View : 761 Download: 0

유치원 교사들이 지각하는 갈등대상에 관한 연구

Title
유치원 교사들이 지각하는 갈등대상에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the types of conflict perceived by kindergarten teachers
Authors
임성혜
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유치원갈등대상교사유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 서울시내 유치원 교사들이 갈등대상에 따라 어느 정도의 갈등을 느끼고 있는지를 알아보고, 경력, 학력, 교육기관 유형별로 차이가 있는지를 알아보려는 것이다. 이와 같은 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사들이 지각하는 갈등은 대상에 따라 차이가 있는가? 2. 유치원 교사들이 지각하는 대상에 따른 갈등은 교사의 학력에 따라 차이가 있는가? 3. 유치원 교사들이 지각하는 대상에 따른 갈등은 교사의 경력에 따라 차이가 있는가? 4. 유치원 교사들이 지각하는 대상에 따른 갈등은 재직하고 있는 교육기관 유형에 따라 차이가 있는가? 205명의 서울시내 현직 유치원 교사들을 대상으로 연구한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원교사들이 지각하는 갈등은 교사자신, 교사-아동, 교사-행정가, 교사-교사, 교사-학부모 유형 순으로 갈등이 높게 나타났다. 그러나 전반적인 갈등양상은 낮은 편이었으며, 교사자신 유형과 교사-아동 유형의 갈등만이 보통정도의 갈등을 나타내고 있었다. 둘째, 유치원 교사의 갈등은 학력에 따라 교사자신 유형을 제외하고는 전반적으로 유의한 차이가 발견되지 않았다. 세째, 유치원 교사의 갈등은 경력에 따라 차이가 없었다. 네째, 유치원 교사의 갈등은 교육기관 유형에 따라 차이가 없었다. 결과적으로 유치원 교사들의 갈등은 교사자신 유형과 교사-아동 유형에서만 보통수준의 갈등양상이 나타냈으며, 여러 가지 변인 중 학력요인만이 교사자신 유형에서 유의한 차이가 있는 것으로 판명되었다.;The purpose of this is to investigate the degree of the kindergarten teachers' conflict in terms of the object of conflict, the type of institution, teachers' individual characteristics. For the above purpose, the research questions of this study i as follows. 1. Are there significant differences in teachers' perceived conflict in terms of the object of conflict? 2. Are there significant differences in teachers' perceived conflict in terms of the teachers' Educatuonal background. 3. Are there significant differences in teachers' perceived conflict in terms of the teachers' teaching experience. 4. Are there significant differences in teachers' perceived conflict in terms of the type of institution The subjects for present study is 205 kindergarten teachers in Seoul. The major findings of this study are as follows. 1. In general, the degree of teachers' perceived conflict was low In terms of the conflict, conflict in teachers themselves was the highest, and conflict in teacher-parents was the lowest. 2. The degree of teachers' conflict in terms of educatuonal background was not significant differences except the object of teachers themselves. 3. The degree of teachers' conflict in terms of teaching Experience was not significant differences. 4. The degree of teachers' conflict in terms of the type of institution was not significant differences.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE