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中學校 『社會』 敎科書의 分析 硏究

Title
中學校 『社會』 敎科書의 分析 硏究
Other Titles
(The) Study of Analyzing the Junior high school 『Social Studies』textbooks : Centering around World history part
Authors
白玉善
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Keywords
중학교사회교과서세계사사회과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 제6차 교육과정에 의해 새롭게 편찬된 중학교 사회 교과서에서 세계사 영역을 중심으로 종전 교과서와 비교 분석해 봄으로써 현행 교과서의 문제점을 파악하고자 한 것이다. 이를 위해 교육과정과 교과서에 관해 기존의 선행 연구를 중심으로 고찰하였고, 구체적 연구로서 먼저 교과서의 체계를 분석하였고, 다음 교과서 내용 분석에 있어 내용의 외형 분석과 서술 내용 분석으로 나누어 하였다. 내용의 외형 분석에서 차례와 시대별, 지역별, 영역별 비중도와 학습 보조 자료를, 서술 내용의 측면에서는 인물·지명·연대와 서술 경향을 분석하였다. 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 판형에 있어 신 교과서는 菊版인 구 교과서에 비해 크라운판으로 확대되고 <탐구활동>·각주·백지도·퍼즐·도표등 다양한 자료를 새롭게 수록함으로써 보다 탐구식 학습 활동에 적합하게 구성되었다. 둘째, 차례에 있어서 구 교과서가 연대사적 통사 체제로 시대별로 동양과 서양을 번갈아 가며 서술한 반면 신 교과서에서는 근대까지의 역사를 동양사와 서양사로 각각 분리시켜 차례대로 구성하고 19세기 이후의 역사부터는 동·서양사를 하나의 세계사로 구성해 지역별로 파악하게 하였다. 시대별 비중도에 있어서 두 교과서 모두 근·현대사의 비중이 전체 서술의 반 이상을 넘었으나 현대사의 서술은 그 분량이 적을 뿐만 아니라 신 교과서에서 현대사의 분량이 오히려 축소됨을 볼 수 있었다. 셋째, 지역별 비중도에 있어 아시아사의 비중이 늘어났으며 특히, 동아시아이외의 지역 즉, 인도·동남아시아·서아시아·아프리카에 대한 서술이 증가하였다. 그러나 동아시아사에서 중국사의 비중은 오히려 증가하였다. 또한 서양사의 경우도 서유럽 중심의 서술이였으며 동유럽 문화권에 대한 서술이 빈약하였다. 넷째, 영역별 비중도에 있어서 정치사의 비중이 타영역에 비해 크게 높음을 볼 수 있었다. 다섯째, 학습 보조 자료 중 삽화에 대한 분석 결과 신 교과서는 판형의 대형화로 삽화의 크기도 커졌으며 선명도에서도 개선됨을 볼 수 있지만, 아직도 많은 부분은 인쇄 불량으로 인해 학습에 도움을 주지 못하는 삽화가 많았다. 또한 삽화에 대한 설명이 없다는데 문제가 있었다. 여섯째, 인명·연대·지명에 대한 분석에 있어서 신 교과서는 구 교과서보다 인시지명의 수가 적어졌음을 볼 수 있는데 이는 학습부담의 감소라는 측면에서 긍정적이다. 하지만 인물 서술의 경우 영역별, 시대별, 동서양별 불균형을 보이며 인물서술 방식에서도 여전히 나열식이고 지배층 중심이었다. 일곱째, 서술 경향의 비교 분석에 있어서 신 교과서는 구 교과서의 지나친 축약이나 단편적 사실 나열의 서술을 보완해 전반적 역사흐름을 파악할 수 있게 서술 내용을 보강하였으나 여전히 역사적 사고력을 신장하기에는 부족하다. 또한 서술의 관점에 있어서도 서구 중심적, 냉전 이데올로기적 서술 경향을 보이고 있다. 이상의 결과에서 보듯이 신 교과서는 양적, 통계적인 면에서는 대체적으로 발전적인 변화를 볼 수 있었으나 서술 내용의 변화에 있어서는 큰 변화를 볼 수 없었다. 본 연구는 많은 한계점이 있지만 앞으로 있을 제7차 교육과정에 따라 개편될 중학교 사회 교과서의 제작에 도움이 되었으면 한다.;This study has been conducted by analyzing the part of world history in junior high school's Social Studies textbooks newly revised by the 6th curriculum course and trying to find out problems in current textbooks. For this, first Textbooks and Curriculum course were put in order by inspecting existing previous studies and, As a concreat study, we inspected physical characteristic and frame of organization. In a textbook analysis we separated exterion text analysis and descriptive text analysis. In a exterior text analysis we inspected a table of contents, regzinal, partical and periodical relative importance and supporting materials for learning in a descriptive text analysis we made an analysis of personnames, placenames and chronology in addition to description trends. The results of analysis are as follow. 1. New versions of textbooks are composed to be more suitable for investigating learning actions by adding newly various materials such as diagrams, maps, and footnote comparing with old enlarging their size and ones. 2. In a table of contents, old textbooks described chronological composition frame by showing Easter & Western history in turns, New textbooks described modern history form past separately as each Easten and western history and history form 19th which is composed as a world history is recognized by regional groups. In a periodical relative importance, although relative importance of modern and Current history in describing whole history exceed 50 percent in both textbooks the amount of description of current histroy is a further more in a new textbook the amount of current history is reduced. 3. In a reginal relative importance the volume of description of Asia history was increased especially, the region except East-Asia such as India, East-south Asia, West Asia, Africa was increased of but, relative importance of China history was increased and Description is centery around Western Europe in West history, and Description about East-Europ culture ia a few. 4. In a territorial relative importance the weight of politic history is much more then any other territory. 5. In the result of analysis of illustration which is among supporty materials for learing in a new textbook the size of illustrations is enlayed and clearness of illustrations improved but, there are many illustrations which cannot be helpful to learning for the poor condition of painting and there is no basic explanation about illustrations. 6. In the analysis of personnames, chronology, and placename, the number of personsname, chronology and placename decrease in new textbooks rather then in old ones. This is a positive in the viewpoint of reducing the burden of learaing. But in the descriptions of persons, the unbalance is shown is territorial, periodical and Eastern and Western description and in the way of describing persons, the description is arrayal and still centering around the rulling classes. 7. In a comparative analysis of description trend new textbooks revamp the excessive abstract and fragmentary fact array which old textbooks have and grasp the whole flow of history, but new books are still not enough to increase historical thinking and in newpoint of description that is centering around the west, the relling classess and cold-war thinking. From the above results, according to the revision of textbooks, textbooks have been continually improved on the whole in the side of quality and statistics, but in the side of content of discription little change is found except the difference of written expression. Now fundamental change of education course and textbook newly described must be heeded to compile. Although this study is not enough to satisfy all demands, the result of this study will become a referential information to those who are planning to compile the 7the Social Studies texbook revision for juinor high school.
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