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Johannes Brahms의 Violin Sonata op.78, G장조에 대한 분석 연구

Title
Johannes Brahms의 Violin Sonata op.78, G장조에 대한 분석 연구
Other Titles
ANALYTIC STUDY ON J. BRAHAMS VIOLIN SONATA OP. 78, G. MAJOR
Authors
박내숙
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Johannes BrahmsViolinSonataG장조
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
J. Brahms(1833-1897년)는 고전수의 형식 위에 그의 서정적이고 낭만적인 풍부한 정감을 혼합시켜 동시대의 음악적 흐름에 동요하지 않은 독자적인 세계를 구축한 신고전주의 작곡가이다. 그의 창작시기를 모두 넷으로 나누어 볼 수 있는데, 제3세기인 1876-1890년에 작곡된 그의 작품에서는 고전주의 양식과 낭만성의 융합이 확립되었으며, Brahms가 남긴 3곡의 Violin Sonata(op.78 op.100, op.108)는 모두 이 시기에 속한다. 본 논문에서는 제1번, op.78을 분석하여 그의 작곡기법과 음악적특징을 살펴 보았으며, 분석에 앞서 그의 실내악 작품에 나타난 전반적인 특징에 대해 간단히 고찰하였다. op.78은 3악장으로 구성되었으며, 제1악장은 Sonata 형식, 제2악장은 3부 형식, 제3악장은 Rondo 형식으로 고전주의 소나타 구조를 따르고 있다. 각 주제의 선율은 우아하고 서정적으로 진행되어 그의 낭만성을 엿 볼 수 있으며 각 동기나 음형의 전개방식에 있어서 대위법적 기법, 즉 모방진행, 반복진행, 동형진행 두드러지게 나타난다. 그리도 제1악장의 주요 음형이 동기적, 선율적 통일성을 이루어 전 곡을 통하여 순환적 기능을 취하고 있다. 리듬에 있어서 붓점 리듬이 전 곡을 통하여 지배적으로 사용되었으며, 당김음, 교차리듬 등의 다양한 형태도 구사하고 있다. 화성 진행에 있어서도 감 7화음, 부속 7화음, 딸림 7화음을 주로 많이 사용하고 있으며, 급격한 반음계적 전조와 이명동음을 통한 전조에서 그의 낭만적인 시도를 엿볼 수 있다.;J.Brahms (1833-1897) was a composer of Neo-classicism, who mixed his lyrical & romantic sentiments with the form of classicism, thus building his own musical world without being agitated by the musical flow of the same age. His creation period can be divided into 4 groups; among these periods, the 3rd period was the time(1876-1890) when the harmony of classical style with romantic style was established. All the three violin sonatas (op.78, op.100, op.108) by Brahws were composed during this period. In this thesis, "Sonata No.1 (op.78)" is studied and analyzed, and its composition method & musical characteristics which appeare in his chamber music, are breifly examined. Op.78 consists of 3 movements; the 1st movement is taking the sonata form, the 2nd movement taking ternary form and the 3rd movement taking Rond form, thus following the structure of classic sonata. Elegant melodies & lyrical melodies progressing in each theme show us his romanticism. In the method of progression in each motive & figure, one can clearly see his counterpoint techniques; imitation, repetition and sequential progressions. Main figure of the 1st movement conforms the uniformity of motive & melodie, thus having cyclical functions through out the whole piece. His rhythms are progressed with various forms, e.g., 2:3 rhythm contrast, syncopations, cross rhythm, etc were used many times. Also in the progression of harmony, diminished 7th chord, secondary dominant chord & dominant 7th chord were used many times, and above all, drastic chromatic modulation and enharmonic modulation show us his attempt of romanticism.
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