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북한여성교육의 특성에 관한 연구

Title
북한여성교육의 특성에 관한 연구
Other Titles
(The) study of the Characteristics of Women Education in North Korea
Authors
김인영
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
북한여성교육교과서조선여성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Toward the twenty-first century, reunification is the most important purpose of Korean Nation. So women who are half of the Korean people must do their best to reunificate. The interest and understanding North Korea(N.K) are the first way to correct not only national history but also the national trait. The purpose of this paper is to understand the real life of women through the study of Characteristics of Women Education in N.K. The most peculiar characteristics of the existing education system in N.K is the education of political ideology is most emphasized through all of the education system - school education & social education. Especially the education of political ideology is more and more stressed to establish and strengthen the transmission structure of North Korea society after 1983∼1985. Women are formally equal to men in education system, but there are special subject for women in school curriculum and women's real school life is unequal. To be unequality of women in education is to 'the special contents of women education' which is forced by national policy. Because 'The Labor Party' control all of the educational system, policy, and problem. So I conducted a content analysis of 'subject book' and 〈Chosen Yeosung〉 to found out that "what is the special contents of women education?" or "How they train women?" I chose 'subject book' to found out the contents of school education for women and 〈Chosen Yeosung〉 to found out the contents of social education for women. 〈Chosen Yeosung〉 is the official journal of the 'Chosen Democratic Women's Federation(C.D.W.F)' which perform 'social education' for women. In conclusion these are some ideal type of women that is trained by education program. The ideal type of women is as follows. First, Worker who love their work and work hard and constructively for group and society. Second, Women who are faithful to 'Kim Ⅱ Sung' and 'Kim jung il'. Third, Women who love group and society and devote themselves to society and group. Forth, Women who play a traditional role of women not only at home but also in group and society. Once the traditional role is the object to break down but now the traditional role of women and the general idea of family are stressed to strengthen the transmission structure of society. That is, the traditional role of women is emphasized so that they make their transmission structure firm. So women in North Korea have to play double or triple role as mother, wife, and woker.;20세기말에 즈음하여 민족의 통일은 그 어느 때보다도 더 현실적인 과제로 논의되고 있다. 그러므로 국민의 반을 차지하고 있는 여성들에게도 통일의 과정에 최선의 노력을 해야 할 시대적 요청이 제기되고 있다. 남북의 여성이 단절된 민족사를 잇고 서로에 대한 이해의 폭을 넓히기 위해서는 먼저 북한에 대한 관심과 이해가 선행되어야 할 것이다. 본 논문은 북한 교육에 나타난 여성에 대한 교육의 내용을 통해 북한 여성들의 현실을 이해하고자 하는 의도에서 출발하였다. 북한 교육에 나타난 여성 교육의 내용을 알아보기 위해 북한의 일반적 교육원리, 학제, 교과과정, 사회교육의 특성 등에 대해 알아보았다. 북한의 교육에서 가장 큰 특징은 정치사상교양에 치중한다는 것이다. 정치사상교양은 학교교육뿐 아니라 사회교육을 통해 지속되는 데 김일성-김정일 부자세습체제를 확립하기 위해 1983년∼1985년을 전후하여 보다 강화된다. 북한의 교육 제도하에서 여학생과 남학생은 표면적으로는 평등하다. 그러나 교육 현장에서는 실질적으로는 교과과정상에서 그리고 학교생활을 통해 여성에게는 차별적인 교육이 시행되고 있음을 알 수 있다. 여성에게 차별적인 교육이 행해지고 있다는 것은 북한교육의 일반적 목적인 '공산주의적 새인간'과는 별도로 여성에게는 '공산주의적 새여성'이 요구된다는 것을 알 수 있게 한다. 다시 말해 북한이 교육을 통해 여성에게만 요구하는 '여성성'이 있다는 것을 알 수 있다. 왜냐하면 북한의 교육은 노동당에 의해 지도, 감독되기 때문에 교육제도 안에서 여성에 대한 차별성이 나타난다는 것은 북한노동당이 정책적으로 양성하고자 하는 여성성이 존재한다는 것을 간접적으로 나타낸다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 북한의 학교교육과 사회교육에서 1983∼1985년을 전후하여 정치사상교양이 보다 강화된다는 점에 착안하여 이시기 이후 북한의 교육에 나타난 여성교육의 내용을 알아보기 위해 「교과서」 와 <조선녀성>을 분석대상으로 하였다. 분석결과, 북한이 학교교육과 사회교육을 통하여 양성하고자 하는 여성은 노동애호정신을 가지고 노동에 적극적이고 헌신적으로 참여하고, 김일성과 김정일에 대를 이어 충성하며, 집단주의적인 여성이다. 이는 북한교육에서 일반적으로 추구하는 '공산주의적 새인간'의 모습과 일치한다. 그러나 학교교육과 사회교육을 통해 여성에게 무엇보다도 강조되고 있는 것은 '전통성'이다. 전통성은 과거 북한의 여성정책에서 봉건주의 타파와 사회주의 건설을 위해 극복해야 할 과제이었다. 그러나 80년대 이후에 다시 전통성이 강화된 것은 북한 사회체제의 성격으로부터 기인한다. 즉 북한사회가 김일성을 아버지로 당을 어머니로 받드는 가부장적 권위주의 사회이기 때문에 체제수호를 위해 여성에게 보조적 지위인 전통적인 여성으로 돌아갈 것이 요구되는 것이다. 특히 가정은 물론 사회와 집단속에서도 어머니, 아내로서의 역할을 수행해야 하기 때문에 북한 여성들은 이중, 삼중의 부담을 지고 있다고 할 수 있다.
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교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
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