View : 684 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author송정숙-
dc.creator송정숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:32Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:32Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.otherOAK-000000025084-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/174811-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000025084-
dc.description.abstractThe Purpose of this study was to enlarge the knowledge about the perceptual-motor ability of the mentally retarded, to develop the program for the improvement of the perceptual-motor ability, to examine its effects and further to acquire the practical data on the program that can be used in the educational field. Subjects (N=30) were selected from the ○○ school for the mentally retarded according to a given chronological age. They were divided into the two groups (experimental group : N=15, Control group : N=15) by the results of the Draw-a-Person Test, the Frostig Developmental Test of Visual Perception and the Purdue Perceptual-Motor Survey. After the experimental group was trained with the perceptual-motor program, the two groups were post-tested with the Frostig Developmental Test of Visual Perception and the Purdue Perceptual Motor Survey and then the results between two groups were compared. For the statistical analysis of the results, t-test and t-test of the difference were used. The findings are summarized as follows; 1. The experimental group was improved more significantly than the control group in the perceptual-motor performance level. 2. The experimental group was improved more significantly than the control group in the balance and posture area. 3. The experimental group was improved more significantly than the control group in the body image and differentiation area. 4. There was no significant difference between the experimental and the control group in the perceptual-motor match area. But there was a significant improvement among the experimental group. 5. There was no significant difference between the experimental and the control group in the ocular control area but there was a significant improvement among the experimental group. 6. There was no significant difference between the experimental and the control group in the form perception area. But there was a significant improvement among the experimental group. 7. There was no significant difference between the experimental and the control group in the visual perception performance level. But there was a significant improvement among the experimental group.;知覺-運動領域은 學習 發達의 기초단계로서 精神遲滯兒의 敎育에 매우 重要한 面으로 認識되고 있다. 이에 敎育現場에서는 정신지체아의 知覺運動 能力을 向上시키기 위한 실제적인 敎育 프로그램의 開發이 要請되고 있는 바이다. 따라서 본 연구에서는 精神遲滯兒의 知覺-運動 能力에 對한 認識을 넓히고, 知覺-運動 能力을 向上시키기 위한 프로그램을 開發하여 그 效果를 살펴보며, 나아가 敎育現場에서 사용할 수 있는 프로그램에 관한 實證的 資料를 얻고자 하였다. 본 硏究의 대상은 ○○정신지체아 학교에서 생활연령이 8∼13歲인 30명의 아동들이다. 이들 아동들은 인물화 검사, 시지각발달검사 (Frostig Developmental Test of Visual P erception), 知覺-運動能力 檢査 (Purdue Perceptual-Motor Suvey)의 사전검사에 의하여 각 결과가 두 集團間 有意한 差가 없도록 각각 15명씩 實驗集團과 銃制集團으로 분류되었다. 실험집단에게는 1日 1時間씩 週 5回로 3週 동안 학습프로그램이 실시되고, 통제집단에게는 I 日 1時間씩 週 2回로 정규학업이 실시된 다음 두집단에 시지각 발달검사와 知覺-運動 能力 檢査의 事後檢査를 실시하여 그 결과를 比較하였다. 結果의 檢證에 사용된 統計的 方法은 t 檢證과 差의 t 檢證이며, 檢證에 의하여 얻은 結論은 다음과 같다. 1. 知覺-運動 遂行水準에 있어서 實驗集團이 統制集團 보아 有意하게 向上되었다. 2. 均衡과 姿勢 領域의 遂行水準에 있어서 實驗集團이 統制集團보다 有意하게 向上되었다. 3. 身體像과 分化 領域의 遂行水準에 있어서 實驗集團이 統制集團보다 有意하게 向上되었다. 4. 知覺-運動, 調和 領域의 遂行水準에 있어서 實驗集團과 統制集園間에는 有意한 差가 없없으나, 實驗集團內에서는 有意한 向上이 있었다. 5. 視覺調整 領城의 遂行水準에 있어서 實驗集團과 統制集團閒에는 有意한 差가 없었으나, 實驗集團內에서는 有意한 向上이 있었다. 6. 型의 知覺 領域의 遂行水準에 있어서 實驗集團과 統制集團間에는 有意한 差가 없었으나, 實驗集團內에서는 有意한 向上이 있었다. 7. 視知覺 遂行水準에 있어서 實驗集團과 統制集團間에는 有意한 差가 없었으나, 實驗集團內에서는 有意한 向上이 있었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅶ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 問題 = 5 C. 硏究의 制限點 = 6 Ⅱ. 理論的 背景 = 8 A. 歷史的 背景 = 8 B. 지각-운동 槪念에 관한 接近 = 12 C. 정신지체아의 지각-운동 능력 = 19 D. 지각-운동 학습프로그램 = 23 Ⅲ. 硏究方法 및 節次 = 32 A. 實驗對象 = 32 B. 實驗期間 = 33 C. 檢査道具 및 方法 = 34 D. 學習 節次 = 38 E. 統計的 方法 = 39 Ⅳ. 結果 = 41 Ⅴ. 論議 및 提言 = 52 A. 論議 = 52 B. 提言 = 55 參考文獻 = 57 부록 = 63 ABSTRACT = 97-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2966604 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject정신지체아-
dc.subject지각운동-
dc.subject학습-
dc.subjectProgram-
dc.subject개발-
dc.title정신지체아의 지각-운동 학습 Program 개발에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE EFFECT OF THE PERCEPTUAL-MOTOR TRAINING PROGRAM FOR THE MENTALLY RETARDED-
dc.format.pageviii, 99 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 특수교육학과-
dc.date.awarded1983. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE