View : 12 Download: 0

통일교육에 대한 유치원 교사의 인식과 현황에 관한 연구 = ▼(A) Study in the present Situation and Recognition of Kindergarten Teachers about Education of National Reunification

Title
통일교육에 대한 유치원 교사의 인식과 현황에 관한 연구 = ▼(A) Study in the present Situation and Recognition of Kindergarten Teachers about Education of National Reunification
Authors
서홍선
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
통일교육유치원교사유치원
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 서울지역의 통일교육에 대한 교사의 인식과 유치원 현장에서 어떻게 이루어지고 있는지를 알아보고 유아교육에서 이루어지는 통일교육의 실현 가능성을 살펴 유치원에서의 통일교육 방향을 모색해 보고자 다음과 같은 문제로 연구를 시도하였다. 1. 통일교육에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 2. 유치원 현장에서의 통일교육은 어떻게 이루어지고 있는가? 3. 유치원에서의 통일교육 방향은 어떠해야 하는가? 연구대상은 서울지역의 국민학교 병설 유치원 교사 43명과 사립 유치원 교사 129명으로 교육경력이 1년 이상인 교사 172명을 대상으로 하였다. 연구방법은 본 연구자가 관련 연구및 문헌을 기초로 작성한 질문지를 예비조사 한후 사용하였다. 조사된 자료는 SPSS PC+ 프로그램을 사용하여 빈도와 백분율로 산출하였으며, 그 결과를 논의 하였다. 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 통일교육의 기본방향에 대해 교사는 "통일 이후를 대비한 교육 실시"(41.3%)라고 하였으며 통일교육의 내용에 있어"통일문제에 대해 객관적 이어야 한다"(59.9%)라고 통일교육의 효과적인 실시방법으로는 "대상자의 수준에 맞는 다양한 교육"(57.0%)이어야 한다고 하였다. 유치원 현장에서 통일교육의 적합 여부에 "그렇다"(75.6%)라고 하며 6.25전쟁에 대해 "남한과 북한은 서로 같은 민족이다"(40.7%)라고 통일의 주제에 대해서는 "통일이후의 좋은 일에 대해"(45.3%)강조해야 한다고 하였다. 2. 유치원에서의 교육활동은 "하고 있다"(27.3%),"하고 있지 않다"(72.7%) 이었으며 통일교육 활동을 하고 있지 않은 이유로는 "교육이 필요하기는 하지만 어떠한 교육을 시켜야 할 지 몰라서"(65.6%)로 가장 많았다. 유치원에서의 교육활동을 보면 동일교육의 목표로는 "남과 북은 하나의 민족이다 라는 민족 동질성을 길러 준다"(61.7%) 이었으며 주로 "대집단 활동"(76.6%), "이야기 나누기 시간"(74.5%)에 많이 하였다. 그리고 다루어지는 단원으로는 우리나라, 세계 여러나라, 6.25전쟁 이었다. 통일교육의 수업방법은 "국립묘지, 반공회관등 북한의 생활상을 볼 수 있는 곳으로 견학을 간다"(50.0%)를 많이 하고 있으며, "동화를 들려준다"(45.7%), "땅밟기 놀이,지명찾기,퍼즐등의 게임을 한다"(41.3%)를 주로 많이 하였다. 통일교육을 실시하는데 47명(100%) 모두 어려움이 "있다"라고 하였으며 어려운 점으로는 "교수매체와 교육내용의 부족"(42.6%)과 "연구 자료의 부족"(31.9%), "교사의 소양 부족"(17%)이라고 한다. 통일교육 수업을 하는데 아이들의 반응은 "보통이다"(48.9%) 이었으며 교사는 이런 아이들의 반응에 "상황에 따라 내버려 두기도, 개입하기도 한다"(76,6%) 라고 하였다. 또 문교부에서 발간한 「유아교육지도자료집」을 "비교적 참고하고 있다"(38.3%)라고 반응하였다. 3. 교사는 통일교육의 연수기회를 "원한다"(79.7%) 라고 하였으며 연수 내용으로는 "통일교육의 내용에 대하여"(46.0%), "교수방법에 대하여"(40.9%)를 원하고 있다. 유치원 교육에서 통일교육은 주입식의 방법과 구조적인 수업형태를 벗어나 자유선택 활동시간에 중점을 두어 유아들의 개별적인 흥미와 욕구를 충족시키거나 이야기 나누기, 대집단 활동을 통해 조화롭게 이루어야 한다. 생활속에서 자연스럽게 일년내내 교육되어야 하며 일정기간 통일교육을 포함시키는 형식화된 교육도 필요하다. 유아에게 적합한 통일교육 프로그램 개발과 교사들의 많은 연수 기회가 제공 되어야 한다.;This study has been attempted by approaching the following problems in order to contemplate the educational direction of national reunification at kindergartens, taking a view over the recognition of teachers of kindergartens in Seoul area about national reunification and the possibility of realization of the education. 1. How is the recognition of the kindergarten teachers about the national reunification education? 2. Has the national reunification education been implemented at the kindergartens? 3. What is the educational direction of national reunification at the kindergartens? The study objects were 172 kindergarten teachers having more than one-year teaching experience consisted of 43 teachers at the kindergartens annexed to the elementary schools in Seoul city and 129 teachers at the private kindergartens in the same city. The method of study was based on the questionnaires compiled with the articles of the study objectives and bibliographic data related to this study being distributed to the study objects after implementation of a preliminary survey. The collected data was figured out the value of frequency and percentage by application of SPSS PC + program, and the result was discussed among the concerned. The results of study of research project are as follows: 1. For about the fundamental direction of national reunification education, the teachers responded, "the education to cope with the post-unification of the nation" (41.3%), and about the contents of the national reunification education, the teachers answered, "an objective attitude of study in national reunification problems" (59.9%), and about the efficient implementation method of the national reunification education, they responded, "a various pattern of education suitable level of the education objects is required" (57.0%). The suitability of national reunification nations in the world and about the Korean Ward in the order. The method of teaching of the national reunification education are "to talk an inspection tour to the national cemetery and the place where they can watch the living condition of the North Koreans" (50.0%), "to read fairy tales for the children" (45.7%). and "games on the ground, to look for names of place, and puzzle game" (41.3%). All of the objects, 47(100%) felt difficulty in teaching national reunification subject, and the reasons for the difficulty in teaching this subject were "short of teaching media and contents" (42.6%), "short of study material" (31.9%), and "lack of teaching capacity of the teachers" (17%) respectively. The reaction of the children against the national reunification education were "normal" (48.9%), and "the teachers intervene at the children's attitude at times, and sometimes not" (76.6%). The teachers commented about "Collections of Infant Education and Instruction" published by the Department of Education, "would at times be used as deferential teaching material (38.3%). 3. The teachers are "desirable to take a training program for the national reunification education" (79.7%) "would like to learn teaching method of this subject" (40.9). education for kindergarten pupils was affirmed by the teachers (75.6%), and for about Korean War, the teachers insisted, "the peoples of the North and south Korea are all the same national" (40.7%), and about the subject of national reunification, the teachers responded, "the goodness of the people after accomplishment of national reunification" (45.3%). 2. For implementation of national reunification education, some affirmed that they conduct it at their kindergarten (27.3%), and some (72.7%)of the teachers responded that they do not conduct national reunification education at their kindergartens. The reason why they do not conduct the unification education was they they principally affirm the necessity of national reunification education at their kindergarten, but just do not know the method of the education (65.6%), possessing the largest number of respondent. Taking a view over the educational activities in the kindergartens, the purpose of national reunification education is "to nurture the spirit of the homogeneity of the peoples of North and South Korea" (61.7%), which were distinguished by "a large collective activity" (76.6%), and "to share talks between the two parties" (74.5). The major classwork were about Korea, all the The national reunification education at kindergarten should not be applied the cramming method in teaching as well as the structural pattern of education; but it should be appealed in the free will of the children as a selective subject to satisfy their interest and desire to learn through a plain talks or to implement moderately by a collective activity. The subject should be taught to the children in a quite natural manner in their daily life, and the subject is desirable to be taught in a limited period. Therefore, national reunification education program suitable to the kindergarten children and plenty of opportunity for the teachers to take training programs in connection with this subject are considered to be necessary at present.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE