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정신지체아의 그리기능력에 관한 일 연구

Title
정신지체아의 그리기능력에 관한 일 연구
Authors
강혜경
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 정신지체아의 그리기에있어 지도방법의 하나로 사용하는 보고 그리기의 교수방법을 적용하였을 때, 이에 따른 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 보고 그리기의 지도방법은 그림의 정확성에 있어서 실험집단과 통제집단의 두 집단간에 유의한 차이를 보일 것인가? 2. 보고 그리기의 지도방법은 그림의 정확성에 있어서 성별에 따라 유의한 차이를 보일 것인가? 3. 보고 그리기의 지도방법은 생각하여 그리기에 있어서 두 집단간에 유의한 차이를 보일 것인가? 4. 보고 그리기의 지도방법은 생각하여 그리기에 있어서 성별에 따라 유의한 차이를 보일 것인가? 본 연구의 대상은 서울 시내 소재의 정신지체아 특수학교 학생48명으로, 실험집단과 통제집단간 생활연령I.Q, 정신연령, 사진그림점수등을 고려하여 동등설계하였다. 연구도구는 동물, 탈 것을 중심으로 한 15가지의 견본그림이며, 교수방법에 따라 15회 실시하였다. 수집된 자료는 t검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 보고 그리기의 지도방법 실시이후 그림의 정확성에 있어서 두 집단간에는 유의한 차이가 있었다. 2. 보고 그리기의 지도방법은 그림의 정확성에 있어서 성별에 따른 유의한 차이가 없었다. 3. 보고 그리기의 지도방법은 생각하여 그리기에 있어서 두 집단간에 유의한 차이가 없었다. 4. 보고 그리기의 지도방법은 생각하여 그리기에 있어서 성별에 따른 유의한 차이가 없었다.;The purpose of the study is to see the effects of educational method in teaching mental retarded children how to draw a thing ; teaching method employs the presentaion of sample pictures. The 48 members of the subject consisting 25 boys and 23 girls are recruited from the mental retarded children registering in the S, M and D schools located in seoul, whose ages range 8 through 11 years old, And two groups (Experimental and Control group) are designed equally in consideration of their aqe, IQ MA and the results of their previous picture examination. the tools used in the study are 15 sample pictures including animals and vehicles such as a elephant and in accordance with the educational method they are performed fifteen times. The collected data are analyzed using T-verification. The finding of the study are as follows; 1.As for the experimental group where the presentation of sample pictures are used, its drawing teaching has a signicant difference in the r drawing marks between before and after the examination but, as for he control group, no significant difference in marks betㅈeen before and af- ter the examination has been discovered. 2.As for the experimental group where the presentaion of sample pictures are used, its drawing competency has no significant difference in the drawing marks between the boy' s and the girl's 3. In consideration of general drawing, (i, e, drawing under the subject) there is no significant difference in drawing competency between experimental group and control group. 4. In consideration of general drawing, there is no significant difference in drawing competency between the boy's and the girl's.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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