View : 27 Download: 0

G.F.Handel의 Oratorio중에 나오는 합창 음악에 관한 소고

Title
G.F.Handel의 Oratorio중에 나오는 합창 음악에 관한 소고
Other Titles
(A) Study ofo Handel's Choral Music : chiefly as view from his oratorio Israel in Egypt
Authors
손승옥
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
G.F.HandelOratorio합창음악
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
George Frederick Handel (1685-1759), born at Halle in Germany, was one of the two chief composers of the Baroque period. While the other, Johann Sebastian Bach (1685-1750), has become known chiefly as a composer of Church Music, Handel may be said to have been more a composer of oratorios and secular music. Handel composed many choral works, his oratorios especially containing choruses widely known as being exquisite and without equal. His choral works embody Italian, French, German and English musical styles, and this synthesis made his music of great variety, helping him to construct his music in a most dramatic and effective way. The aim of this thesis was to study the various choral techniques employed in Handel's choral works, especially in Israel in Egypt, and through this, to attempt to find the effective co compositional methods of traditional choral works. The contents of this study are as follows: Chapter Ⅰ, introduction and statement of purpose: Chapter Ⅱ, a study of Handel's life: Chapter Ⅲ, a study of Handel's oratorios: Chapter Ⅳ, a study of the choral characterisitics of the oratorios : Chapter Ⅴ, an analysis of Israel in Egypt, and Chapter Ⅵ, Conclusion. Conclusions drawn from this study are as follows: 1. Handel's choruses not only embody the direct depiction of the text used, but also express the text's internally symbolized characteristics musically. 2. Melody is used in both vocal and instrumental parts, the rhythm is regular, although the use of many ties and slurs produce irregular rhythmic passages, and the form may be two-part, three-part, or free form. 3. Cadential treatment usually consists of a change into a slower rhythm because the end part is usually of homophonic texture compared with the preceding polyphony, and colorful expression and changes of harmony enable Handel to make aesthetic description in his choral works. 4. Handel's choral music exemplifies a great sense of occasion, whereby solemn and heart-stirring music is used in praise of heroes, kings, and God. His music of praise and thanksgiving is therefore most effective. Handel's music is both simple and dramatic, so his musical achievment is the development of charal music as a dramatic form in its ultimate degree.;G.F.Handel(1685-1759)은 중부 독일의 Halle에서 태어나 J.S.Bach(1685-1750)와 함계 바로크 음악의 양대 주류를 이루었는데 Bach가 교회음악 작곡가라 한다면 Handel은 opera와 oratorio의 작곡가라 말할 수 있다. 그는 oratorio중에 나오는 수많은 합창 음악을 우수하게 작곡하였고, 그의 합창 음악은 이태리적, 프랑스적, 그리고 독일적인 것과 영국적인 것들의 요소가 있으며, 음악 구성에 있어 최대의 다양성을 추구하여 합창 음악을 극적으로 가장 효과있게 처리한 작곡가이다. 본 논문은 Handel의 oratorio인 의 합창 음악을 중심으로 이 곡에 구사된 여러가지 합창기법을 연구하는 데 목적이 있으며 Handel의 음악적 이해를 도모하려는 의도에서 쓰여졌다. 서론에서는 본 논문의 목적을 논술했고, Ⅱ장은 그의 생애와 oratorios, Ⅲ장은 Handel의 oratorio중에 나오는 합창 음악의 특징, Ⅳ장은 를 분석 연구하였다. 그리고 다음과 같은 결론을 내렸다. Handel의 합창 음악은 가사의 직접적인 묘사 및 가사에서 내재적으로 상징되어진 음악을 표현한다. 선율은 성악적인 선과 기악적인 선율과의 혼용이며, 리듬은 규칙적이나 이음줄과 붙임줄을 이용하여 변박자의 효과를 내고, 형식은 2부분 3부분형식과 더불어 자유로운 형식을 사용하고 있다. 종지의 대부분은 다성악적인 곡의 진행이 단성악적으로 종지전 두마디나 세마디 정도부터 교체되어 화성적 리듬진행이 느려지는 변화가 있으며, 화성적 색체 변화는 Handel의 합창 음악에 있어 심미적인 묘사를 가능하게 하고 있다. Handel의 합창 음악은 감사와 찬양의 음악이고 심금을 감동시키는 효과가 있다. 이어 그의 합창 음악은 단순성과 아울러 극적인 합창음악으로의 특징을 결론지었고 그의 음악적 공헌은 합창음악을 최고의 극음악적인 형태로 발전시켰다고 보았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE