View : 32 Download: 0

유대인의 가정교육 형식에 대한 고찰

Title
유대인의 가정교육 형식에 대한 고찰
Other Titles
(A) study on the form of jewish home education
Authors
한혜은
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 종교교육전공
Keywords
유대인가정교육형식home education종교교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
가정은 사회와 국가를 이루는 기본적인 공동체 단위이며 인간의 삶의 터전일 뿐 아니라 인격 형성이 이루어지는 최초의 학교이다. 그러나 문제는 오늘날 이 가정이 제기능을 못하는데 있다. 가정의 많은 기능을 국가와 사회가 대신해 주면서 가정에서 이루어지던 교육은 기능이 약화, 상실된 것이 사실이다. 그리고 가정은 하나님께서 세우신 신적 기관임에도 불구하고 현대 기독교 가정은 신앙 교육을 교회 기구에 의존하고 있다. 이러한 오늘날의 가정의 위기와 가정교육의 부재를 보면서 종교교육의 원형이 된 유대인의 가정교육을 하나의 모델로 설정하여 현대 기독교 가정이 나아가야 할 방향을 모색해 보았다. 제Ⅰ장에서는 본 논문의 서론으로 연구 동기 및 목적, 연구 방법 및 범위를 정하였고 제Ⅱ장에서는 구약성서에 나타난 유대인의 가정으로 유대인의 가정관, 부모관, 자녀관을 살펴보았다. 제Ⅲ장에서는 기독교의 산실이 된 회당의 성서적 근거, 기원과 발전, 기능 그리고 교육기관으로서의 회당을 살펴보았다. 제Ⅳ장에서는 유대 교육 형식으로 교육의 목적, 기초 그리고 형식과 형식의 특징에 대해 고찰하였고 제Ⅴ장에서는 현대 기독교 가정에서의 성서적 교육관 회복의 필요성을 강조하였다. 성서적 가정 구조와 현대 기독교 가정이 성서적 교육관 회복을 위해 노력해야 할 영역을 정해 보았다. 그리고 제Ⅵ장에서 내용 요약과 유대인의 가정교육을 모델 삼아 현대 기독교 가정에게 다음과 같이 제언하였다. 교육 형식에 있어서 다양하고 종합적인 교육 방법의 필요성과 생활과 신앙 교육이 분리되지 않는 교육을 강조했으며 교육의 장으로서의 가정을 강조했고 성인교육의 필요성을 제언했다.;Home is the basic community unit of society and a nation, the grounds of human life, and also the first school of character formation . The problem is that today's home doesn't play a proper role. It is true that the function of home education has been weaken and lost with society and a nation replacing its role. Also, despite the fact that home is a devine institution built by god, modern Christian family depends on church with their religious education. Seeing this crisis and absence of home education today, I groped for the direction toward which modern Christian family should go by choosing Jewish home education as a model. In the first chapter, I decided the range, purpose, study method, and motif of this study, and in the second chapter, Jewish view of home, parents, and children with Jewish homes written in the old testament was examined. In the third chapter, I looked into the biblical foundatiuon, origin, development, and function of church, and church as an education institution. In the fourth chapter, the purpose, basis and form of Jewish education, and its characteristics were examined, and in the fifth chapter, I emphasized the necessity of the recovery of biblical education in modern christian family. Finally, in the sixth chapter, I suggested some ideas to modern christian family with the model of Jewish home education and the summary of what I mentioned above. as follows I emphasize the necessity of various and general education method in educational form, education method in educational form, education not separating life from religious education, and home as the basis of education, and also claimed the necessity of adult education. Additionally, biblical children education lies not only in delivering the messages of the Bible, but also in life training as the Bible says.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE