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韓國의 敎育課程 變遷에 따른 道德科 敎育의 變化 硏究

Title
韓國의 敎育課程 變遷에 따른 道德科 敎育의 變化 硏究
Other Titles
(A) study on change in teaching ethics according to change in school curricula in Korea : with a focus on middle school
Authors
김향경
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 국민윤리교육전공
Keywords
한국교육과정 변천도덕과 교육중학교
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to identify the points requiring improvement in teaching ethics in the middle schools, an important time period for establishing value judgement and consolidating moral outlook by the young people, by undertaking systematic comparison and analysis of each curriculum in the past present in terms of organizing it for teaching ethics in connection with social changes to cope with coming age of globalization and opening approaching us at an accelerated pace. In this treatise this writer discussed basis which enabled ethics to become a subject in curricula and provided theoretical backgrornd for teaching ethics and studied it by broadly chassifying time period until the present 6th Curricula Period into 3 main periods with respective period being characterized by unique condition peculiar to that given period. First, it was a period of confusion after the war (1945-1963) including the period of Syllabus of Lectures and the First Curricula Period. During the period due to division between the leftists and rightists from the moment of liberation of the Nation in 1945 the country was deep in ideological confusion and was divided into two parts and ideological confrontation was extreme and eventually the great national tragedy of Korean War broke out. Under the circumstances of extreme confusion of value judgement and inability to foresee the future teaching ethics was performed in a manner lacking any system. We can say this was a period when concept of teaching ethics was not firmly established while education of morality in general was emphstized. Second, this is a period of tremendous changes and confusion (1963-1987) and in this period was included the 2nd, 3rd and 4th Curricula Period. this is the period when military culture after May 16th Military Coup was prevalent and a time when our society was stepping into the doorsteps of industrialization which can be defined as a time of tremendous change and confusion. At that time there was a strong tendency for using education as tools for maintaining political system for this reason is the field of teaching ethics formal virtues was focal point reflecting powerlessness of morality. Third, it was a period preparing for the time of globalization and opening (1987-present) and included in it were the 5th and 6th Curricula Period. The period was characterized by progress toward democratization despite of military and dicatatorial culture and 1986 Asians and 1988 Seoul Olympics were specific examples of out society getting closer to globalization and internationalization. During the period. Teaching ethics of this was characterized by rational drection for contributing to ralization of desirable life styles in step with the trend of globalzation and internationalization. In future the direction of teaching ethics should be dictated by the need for creation democratic citizens demanded in our society in 21st century. People to be cultivated under such education should he ones with creativity and independence who respect the rule of law and hold reconciliation and process important and who are honest and diligent and know how to serve others. Home, School and Society shall become a part of trinity and should play a leading roles for practicing basic daily virtues in our everyday living environment rather than repeating lip-service alone.;본 연구는 중학교에서의 도덕교육의 내용구성이 어떻게 이루어져왔고, 이루어지고 있는지를 각 교육과정별로 사회변동과 관련지어 체계적으로 비교 분석하여, 앞으로 더욱 가속화되어질 세계화, 개방화 시대에 대비하여 우리의 도덕과 교육의 문제점과 그 개선 방향을 제시해 보았다. 본 논문이 연구의 대상으로 하는 중학교 도덕과 교육의 변화상을 알아보기 위해 광복 후 '교수요목기'부터 현재 진행되고 있는 '제6차 교육과정기'까지를 각 시대적 상황별로 다음과 같이 크게 3부분으로 나누어 고찰하였다. 첫째, 1945년 광복후 혼란의 시기(1945-1963)로 교수요목기와 제1차 교육과정기까지를 포함한다. 이 시기는 광복후 좌. 우 이념의 대립으로 남·북이 분단되었고, 결국은 민족의 대 비극인 한국전쟁이 발발하여 극심한 혼란의 상황 속에서 도의교육을 강조함으로써, 도덕과 교육은 교과 자체에서 포함되지 못하였다. 또한, 도덕교육은 전 교과활동을 통하여 실시되어야 했으나, 모든 교과에서 재대로 다루어지지 못했을 뿐더러 도덕교육을 재대로 시킬 교사가 태부족인 상태였다. 둘째, 격변의 시기(1963-1987)로 제2차, 제3차, 제4차 교육과정기까지를 포함한다. 이 시기는 5.16 군사혁명이후 군사 독재문화가 한국의 정치문화를 주도하였으며 급속한 경제 발전을 추진했던 시기로서, 도덕과가 제3차 교육과정기부터 독립된 교과로서 체계를 갖추었으나 도덕과 교육은 체제유지를 위한 하나의 방편으로 이용되어졌으며 도덕과의 학습지도도 형식적이고 추상적인 덕목 중심 교육에서 벗어날 수 없었으며, 교육 내용면에서도 합리성이 결여되어 있었다. 셋째, 세계화, 개방화에 대비하는 시기(1987-현재)로 제5차, 제6차 교육과정기까지를 포함한다. 이 시기에는 '86 아시안 게임과 '88 서울 올림픽 등의 성공적인 개최로 한국의 위상이 급격히 부상되어졌으며, 공산권의 몰락으로 냉전체제가 종식되어 화해와 협력의 시대로 접어든 때로서, 우리 나라에서도 군사 독재 문화에서 민주주의가 정착되어가는 시기였다. 이에 도덕과 교육도 시대적 상황의 변화에 맞게 내용과 학습지도 면에서 변화되어졌으나, 우리의 교육 현실면에서 볼 때 도덕과 교육이 학생들에게 제대로 실행되고 있는지는 의문이다. 청소년들이 세계화, 국제화 시대에 발전하고, 조국의 평화적 통일을 달성하여 세계 속의 한국으로 발돋움 하기 위해서는 청소년들의 바람직한 도덕성 함양에 힘써야 할 것이다. 이에 도덕과 교육은 국가, 사회적인 기대 및 전인교육의 핵심과목으로서 정당한 제자리를 찾아 사회를 선도 변화시키는 적극적인 기능을 다해야 할 것이다.
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교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
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