View : 42 Download: 0

중학교 음악감상교육의 효율성을 위한 연구

Title
중학교 음악감상교육의 효율성을 위한 연구
Other Titles
(A) Study on the enhancement of musid appreciation education for middle school students
Authors
이춘우
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
중학교음악감상교육감상문
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
음악감상은 인간의 자질 속에 잠재되어 있는 음악적 본능을 일깨워 순수하고 아름다운 음악세계에 자아를 공명시키며 예술적인 감성을 얻게 해주어 개인의 삶을 감성적인 면에서 더 풍요롭고 의미있게 해 준다. 또한 정신적, 신체적인 발육이 매우 빠르고 정서가 불안한 중학교 학생들에게 음악감상 교육은 음악의 구조를 파악할 수 있는 능력을 길러 음악의 아름다움을 느끼고 음악을 애호하는 태도를 갖게 해 준다. 연구자는 학생들이 음악감상을 통하여 심미적인 사고와 체험을 하며 정서를 순화하고 조화로운 인격의 완성을 도모하고자 '감상문 쓰기' 과제에 관한 연구를 하게 되었다. 본 연구는 연구자가 근무하는 여자중학교 1학년 140여명과 3학년 230여명을 대상으로 실시되었다. 연구자는 우선, 음악과 감상교육과 심미적 음악교육의 이론적 배경과 인지론자 슬로보다와 오슈벨의 이론을 고찰하였다. 다음으로 중학교 1학년을 대상으로 초등학교 6학년 음악수업에 관한 현황을 조사하고 1, 3학년 학생들에게 '감상문 쓰기' 과제의 실행 후에 음악적 태도의 변화 여부를 알아보았다. 또한 1학년 학생들에게 음악의 정의적 영역에 관한 설문조사 및 음악감상 테스트를 통해 '감상문 쓰기' 과제가 학생들에게 끼친 영향을 살펴 보았다. 연구결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 중학교 1학년 학생들의 70%가 음악 수업을 선호하나 "음악회에 가본적이 있다"라는 질문에 부정적인 응답을 하였다. 음악감상 및 음악회에 관람하는 음악적 분위기를 조성할 필요가 있음을 알 수 있다. 둘째, '감상문 쓰기' 과제를 부여함으로 음악을 많이 감상하게 되었고 음악의 세계를 접함으로써 미적 체험을 하게되고 1학년 학생들의 43%가 친구들과 함께 음악활동을 하고자 하는 긍정적이고 적극적인 태도를 갖게 되었다. 셋째, '감상문 쓰기' 과제 실행 후에 음악적 태도의 변화가 1학년과 3학년간 사이에 큰 차이가 있음을 알 수 있었다. "음악을 들으면 시간가는 줄을 모른다"의 질문에 1학년의 경우 51%의 학생들이 "큰 변화가 있었다"라고 응답하였으며 3학년의 경우 25%의 학생들이 "그렇다"라고 응답하였다. 끝으로, 음악감상 평가에서 눈에 뛸 정도의 큰 발전은 보이지 않았지만 '감상문 쓰기' 과제를 통해 학생들은 음악에 대하여 관심을 갖게 되었고, 음악적 지식이 향상되었으며, '감상문 쓰기' 과제를 계속 진행할수록 이의 내용이 점점 논리적이 되고 미적 체험을 나타내는 경향이 생기게 된것은 큰 의의가 있다고 하겠다.;Appreciation of music brings one's art instinct into an aesthetic experience so that it can enrich his or her life in the aspect of sensibility. Middle school students, who are growing fast both physically and mentally but emotionally unstable, can develop their aesthetic sense through music education. Listening to music and appreciating the beauty of music helps students experience the sense of purification and build up harmonious personalities. The purpose of this study is to investigate the relationships between music appreciation education and the attitudes of students toward music. This study examined the theories of music apprecitation and aesthetic music education, and the cognitive theories of Sloboda and Ausubel. A questionnaire was developed to survey the attitudes toward music of 370 middle school students, of which 140 students were first graders and the others were third graders. Another questionnaire was surveyed for the same population to observe the change in their attitudes toward music after doing the appreciation homeworks. The results were as follows: 1. In contrast with the remarkable preference for music class among six graders in primary schools, 70% of the first graders in the qestionnaires reponed "No" to the question of "Have you ever been to a concert?" Music teachers should provide students more opportunities of going to a concert. 2. A big improvement in the attitudes toward music was seen among students after doing their music appreciation homeworks. More than two fifths of graders surveyed showed positive and enthusiastic attitudes toward music. 3. It has been observed that the higher proportion of the first graders than that of the third graders showed affirmative attitude toward music. More than half of the first graders responded "Yes" to the question of "Do you feel happy when you listen to music?" after doing the homeworks of music appreciation, whereas a quarter of the third graders responded "Yes" 4. No significant improvements was noticed among students in their performance in music appreciation tests even after the homeworks of music appreciation. It can be concluded, however, that students get to like music much better through the aesthetic experience of music appreciation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE