilities required at full-day class. There also showed various differences at tuition charges to beneficiary. The fourth, full-day class teachers were suffering much stress in accordance with lack of human power, job overweight and lack of facilities. 86.4% of them was licensed but paid meager salary as receiving no social position security yet. In the mean time, full-day class teachers at Public Kindergartens recognized problems to run the class as follows: The first, it is not permitted as regular class to get supporting finances and teachers because the afternoon full-day class is not run as separated class. The second. the afternoon curriculum of full-day class is composed of no differences to the morning class, or they are transformed into preparatory education of primary school and special talent tutoring.
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