View : 60 Download: 0

3세아 교육수행에 대한 어머니와 교사의 기대

Title
3세아 교육수행에 대한 어머니와 교사의 기대
Other Titles
(The) expectations of mothers and teachers about educational performance of three-year-old children
Authors
장은경
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
3세아교육수행어머니교사
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 만 3세아 교육수행에 대한 어머니와 교사의 기대를 알아보는 것을 목적으로 어머니의 연령, 자녀의 형제 순위, 손윗 자녀의 만 3세반 경험 유무(有無), 교사의 학력, 경력, 어머니와 교사 등의 변인에 따라 어떠한 차이가 있는지를 비교, 분석해 보는 것이다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 3세아 교육수행에 대한 어머니의 기대는 어떠한가? 1-1. 3세아 교육수행에 대한 어머니의 기대는 전체적으로 어떠한가? 1-2. 3세아 교육수행에 대한 어머니의 기대는 어머니의 연령에 따라 차이가 있는가? 1-3. 3세아 교육수행에 대한 어머니의 기대는 자녀의 형제 순위, 손윗 자녀의 3세반 경험 유무(有無)에 따라 차이가 있는가? 2. 3세아 교육수행에 대한 교사의 기대는 어떠한가? 2-1. 3세아 교육수행에 대한 교사의 기대는 전체적으로 어떠한가? 2-2. 3세아 교육수행에 대한 교사의 기대는 교사의 학력에 따라 차이가 있는가? 2-3. 3세아 교육수행에 대한 교사의 기대는 교사의 3세반 담임 경력에 따라 차이가 있는가? 3. 3세아 교육수행에 대한 어머니와 교사간의 기대는 차이가 있는가? 3-1. 3세아 교육수행에 대한 어머니와 교사간의 전반적인 기대는 차이가 있는가? 3-2. 3세아 교육수행에 대한 어머니와 교사간의 생활 영역별 기대는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울지역에서 유치원 만 3세반에 다니고 있는 유아의 어머니 185명과 담임교사 148명이었다. 연구방법으로는 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 교육부가 개발한 『유아관찰척도(1995)』 를 부분적으로 보완하여 사용하였다. 이 도구는 총 42문항으로 건강생활, 사회생활, 표현생활, 언어생활, 탐구생활의 5개 영역으로 구성되어 있다. 회수된 어머니용 설문지 총 190부중 부적절한 자료 5부를 제외한 185부와 교사용 설문지 총 170부 중 적당하지 않은 22부를 제외한 총 148부가 연구자료에 포함되었다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 평균, 표준편차, t검증, F검증, Scheffe'사후검증을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 3세아 교육수행에 대한 어머니의 기대수준은 건강생활영역, 언어생활영역, 탐구생활영역, 표현생활영역, 사회생활영역의 순으로 높게 나타났다. 어머니의 연령에 따른 어머니의 기대수준에 있어서는 유의한 차이가 있었으며 30세 이하인 어머니들이 40세 이상의 어머니들보다 3세아 교육 수행에 대한 기대수준이 현저하게 높았다. 자녀의 형제순위에 따른 어머니의 기대수준에 있어서는 장자녀(壯者女)·독자녀(獨子女)인 경우가 차자녀(次子女)인 경우에 비하여 기대수준이 높게 나타났으며 이는 통계적으로 유의하였다. 손윗 자녀의 3세반 경험 유무(有無)에 따라서는 어머니의 기대수준이 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 3세아 교육수행에 대한 교사의 기대는 표현생활영역, 사회생활영역, 건강생활영역, 언어생활영역, 탐구생활영역의 순으로 높게 나타났다. 교사의 학력에 따라서는 유의한 차이가 없었으며, 교사의 3세반 담임 경력에 따라서는 1~3년 경력의 교사들이 1년 미만의 교사들, 3~5년 경력의 교사들보다 건강생활영역, 표현생활영역에서 3세아 교육수행에 대한 기대수준이 더 높게 나타났다. 셋째, 3세아 교육수행에 대한 어머니와 교사간의 기대에는 유의한 차이가 있었다. 전체 생활영역과 각 5개 생활영역에서 어머니의 기대가 교사의 기대보다 높게 나타났다. 특히 탐구생활영역에 있어서 어머니의 기대수준은 교사의 기대수준보다 매우 높게 나타나 어머니와 교사간에 많은 차이를 나타내었다.;The purpose of this study was to examine the expectations of both mothers and teachers. The research questions in this study are as follows : 1. What are expectations of mothers regarding the educational performance of their three-year-old children? 1-1. What are the expectations of mothers regarding the educational performance of their three-year-old children? 1-2. How do the expectations of mothers differ depending on the mothers' age? 1-3. How do the expectations of mothers differ depending on the order of children in the family and the experience of having taken care of older siblings? 2. What are expectations of teachers regarding the educational performance of three-year-old children? 2-1. What are the expectations of teachers regarding the educational performance of three-year-old children? 2-2. How do the expectations of teachers differ depending on teachers' educational background? 2-3. How do the expectations of teachers differ depending on their careers? 3. With regard to educational performance of three-year-old children, how do the expectations of mothers and teachers differ? The sample for this study was obtained from kindergartens in Seoul, Korea, attended by three-year-old children. 185 mothers and 148 teachers of these children were selected. The basic survey instrument used in this study was 「Observation Scale for Children(1996)」 developed by The Ministry of Education. Using this survey instrument, a total of 42 items, selected and adapted for survey purposes, were organized into five separated areas. The results of this research are summarized as follows : 1. The highest expectations of the mothers regarding the educational performance of three-year-old children was as follows : health life comes first and then language life, exploration life, expression life, social life, in order. Depending on the ages of the mothers, differences in expectations were discovered. The expectations of under 30-year-old mothers were much higher than those of the over 40-year-old mothers. Depending on the order of the children in the family, the expectations of the mothers regarding a elder child, or an only child, were higher than those regarding a younger child. There was no difference found in the expectation of mothers, irrespective of whether or not they had the experience of having taken care of older siblings. 2. The highest expectations of all the teachers regarding the educational performance of three-year-old children was as follows : expression life comes first and then social life, health life, language life, exploration life. There was no difference found in the expectation of the teachers based on their educational background. Depending on the length of their experience, the expectations of teachers with 1-3 year experience were higher than those with less than one year in the area of health life, while the expectations of teachers with 3-5 years experience were less than those with 1-3 years in the area of expression life. 3. As to the educational performance of three-year-old children, there was a difference in the expectation of mothers and teachers. The expectations of mothers were higher than those of the teachers in all 5 areas. In particular, the expectations of mothers were much higher than those of the teachers in the area of exploration life. Generally, the expectations of mothers were higher than those of the teachers. The same was true for the five particular areas.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE