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총체적 영성교육

Title
총체적 영성교육
Other Titles
education for holistic spirituality : education for spirituality as alternative christian education
Authors
임명주
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 종교교육전공
Keywords
총체영성교육기독교교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The holistic spirituality which acknowledges the presence of God has been examined for an education based on spirituality and also to encourage the spiritual qualities in life. It is a research on how humans can live with a conscience and a way of education for humans to become true to themselves. In detail, the discovery of one s true self through the relationship formed between God and self, sharing the spiritual living circumstances with neighbours having found them through Jesus Christ, and also experiencing spiritual awakenings in the world created by God. At the same time breathing life and taking responsibility of all living things in the world through education for spirituality. The following format has been taken to study the above. The second chapter concentrates on "Understanding spirituality" through the Bible, religious theories and emphasis on "Life." The third chapter concentrates on "A Tentative education for spirituality." How to educate humans to mature spirituality. Rather than "train" someone's spiritual growth it is more important to plan. Consequently the word education is used to signify this concept-education for spirituality. Chapter four is about building faith religiously to form a relationship with God. Therefore this chapter is headed as "The effect and the establishment of education for spirituality". A person develops and harmonizes life with religion through the discovery of God. By discovering a new life through Jesus Christ a person if filled with love for other people and continuously seeks for life with an understanding of nature. How to establish a sense of spirituality in people for "a life built around a faith community through a education for spirituality". Chapter 5 concentrates on the recently emphasized theme of an "alternative education". A visual and education for spirituality put into practice through faith community. This being the basis for meeting people. Moreover, in this faith community, life must be the fundamental faith for education for spirituality. Hence the name "Life-faith community". The study concludes with an emphasis on all the issues that have been stated throughout the thesis. The education system suggested by the Christian church must be followed to establish a education for holistic spirituality. God is the beginning to the life of humans and God leads the way. God and humans, human and human, human and the environment, problems arising from these relationships must be solved one by one. It is important to live in our environment with a rightful mind. So in order to achieve such a life, an appropriate education fit to create a faith community should develop. Christian education have find a way of awakening humans to live a righteous life through faith. Hence the Christian education laid down by the education for spirituality.;본 논문은 기독교 교육이 앞으로 지향해야할 교육내용인 총체적 영성교육에 관해 연구한 것이다. 여기에서 말하는 총체적 영성교육이란 우리 인간안에 주어진 하나님의 생명의 힘을 자각하고 그 생명의 힘의 인도에 따라 삶을 살아가도록 돕는 교육이라 하였다. 다시 말한다면, 영성이란 모든 피조물들에게 주어진 하나님의 생명력이고, 이런 생명력을 지닌 인간은 하나님과의 만남, 나를 포함한 인간들과의 만남, 그리고 하나님의 창조세계와의 만남 속에서 하나님의 영을 깨닫고 그분의 영을 지닌 자로서의 삶의 모습을 지니고 살도록 이끄는 것이 총체적 영성교육이라고 하였다. 이는 그 동안의 사회가 물질만능주의로 흐르면서 기계화 되어지고 비인간적인 모습으로 변화되어 인간 및 모든 생명체에 대한 가치가 저하되는 모습이 된 것을 반성하고, 이러한 현실을 극복할 수 있는 길을 모색해 보고자 하는 의도에서 총체적 영성교육을 제안하였다. 또한 총체적 영성이란 종교와 삶이 이분화 되지 않는 것과 함께 인간의 지(知)·정(精)·의(意)가 조화롭게 발달하는 것으로 인간을 인간되게 하는 그런 모습을 되찾는 것이라 하였다. 그래서 총체적 영성교육을 위한 교육방법을 제시하고 '생명신앙공동체' 안에서 이루어지는 교육모델을 제시하였다. 생명신앙공동체란 총체적 영성교육이 이루어지는 장으로서 모든 생명체에게 주어진 하나님의 생명력을 자각하고 신앙형성과 함께 삶의 모습이 전승되는 곳으로 제시되었다. 각 장에서는 이러한 교육을 위한 개념적이고 실천적인 내용을 고찰하였다. 제1장은 서론으로 연구 의도와 목적, 그리고 방법 및 범위를 다루었다. 그리고 제2장에서는 영성에 관한 성서적, 신학적 해석을 고찰해 보고 이러한 영성이 "생명성"을 강조하고 있다는 입장에서 생명론적 영성해석이 필요함을 제시하였다. 제3장에서는 앞에서 언급된 생명론적 영성을 인간들이 어떻게 성숙시켜야 하는지에 관해서 전개하되 지금까지의 '훈련'이라는 의미를 사용하기보다는 총체적 영적성숙을 꾀한다는 의미에서 '교육'으로서의 '영성교육'이 필요함을 고찰하였다. 제4장에서는 오늘날 인간소외와 비인간화를 낳게 한 교육의 반성 및 극복을 위한 한 방법으로 등장한 대안교육을 이해하고 그 특성을 기독교 교육적 입장에서 재검토하여 총체적 영성 함양을 위한 영성교육의 특성으로 제시하였다. 그래서 총체적 영성교육을 우리 시대 사회의 병폐를 막지 못한 기독교 교육의 대안적 모습으로 제시하였다. 제5장에서는 총체적 영성교육을 위한 교육과정을 살펴보되 총체적 영성교육의 목적, 내용, 방법, 교육의 장을 중심으로 하였다. 사회적 문제를 극복할 수 있는 가치체계로서의 영성함양을 교육목적으로 하고, 하나님과의 관계회복과 하나님의 형상으로서의 자아발견, 생명을 깨닫게 하신 예수 그리스도 안에서의 이웃사랑의 삶의 모습, 생명체의 지속적인 삶을 위한 자연과의 관계회복을 위한 실천을 내용으로 하였다. 그리고 영성교육의 방법으로 기도, 예배, 말씀 묵상 등의 신앙훈련과 함께 생활교육을 통한 영적 성숙의 방법을 살펴보고, 총체적 영성교육이 실현될 수 있는 장인 "생명신앙 공동체"를 제시하였다. 마지막으로 5장 '결론'에서는 이 모든 것을 종합하며 앞으로 강조되어야 할 총체적 영성교육으로서의 기독교교육의 모습을 제안하면서 그 한계점과 앞으로 더 연구되어야 할 부분을 제안하면서 본 논문을 마쳤다.
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교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
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