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고등학교 학생과 교사의 컴퓨터의 교육적수용도에 대한 실태조사

Title
고등학교 학생과 교사의 컴퓨터의 교육적수용도에 대한 실태조사
Other Titles
(A) STUDY ON THE SURVEY FOR EDUCATIONAL ACCEPTANCE OF HIGH SCHOOL STUDENTS AND TEACHERS IN COMPUTERS
Authors
마미경
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
컴퓨터고등학교학생교사교육적수용도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In this study a sample survey was carried out for three weeks(Sep. l-Sep. 20, 1990) to review the degree of educational acceptance in computers as a link to confront the inevitable advent of the information society, with an emphasis on the high school students, the generation who would be active in the information society and the teachers who are in charge of their education. The total number of persons responsed to this sample survey are 1534 composed of 902 high school students and 632 teachers located in Seoul city. Followings are the results shown in the survey for educationl acceptance of high school students and teachers in computers: First, no big difference was shown between the students and the teachers in the degree of perception of the information society since both students and teachers replied they have some knowledge on it. Concerning the shift to the information society, both students and teachers were postive on the whole thinking that it would bring more convenience to future society. They expected that the information society would emerge no later than approximately 2,000 A.D., but the teachers forecast the speed in the information society is entered into would be faster than the students did. second, the students expected more benefits from the application of computers while both students and teachers generally expected many things. However, both were shown to be ignorant of computers or to have no confidence in them; this trend was more noticeable among the teachers. The teachers showed less ownership and uneasy accessibility computers them the students did. The students had more training in computer education than the teachers, and there were much compliants on the computer education while they were learning computers. Third, an analysis of the degree of perception of CAI(Computer Assisted Instruction) in social studies showed that both students and teachers had no idea of what CAI is and had no experance of it. But many students wanted to take the courses by CAI, and in that respect they were more postive. than the teachers. The students said that they would benifit from the application of CAI to social studies since it is possible to easily pick up several input data and study them thoroughly. Both students and teachers said that it would be much fruitful to take social studies courses by CAI. They unanimously indicated that the field of economic education might be the possible candidate to make the most out of CAI in social studies. Fourth, the students were generally shown to be more positive toward computers than the teachers. The teachers, in particular, expressed less familiar attitude than the students, and both were so negative toward high price of computers. Based on the results of the survey for educational acceptance of computers, I would like to make following suggestions: First, opportunities for taking computer education should be expanded. Second, a large number of computer hardwares should be supplied so that students as well as teachers may easily access. Third, substantiality off computer education should be made. Fourth, research and development of high quality educational program for practical use of CAI and the relevant support should be made.;본 연구에서는 필연적인 정보화사회의 도래에 대처하기 위한 일환으로, 정보화 사회에서 실제 활동하게 될 세대인 현 고등학교 학생들과 그들의 교육을 담당하고 있는 교사들을 중심으로 컴퓨터의 교육적 수용도가 어느 정도인가 그 실태를 고찰해 보기 위해 1990년 9월 1일부터 9월 20일까지 3주동안 표본조사를 실시했다. 분석대상자는 서울시내 고등학교 학생 902명과 교사 632명 총 1534명이다. 고등학교 학생과 교사의 컴퓨터의 교육적 수용도에 대한 실태 조사의 결과를 보면, 첫째, 정보화사회에 대한 인식 정도는 그리 낮지 않은 편으로 학생과 교사간에 큰차이는 없었다. 정보화사회로 변화하는 것에 대해 학생과 교사 모두 대체로 정보화사회가 좀 더 편리할 것으로 보아 긍정적인 태도를 보였다. 우리사회는 대체로 2000년이전에 정보화사회가 도래할 것으로 보았고, 정보화사회로 진입하는 속도는 교사가 학생보다 더 빠르다고 보고 있다. 둘째, 컴퓨터의 활용 정도를 보면, 학생과 교사의 컴퓨터에 대한 기대가 모두 컸고 학생의 경우가 교사보다 기대가 더 컸다. 그러나 컴퓨터에 대한 인식 정도, 컴퓨터의 소유정도와 컴퓨터 접근성은 낮았고, 교사는 학생보다 더 낮았다. 학생이 교사보다 컴퓨터 교육경험이 많고 또 컴퓨터를 배우는 동안에 컴퓨터교육에 대한 불만의 정도도 높았다. 셋째, 사회과교육에서 컴퓨터의 교육적 활용(CAI)에 대한 인식 정도를 살펴보면, CAI(컴퓨터 보조학습)에 대해 무엇인지 잘 모르고 있었고 CAI를 실시해 보지도 못한 것으로 나타났다. 그러나 대다수의 학생이 CAI로 교과수업을 받고 싶어 했으며 교사보다 더 긍정적이었다. 학생의 경우 특히 사회과교육에서 CAI를 한다면 입력되어 있는 여러 자료를 쉽게 찾아 자세히 학습할 수 있어서 좋을 것이라고 했다. 학생과 교사가 모두 CAI로 사회과 교육내용을 배운다면 효과가 클 것이라고 예상하고 있다. 특히 사회과교육에서 CAI로 수업하면 좋을 교육내용으로는 학생이나 교사가 모두 경제교육분야를 가장 많이 지적했다. 넷째, 컴퓨터에 대한 태도를 보면 학생이 교사보다 약간 더 긍정적인 태도를 지니고 있었다. 특히 교사는 학생에 비해 컴퓨터에 대해 그다지 친근한 태도를 보이지 않고 있었으며 학생과 교사 모두 컴퓨터가 비싸다는 강한 부정적인 태도를 보였다. 이와 같은 컴퓨터의 교육적 수용도에 대한 실태 조사의 결과를 바탕으로 몇가지 제언을 한다면 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터교육 기회의 확대가 이루어져야 할 것이다. 둘째, 컴퓨터의 교육적 수용도를 높이기 위해 컴퓨터의 보급이 확대되어야 한다. 셋째, 컴퓨터교육의 충실화가 이루어져야 한다. 넷째, CAI(컴퓨터 보조학습)를 활용하기 위한 질좋은 교육용 소프트웨어의 연구 개발과 지원이 이루어져야 한다.
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