View : 578 Download: 0

文章 仲裁가 精神遲滯兒의 雙聯合 學習 및 記憶에 미치는 效果

Title
文章 仲裁가 精神遲滯兒의 雙聯合 學習 및 記憶에 미치는 效果
Other Titles
(A) study on the effect of sentence mediation on the learning and retention of paired : Associates by the Mentally Retarded
Authors
韓裁順
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
문장 중재정신지체아쌍련합 학습
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
聯想學習은 보다 高度의 槪念學習을 위한 기초단계로서 정신지체아동의 敎育에 있어서 重要한 위치를 차지하고 있다. 이에 정신지체아동의 記憶障碍의 本質을 밝히려는 노력과 발 맞추어 記憶戰略이 聯想記憶에 어떠한 영향을 미치는 가에 관하여 많은 實驗的·理論的 碍究가 실시되어 왔다. 본 硏究는 學習을 시키기 위한 敎育的 道具로서 文章仲裁의 效果를 밝히기 위해 시행되었다. 이러한 目的을 위하여 文章仲裁가 雙聯合 學習의 速度에 미치는 영향 뿐만 아니라 反轉된 쌍연합의 短期회상, 學習으로부터 1~2일 後의 長期회상 및 새로운 쌍연합 학습에로의 轉移 여부가 硏究되었다. 본 硏究의 對象은 정신연령 6~10세, 지능지수 50~80인 30명의 精神遲滯兒童들이다. 이들 아동들은 실험집단과 통제집단에 각각 15명 씩 무선적으로 배정되어 5개의 雙聯合 學習課題가 주어졌다. 實驗集團에게는 學習方法으로 刺戟재-反應 항목을 연관지어 주는 두 개의 절로 이루어진 仲裁的 文章이 주어져서 試演되었고, 統制集團에게는 같은시간 동안 各 항목의 짝지은 명칭만이 試演되었다. 일정한 학습기준에 도달한 후, 反轉된 쌍연합의 회상, 학습으로부터 1~2일후의 장기회상 및 새로운 쌍연합 학습과제에로의 轉移를 檢査하여 그 結果가 비 교되었다. 結果의 檢證에 使用된 統計的 方法은 t -檢證이며, 檢證에 의하여 얻은 結論은 다음과 같다. 1. 쌍연합 학습에 있어서 寶驗集團이 統制集團보다 有意하게 빨랐다. 2. 反轉된 쌍연합의 회상에 있어서 實驗集團이 統制集團보다 有意하게 높은 수행수준을 보였다. 3. 學習으로 부터 1 ~ 2일 後의 쌍연합 장기회상에 있어서 實驗集團이 統制集團보다 有意하게 높은 수행수준을 보였다. 4. 새로운 쌍연합 학습과제의 學習에 있어서 實驗集圈과 統制集團間에는 有意한 差가 없었다.;This study is to test the effect of sentence mediation on the learning and retention of paired-associated(PA) by the mental-ly retarded. 30 children were selected according to Draw-a-Person Test, then, they were randomly assigned into two groups. (experimental group: N=15, Control group: N-15) The mean MA of the experiment-al group was 7.42, and that of the control group was 7.73. The mean IQ of the experimental group was 63.77, and that of the control group was 64.84. 5 PA tasks were used to measure the learning rate. In the experimental condition, two-phrase sentence mediation was provided and rehearsed. In the control condition, on other hand, children were required to rehearse only the names of the stimu-lus items. When the learning criterion (2 correct answer) was achieved, reversal and retention (1-2 days after the original learning measure) was testes by a recall test. The degree of transferring ability was tested, too, by the learning rate of new PA tasks, and the scores of the two groups were compared. For the statistical analysis of the date, t-test was used. When sentence mediators were applied and rehearsed, not only the learning rate of the mentally retarded subjects was significantly accelerated, but also the recall of the reversed pairs was significantly improved. Also the retention of the learned PA was significantly improved when the sentence media-tion was employed. However, it was found that the sentence mediation effect was not transferrable.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE