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초등학교 아동의 독서양식과 자아개념과의 관계 연구

Title
초등학교 아동의 독서양식과 자아개념과의 관계 연구
Other Titles
(The) Relationship between Reading Style and Self-Concepts
Authors
정유진
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
초등학교아동독서양식자아개념
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학교 아동의 독서 양식과 자아개념의 관계를 알아보는 연구이다. 독서양식은 독서흥미, 독서활동, 독서환경. 독서종류경향, 독서내용경향으로 나누고, 자아개념은 사회적자아개념, 인성적자아개념, 학업적자아개념으로 나누어 각각의 변인들의 관계를 살펴봄으로써, 자기 자신과 타인에 대해 긍정적인 생각을 가질 수 있는 독서교육 프로그램에 기초 자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 연구 문제는 다음과 같다. 1. 독서양식과 사회적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 1-1. 독서흥미와 사회적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 1-2. 독서활동과 사회적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 1-3. 독서환경과 사회적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 1-4. 독서종류경향과 사회적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 1-5. 독서내용경향과 사회적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 2. 독서양식과 인성적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 2-1. 독서흥미와 인성적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 2-2. 독서활동과 인성적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 2-3. 독서환경과 인성적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 2-4. 독서종류경향과 인성적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 2-5. 독서내용경향과 인성적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 3. 독서양식과 학업적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 3-1. 독서흥미와 학업적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 3-2. 독서활동과 학업적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 3-3. 독서환경과 학업적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 3-4. 독서종류경향과 학업적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 3-5. 독서내용경향과 학업적 자아개념은 어떠한 관계가 있는가? 본 연구는 인천시에 소재한 공립초등학교 4, 5, 6학년 아동 총 577명을 연구 대상으로 하였고, 자기보고식 질문지에 의한 측정 방법을 사용하였다. 측정도구로 독서양식에 관한 설문지는 본 연구자가 직접 작성한 것이고, 자아개념에 관한 설문지는 기존의 것을 수정·보완한 것으로 두 설문지 모두 신뢰도와 타당도를 검증하는 예비 검사를 거쳐서 본 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 독서양식 중 사회적 자아개념과 관계가 있는 것은 독서활동과 독서환경이었다. 이 중에서 독서환경은 사회적 자아개념의 총변량의 16.9%정도를 설명하며, 독서활동은 약 6%정도를 설명하는 것으로 나타났다. 둘째, 독서양식과 인성적 자아개념의 관계에서 독서양식 중 인성적 자아개념과 관계가 있는 것은 하위변인 모두였다. 이 중에서 독서활동은 인성적 자아개념의 총변량의 약 24%를 설명하며, 독서환경은 약 3%, 독서흥미는 약1% 정도를 설명하는 것으로 나타났다. 즉, 독서에 흥미가 있는 어린이, 바람직한 독서활동을 하는 어린이와 독서를 하기에 적당한 독서환경이 마련되어진 아동은 인성적 자아개념이 높다고 할 수 있다. 독서종류와 인성적 자아개념의 관계에서는 독서종류에 따라 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 이를 책의 종류별로 살펴보면, 소설책·위인전·과학책을 즐겨 읽는 아동이 그림책을 즐겨 읽는 아동보다 인성적 자아개념의 평균점수가 높게 나타났다. 또한, 동시·시를 즐겨 읽는 아동보다는 과학 책을 즐겨 읽는 아동이 인성적 자아개념이 높은 것으로 나타났다. 독서내용과 인성적 자아개념의 관계는 '지식이나 생각할 수 있는 이야기'를 좋아하는 아동이 '웃기는 이야기', '무서운 이야기'를 좋아하는 아동보다 인성적 자아개념의 평균점이 높았다. 셋째, 독서양식과 학업적 자아개념의 관계에서 독서양식 중 학업적 자아개념과 모든 하위변인과 관계가 있는 것으로 나타났다. 이 중에서 독서활동은 학업적 자아개념의 총변량의 약 40%를 설명하며, 독서흥미는 약7%, 독서환경이 1%정도를 설명하는 것으로 나타났다. 즐겨 읽는 책의 종류별로 살펴보면, 소설, 역사·지리책, 위인전, 과학 책을 즐겨 읽는 아동이 그림책, 기타(만화책)을 즐겨 읽는 아동보다 학업적 자아개념이 높은 것으로 나타났다. 즐겨 읽는 책의 내용별로 살펴보면, '지식이나 생각할 수 있는 이야기','훌륭한 사람·역사이야기','모험·탐험의 이야기를 좋아하는 아동은 '무서운 이야기', '웃기는 이야기' 를 좋아하는 아동보다 학업적 자아개념이 높았다.;The purpose of this research is to find out if there is any difference in forming the self-concepts according to children's reading behavior. By researching the difference of children's self-concepts effected by reading interest tendency, this research may contribute to give a basic sources for the reading education program which help children to form a positive interpersonal relationship. The detail subjects of this research are as follows. I. Is there any difference in the social self-concepts according to reading style? 1-1. Is there any difference in the social self-concepts according to the interest in reading? 1-2. Is there any difference in the social self-concepts according to the activity of reading? 1-3. Is there any difference in the social self-concepts according to the circumstance of reading? 1-4. Is there any difference in the social self-concepts according the sort and tendency of reading? 1-5. Is there any difference in the social self-concepts according the contents and tendency of reading? Ⅱ. Is there any difference in the personal self-concepts according to reading style? 2-1. Is there any difference in the personal self-concepts according to the interest in reading? 2-2. Is there any difference in the personal self-concepts according to the activity of reading? 2-3. Is there any difference in the personal self-concepts according to the circumstance of reading? 2-4. Is there any difference in the personal self-concepts according the sort and tendency of reading? 2-5. Is there any difference in the personal self-concepts according the contents and tendency of reading? Ⅲ. Is there any difference in the academic self-concepts according to reading behavior? 3-1. Is there any difference in the academic self-concepts according to the interest in reading? 3-2. Is there any difference in the academic self-concepts according to the activity of reading? 3-3. Is there any difference in the academic self-concepts according to the circumstance of reading? 3-4. Is there any difference in the academic self-concepts according the sort and tendency of reading? 3-5. Is there any difference in the academic self-concepts according the contents and tendency of reading? The subjects of this research were 577 children in the forth, fifth and sixth grade of public elementary school in Inchun. The questionaries were distributed as a way of measurement. The measurement of this research was made by myself and used after verifying its credibility and validity through the preliminary test. The results of this research are as follows. First, social self-concepts was statistically different according to reading activity and reading circumstance. But it was not influenced by interest in reading. The social self-concepts according to the favored types of books was slightly different though it is meaningful in statistics. The personal self-concepts showed meaningful difference in statistics. The social self-concepts according to the favored contents of books showed no statistic difference. Second, personal self-concepts showed statistically meaningful difference according to the interest, activity and circumstance of reading. Expecially the activity of reading explained personal self-esteem for 24% of its total measurement. The circumstance of reading showed 3% and the interest in reading was about 1%. The average personal self-concepts level of the children who like to read novel, biography, scientific book are higher than that of children who like illustration books. The personal self-concepts of the children who favor reading scientific book are higher than that of the children who like poetry. Personal self-concepts according to the favored contents of books showed statistic difference. Children's average level of personal self-concepts who like the stories which give knowledge or a chance to think is higher than that of children who love funny or horror stories. Third, academic self-concepts also showed statistically meaningful difference according to the interest, activity and circumstance of reading. Expecially the activity of reading explained academic self-esteem for 40% of its total measurement. The interest of reading showed about 7% and circumstance of reading was 1%. According to the favored types of books, academic self-concepts also marked meaningful difference. the children's academic self-esteems who like novel, history, geometry, biography, scientific book are higher than that of children who enjoy illustration or the others. like cartoons Academic self-concepts also recorded statistic difference. Children who like the stories which bring knowledge or chance to consider have higher academic self-concepts than the children who read horror, funny, sports, art, romantic stories. Additionary, the academic self-concepts levels of children who love biography or history are higher than that of children who like funny or horror stories. Finally the academic self-concepts of children who read adventure stories showed higher level of academic self-concepts than that of the children who like horror story.
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