View : 23 Download: 0

부모 참여 실행에 영향을 미치는 특수교사의 개인적 배경 및 부모관

Title
부모 참여 실행에 영향을 미치는 특수교사의 개인적 배경 및 부모관
Other Titles
Influence of Characteristics & Perception of Special Educations on the practice of Parent Involvement : Focus on Elementary Level Special Education Teachers
Authors
박근희
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
부모참여특수교사개인적 배경부모관
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 특수 교육에서는 아동 교육에 있어서의 부모 참여의 중요성이 강조되고 있다. 즉, 아동과 가장 많은 시간을 함께 보내며, 아동에 대해 잘 아는 부모가 자녀의 교육에 참여하며 전문가와 협력하게 될 때 교육의 효과를 향상시킬 수 있음을 뒷받침해 주는 많은 연구 결과들이 있다. 그런데 교사의 특성 및 인식에 따라 부모 참여 활동 실행이 촉진될 수도 또는 제지될 수도 있음을 보여주는 연구 결과들이 있다(Mager, 1983 : Hilton & Henderson, 1993 : Shore, 1986). 이에 본 연구에서는 우리 나라 초등 특수교사들의 특성 및 인식 중 부모 참여 활동 실행에 영향을 미치는 요인을 조사함으로써 효과적인 부모 참여 활동 실행을 위한 지침을 제공해 주고자 했다. 본 연구의 대상자는 서울 시내 특수학교 초등부 교사와 초등학교 특수학급교사로서 총 237명이 표집되었으며 Hilton&Henderson(1993)이 개발한 설문지를 사용하여 각 교사의 특성 및 인식에 관한 정보가 수집되었다. 본 연구의 결과 처리를 위해서는, 교사의 개인적 배경 및 부모관, 부모 참여 활동 실행에 대한 실태 조사를 위해서는 빈도와 최빈치를, 교사의 개인적 배경 및 부모관 중 어떠한 요소가 부모참여활동 실행과 상관관계를 가지는지를 조사하기 위해서는 Pearson의 상관계수를, 그리고 교사의 부모관의 각 하위 영역들이 부모 참여 활동 실행에 미치는 영향력을 조사하기 위해서는 다중 회귀 분석을 사용하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 지속적으로 부모 참여 활동을 시행하는 교사는 거의 없었으며, 부모 또는 부모 참여에 대한 교사의 인식을 볼 때에 아동 교육을 위한 부모의 역할과 전문가 역할의 중요성을 교사들이 인식하고는 있었지만, 실제로 부모와 관계를 맺거나 그들로부터의 도움을 얻는 것을 즐기는 교사는 적었다. 둘째, 교사의 개인적 배경, 부모참여활동 실행간의 상관관계를 조사한 결과, 특수교사 근무 경력이 높은 교사일수록 부모 참여 활동 시행을 많이 하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교사의 부모관과 부모참여활동 시행간의 상관관계를 조사한 결과 부모참여활동의 시행과 유의한 상관관계를 가지는 관점들이 있었으며 특히 부모와 함께 일하는 것을 편하게 생각하고 즐기는 교사일수록, 또한 부모의 기대를 만족시켜 줄 수 있다는 확신이 있는 교사일수록 부모 참여 활동 실행과 높은 정적관계를 가졌고, 해당 학교 행정관의 지지를 많이 받는 교사도 부모 참여 활동 실행을 많이 시행하고 있는 것으로 나타났다. 부모 역할에 대해서는, 보다 적극적인 부모 역할에도 중요한 가치를 부여하는 교사일수록 부모 참여 활동 실행 정도가 높았다. 부모가 제공하는 정보에 대해서도 그 정보의 유용성을 높이 평가하는 교사일수록 부모 참여 활동을 실제로 더 많이 실행하고 있었다. 넷째, 교사의 부모관의 하위 영역 중 부모참여활동 실행에 가장 영향력을 준 것은 전문가들의 역할 및 태도에 대한 교사 관점이었다. 본 연구 결과는 교사의 개인적 배경과 부모관 중 부모참여활동의 실행에 실제로 영향을 미치고 있는 요소들이 있음을 보여 준다. 특히 부모참여를 위한 교육 전문가의 역할 및 태도에 대한 교사의 관점은 부모참여활동의 실행에 많은 영향을 미치는 중요한 변인임을 알 수 있다. 그러므로 부모가 아동 교육에 참여하는 것을 촉진시키기 위해서는 교사의 인식 변화를 위한 노력들이 필요하며, 부모-교사 관계 형성을 위한 구체적인 기술과 지식의 보급, 교육 관련 전문가 또는 기관의 행정적, 재정적 지원이 필요함을 시사해 주고 있다.;The purpose of this study was to examine the characteristics & perception of special educators that influence the practice of parent involvement and to offer some guide for effective practice of parent involvement. For this purpose, 237 elementary level special education teachers were selected from special schools and specaial classes in Seoul. The questionnaire which was developed by Hilton & Henderson(l993) was used to measure each variables. Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis using SAS were utilized for the statistical procedures of the data analysis. The results obtained in this study are summarized as follows: 1. A positive correlation was found to exist between parent involvement practices reported by teachers and a individual teacher characteristic. The characteristic was the number of years that teachers had worked a s special education. 2. A high positive correlation was found to exist between parent involvement practices reported by teachers and some perceptions of teachers about parent and parent involvement. These perceptions included: I am comfortable working with parents; Teachers generally enjoy a high level of support from parents; I feel I am able to meet parent's expectations; My building administrator is supportive a t parent involvement effort by teachers. 3. The teachrs who valued highly the active roles and information of parents reported high level of parent involvement practice. 4. The factor which influenced most on the parent involvement practice was teachers' opinion about the role and attitude of professionals. The result of this study show that the characteristics and perception of special Educator significantly influence parent involvement practice. Therefore, to prompt the parent involvement in child education, it is needed to develop training and education program for perception change of teachers. And provision of concrete skills and knowledge and administrative, financial support of education-related professionals or authorities are needed to form effective parent - teacher relationship.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE