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유아 과학교육의 문학적 접근을 위한 그림책 분석

Title
유아 과학교육의 문학적 접근을 위한 그림책 분석
Other Titles
Analysis of picture Books for Literature-based approach of science Education of Young Children
Authors
서주연
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유아과학교육문학적 접근그림책 분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아 과학교육의 문학적 접근을 위하여 그림책의 과학교육 내용 체계에 따른 경향을 파악하고 그림책의 이야기 구조 유형에 따라 분류함으로써 궁극적으로 유치원 현장에서 활용할 수 있는 도서의 목록과 바람직한 개발 방향에 관한 기초 자료를 제시하는데 있다. 이와 같은 목적에 따라서 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 그림책의 과학교육 내용 체계에 따른 경향은 어떠한가? 2. 그림책에 나타난 이야기 구조 유형은 어떠한가? 3. 그림책의 과학교육 내용 체계에 따른 이야기 구조 유형은 어떠한가? 본 연구의 분석 대상 그림책은 1987년부터 1997년까지 출판된 도서 중에서 과학적 내용을 포함한 도서 총 162권이었다. 그림책의 과학교육 내용 분석 기준은 우리나라 제 5차 유치원 교육과정(1993)의 탐구 생활 영역 중 과학적 사고의 내용 체계를 사용하였고, 이야기 구조 유형 분석 기준은 Moen(1991)의 기준에 의거하여 사용하였다. 분석 결과에 의해 수집된 자료는 모두 빈도와 백분율로 처리되었다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같았다. 첫째, 과학교육의 내용 체계에 따라 선정된 유아용 도서는 총 162권으로서, 생물에 대해 관심 가지기에 관한 도서가 66권으로 가장 많이 나타났다. 다음으로 자연 현상 관찰하기가 33권, 주변 환경에 대해 관심 가지기가 17권, 물체의 성질 탐색하기가 16권, 물질의 변화과정 관찰하기가 14권, 우리 몸에 대해 관심 가지기가 12권, 물체의 움직임 관찰하기는 4권의 순으로 나타났다. 한편, 과학교육의 하위 영역별로 살펴보면 동물에 관한 도서가 56권으로 가장 많이 나타났으며, 그 다음으로 사계절에 관한 도서가 18권, 오염과 보호에 관한 도서가 17권, 몸에 관한 도서가 12권으로 비교적 많이 나타났고, 식물에 관한 것은 10권, 날씨에 관한 것은 9권, 모양과 성질의 변화에 관한 것이 8권, 색깔, 요리, 빛과 그림자에 관한 것은 각각 6권으로 나타났다. 그러나 소리, 공기, 촉감, 힘과 운동, 바퀴에 관한 도서는 그 수가 매우 저조한 것으로 나타났다. 둘째, 그림책의 이야기 구조 유형은 총 293건으로 나타났다. 그 중 사건의 연속이 있는 이야기가 전체의 30.7%로 가장 많았으며, 다음으로 목록과 연속이 26.9%, 문제 해결이 17.7%, 원인-결과가 7.5%, 운율과 반복이 7.2%, 질문-대답이 6.8%로 나타났다. 그러나 일반적 진술과 정교화는 2.1%, 비교-대조는 1.7%로 매우 적은 분포를 보였다. 셋째, 과학교육의 내용 체계에 따른 이야기 구조 유형을 보면, 물체의 성질 탐색하기에 관한 도서에 나타난 이야기 구조 유형은 목록과 연속(50.0%), 사건의 연속(27.2%)의 이야기 구조를 가진 것이 많았다. 물질의 변화 과정 관찰하기에 관한 도서는 사건의 연속을 52.6%로 가장 많이 가지고 있었고 다음은 목록과 연속으로 21.0%를 나타냈다. 물체의 움직임 관찰하기에 관한 도서도 주로 사건의 연속(44.5%)과, 문제 해결(33.3%)이 있는 이야기 구조를 많이 가지고 있음을 알 수 있다. 우리 몸에 대해 관심 가지기에 관한 도서에서는 목록과 연속, 문제 해결이 있는 이야기 구조가 각각 30.0%씩 나타났고, 다음으로 사건의 연속이 25.0%로 나타났다. 생물에 대해 관심 가지기에 관한 도서는 사건의 연속(32.0%), 목록과 연속(23.4%)을 많이 가지고 있고, 다음으로 문제 해결이 있는 이야기 구조가 18.0%로 많은 편이었다. 주변 환경에 대해 관심 가지기에 관한 도서에서는 사건의 연속이 38.5%, 원인-결과가 28.1%, 문제 해결이 25.6%로 나타났다. 자연 현상 관찰하기에 관한 도서에는 목록과 연속이 42.9%로 가장 많았고, 다음으로 사건의 연속이 있는 이야기 구조가 16.1%로 나타났다.;The purpose of this study is to offer the foundation for development of picture books by grasping the tendency on the structure of contents on science education and classifying into the story-structure strategy of children's picture books for the literature-based approach of science education of young children. In order to achieve the aforementioned purposes, the following two research questions was suggested: 1) What tendency is in the structure of contents on science education of picture books of young children? 2) How is the story-structure strategy of picture books of young children? 3) How is the story-structure strategy of picture gooks based the structure of contents on science education? The subject of this study are 162 volumes to include the contents of science education among the books published form 1987 to 1997. As for analysis standard on the contents of science education of picture books, the contents of scientific thinking and inquiry out of inquiry life area of "the 5th national kindergarten curriculum" was used. And as for analysis standard on the story-structure strategy of picture books, the standard of Moen(1991) was used. The data analysis was processed by frequency and percentage. The results of analysis are as follows: First, results classified by the structure of contents on science education appeared that the books include contents related on 'taking an interest in living things'(66 volumes), 'observing natural phenomena'(33 volumes), 'taking an interest in the natural environment' (17 volumes), 'inquiring a property of objects' (16 volumes), 'observing the process of change in materials' (14 volumes), 'taking an interest in one's own body'(12 volumes), 'observing the movement of objects'(4 volumes), in order. In considering sub-area of science education, there are the most books related on 'th animal'(16 volumes). And following, the books related on 'season'(18 volumes), ' the pollution and the preservation'(17 volumes), 'the body'(12 volumes) appeared so frequently. But, there are few the books related on 'sound', 'air', 'the touch', 'power and the motion' and 'the wheel'. Second, results classified by story-structure strategy appeared the most books have 'sequence of events' story-structure(30.7%). And following, story-structure of 'list and sequence'(26.9%), 'problem solution'(17.7%), 'cause-effect'(7.5%), 'rhyme and repetition'(7.8%), and 'question-answer'(6.8%) appeared so frequently. But, there are few the books with story-structure of 'general statement and elaboration'(2.1%) and 'comparing-contrasting'(1.7%). Third, each content area of the structure of contents on science education has mostly story-structure strategy as follows: 1) Inquiring a property of objects : list and sequence (50.0%), sequence of events(27.2%) 2) Observing the process of change in materials : sequence of events(52.6%), list and sequence(21.0%). 3) Observing the movement of objects : sequence of events(44.5%), problem solution(33.3%). 4) Taking an interest in one's own body : list and sequence(30.0%), problem solution(30.0%), sequence of events(25.0%). 5) Taking an interest in living things : sequence of events(32.3%), list and sequence(23.4%), problem solution(18.0%). 6) Taking an interest in the natural environment : sequence of events(38.5%), cause-effect(28.1%), problem solution(25.6%). 7) Observing natural phenomena : list and sequence(42.9%), sequence of events(16.1%).
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