View : 58 Download: 0

『유치원 교육 활동 지도 자료』에 나타난 유아의 도덕성 증진을 위한 동화 분석

Title
『유치원 교육 활동 지도 자료』에 나타난 유아의 도덕성 증진을 위한 동화 분석
Other Titles
(The) analysis of the national curriculum guidence for teachers to improve young children's morality
Authors
홍은주
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
유치원 교육유아도덕성동화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 1995년부터 시행되고 있는 제 5차 유치원 교육 과정에 따라 구성되어 우리 나라 유치원 교육 현장에서 일반적으로 사용되고 있는 「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동화가 어린이의 도덕성을 증진시키기 위한 도덕 교육 자료로서 활용하기에 적합한지를 알아보기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 제 5차 유치원 교육 과정에 의한 「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동화들이 9가지 도덕 덕목에 따라 어떤 양상을 보이는가? 2. 제 5차 유치원 교육 과정에 의한 「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동화들이 도덕 발달 단계에 따라 어떤 양상을 보이는가? 3.「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동화에 도덕적 딜레마 상황은 어느 정도 포함되고 있는가? 본 연구는 「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동극 및 동화 76편 전체를 대상으로 동화의 줄거리에서 나타나는 도덕적 덕목과 Kohlberg의 도덕 발달 단계에 따라 분류하여 그 분포 정도를 살펴 보았다. 그리고 「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동화 중에서 유아기 도덕 교육의 자료로 활용할 수 있는 딜레마 상황이 있거나 혹은 딜레마 상황 구성이 가능한 동화의 분포를 분석하였다. 그 결과 76편중 총 68편의 동화에서 도덕적 덕목과 도덕 발달 단계를 추출할 수 있었다. 그리고 76편의 동화 중에서 딜레마 상황이 있거나 구성 가능한 동화는 총 46편인 것으로 나타났다. 분석 결과는 다음과 같다. 1.「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동화에서는 영역별로는 사회 생활 영역의 동화가 가장 많았고, 다음이 개인 생활 영역, 기타, 국가 생활 영역 순으로 나타났다. 덕목별 분포는 사회 생활 영역 중 공익 질서가 가장 높게 나타났고, 다음으로 개인 생활영역의 자율 덕목, 사회 생활 영역의 정의 덕목, 협동 덕목, 개인 생활 영역의 성실(책임) 덕목, 그 다음으로 사회 생활 영역의 일반 예절 덕목, 정직 덕목과 기타, 국가 생활 영역의 국가 의식 덕목의 순으로 나타났고, 개인 생활 영역 중 검소덕목은 전혀 나타나지 않았다. 검소 덕목이 전혀 나타나지 않았다는 것은 주지해야할 결과로서 물건을 아껴 쓸 줄 알고 사치하지 않으며, 저축하는 습관을 기르는 것을 내용으로 하는 검소 덕목은 앞으로의 유치원 동화에서 강조되어져야 할 덕목이라 생각된다. 2. Kohlberg의 도덕 발달 단계에 따라 「유치원 교육 활동 지도 자료」 의 동화를 분석한 결과 2단계에 속하는 동화가 33.8%(23편)로 가장 높게 나타났고 다음으로 1단계와 3단계가 27.9%(19편)인 것으로 나타났으며, 높은 도덕 단계인 4단계에 속하는 동화가 8.8%(6편), 5단계에 속하는 동화가 1.5%(1편)인 것으로 나타났다. 「유치원 교육 활동 지도 자료」에서는 인습이전 수준인 1단계와 2단계에 속하는 동화가 전체의 61.8%, 인습수준인 3단계 동화가 27.9%로, 높은 도덕 단계인 4단계 이상의 동화가 전체의 10.3%인 것으로 나타났다. Kohlberg의 도덕 발달 단계에 비추어 볼 때 유아기에 해당하는 2단계 동화가 전체적으로는 비율이 높으나 보다 높은 도덕 단계로 어린이들의 도덕 수준을 향상시키기 위해서는 선행 연구 결과에서와 마찬가지로 어린이들에게 제시되는 동화는 3단계의 발달 수준으로 그 내용이 수정되어 제시되어야 하겠다. 따라서 어린이 수준에 적합하지 않은 4단계 이상의 동화 역시 3단계 수준으로 내용이 수정되어 제시되는 것이 바람직하겠다. 3.「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동화의 줄거리 가운데서 도덕 교육의 자료로 활용할 수 있는 딜레마 상황이 있거나 딜레마 상황 구성이 가능한 동화는 76편의 동화중 총 46편인 것으로 나타나 수량적으로 볼때 유치원에서 「유치원 교육 활동 지도 자료」에 수록된 동화를 도덕 교육의 자원으로서 활용하기에 적합한 것으로 나타났다.;The study sets the following questions to know this fact ; the stories in 「The national curriculum guidance for teachers」, which are organized by the fifth kindergarten education curriculum from 1995 and are generally used on the spot of education, are suitable to be utilized as moral education materials to improve young children's morality. 1. As nine moral items, what kinds of aspects appear in the stones in 「The national curriculum guidance for teachers」 by the fifth kindergarten curriculum? 2. As the development of moral stage, what kind stage of development does the stories in 「The national curriculum guidance for teachers」, by the fifth kindergarten educational curriculum show? 3. How many dilema include in 「The national curriculum guidance for teachers」? To study the above questions, with the fairly plays and stones of 78 copies in 「The national curriculum guidance for teachers」, with the nine items of korea behavior science institude and moral development stages analyzing standard, I abstracted the stones of 68 copies which have moral items and the moral development stage. And I analyzed dilema and the feasible situation of dilema to be utilized as the materials of young children's moral education among the stories in 「The national curriculum guidance for teachers」. The result follows. 1. In the stones of 「The national curriculum guidance for teachers」, the order of spheres follows ; stories of social life, next individual life and national life, in the distribution of moral items, the first is public order item in social life, and next order is self-control item in individual life, next order is justice item, cooperation item in social life, sincerity(responsibility) item in individual life, next order is general etiquette item in social life, nonesty, national consciousness item in national life. And there is no frugality item in the sphere of individual life. It must be noticed that the subjects of frugality doesn't appear. The subjects of frugality, which shows to spare goods, not to be extravagant and to cultivate the habit of saving, must be emphasize in the kindergarten stories. 2. Analyzing the stories in 「The national curriculum guidance for teachers」, 33.8%(23 copies) belong to the second stage, each 27.9%(19 copies) to each the first and the third stage, 8.8%(6 copies) to the fourth stage of high level moral stage, and 1.5%(1 copy) to the fifth stage. In 「The national curriculum guidance for teachers」, 61.8% belongs to the first and the second stages in the pre-conventional level, 27.9% to the third stage in convention level, and 10.3% to the fourth stage of high level in convention level Kohlberg's moral development stages, the stories of the second stages have high ratio. But to elevate the moral level of children into the higher moral stage, in the aspect of content, the stories must be modified into the third development level. Therefore the stories of the fourth and the upper stages which are not suitable to children is desirable to be modified. 3. In the content of stories in 「The national curriculum guidance for teachers」, dilema or the feasible situation of dilema to be utilized as moral educational matetials are 46 copies (60.5%). So in kindergarten, the stories in 「The national curriculum guidance for teachers」, is suitable to be utilzed as moral educational materials, cosidering in quantity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE