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멀티미디어를 이용한 STS수업이 실업계 고등학생의 학업성취도와 태도에 미치는 영향

Title
멀티미디어를 이용한 STS수업이 실업계 고등학생의 학업성취도와 태도에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of STS program Using Multimedia : A Technical High School Students' Achievement and Attitude on Biology Education
Authors
許智恩
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Keywords
멀티미디어STS수업실업계 고등학생학업성취도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
STS education, unlikely the traditional science education, makes students to acquire scientific concepts and procedure through their own activities and to solve every day questions. It offers the situations for students to use the acquired information. For effective biology class, various methods should be used for learners to discover scientific fact and idea in structured fictional circumstances. It is increasingly required to apply multimedia such as voice, sound, picture graphic, and animation. This study investigates the effect of the STS program using multimedia on high school students . The subjects were 82 high school students. They were divided into two groups: the STS program applied class (treatment group) and the traditional lecture-centered class(control group). The STS program was consisted of three subunits, 'nutrient and health', 'stimulation and reaction' and 'reproduction' in the :life' unit of high school general science. After the class, students' achievement and effects of science-oriented attitude are estimated by ANCOVA The results of this study can be summarized as follows: 1. The treatment group showed much better achievement in learning significantly (p<.001) than the control group. It approves the STS program using multimedia is effective. 2. The treatment group showed more positive science-related attitude than the control group(p<.001). They express their positive attitudes remarkably, in all categories such as affective component'(p<.01). 'behavioral or conational component' (p<.01), and 'cognitive component' (p<.01). 3. the correlation coefficient was high at the domain of 'affective component', 'behavioral or conational component', and 'cognitive component' in science-related attitude.;STS교육은 학생들 스스로 일상 생활의 문제를 해결할 수 있도록 한다. 이때 학습자가 구조화된 가상의 상황 속에서 사실과 개념을 발견할 수 있도록 음성, 음향, 사진, 문자, 동화상, 애니메이션 등의 멀티미디어 형태가 제시되면더 효과적인 STS수업이 될 것이라 여겨진다. 본 연구에서는 이러한 멀티미디어를 이용한 STS program이 학생들에겐 미치는 효과를 알아보기 위해 고등학교 1학년 공통과학 '생명'단원 중 '영양과 건강', '자극과 반응', '생식' 단원에 대한 자료를 개발하여 수업에 적용한 후, 학생들의 학업성취도와 과학에 대한 태도의 영향을 분석하였다. 연구대상은 82명의 여자공업고등학교 학생들로 하였으며, 실험반과 통제반의 두 집단으로 나누어 실험반에서는 개발한 STS자료를 사용하여 수업을 하고, 통제반은 강의 중심의 전통적 수업을 하였다. 수업 처치 후 학업성취도와 과학에 대한 태도의 효과는 사전 사후 검사에 대해 공변량 분석(ANCOVA)을 이용하여 알아 보았다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 1. 학업성취도에 있어서, 멀티미디어를 활용한 STS Program을 실시한 실험반이 통제반에 비해 높은 성취도를 나타내었다(p<.001). 2. 과학에 대한 태도에 있어서 실험반은 실생활 문제를 토론, 토의하면서 자율성과 적극성이 생겨 통제반보다. 긍정적인 변화를 보였다(p<.001). 특히 과학에 대한 태도를 범주별로 살펴볼 때, 감정적 요소(p<.01), 행동 의도적 요소(p<.01), 인지적 요소(p<.01)영역 모두에서 효과적이었다. 3. 과학에 대한 태도의 하위 영역별 상관관계가 높았다(p<.01).
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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