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고등학교 수학과 교육과정의 변천에 관한 연구

Title
고등학교 수학과 교육과정의 변천에 관한 연구
Other Titles
On the Transition of Mathematics Curriculm in high School
Authors
이정옥
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
고등학교수학과교육과정변천수학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In this paper we analyze and examine the transition of Math curriculum in high school. In Korea, after the 1945 liberation from Japan, the curriculum was revised three times. After that, the 4th amendment was declared on Dec. 31,1981. So we examine the details and problems of each curriculum. Especially we make a comparative study of the 3rd and the 4th amendments. In the 3rd amendment, to swim with the world trends the modernization of the Math education was introduced, It had a lot of merits, however it was criticized in the 1970's because of demerits that was not corresponded to the reality. Also in Korea, reckless modernization caused lots of contradiction. Thus, in the 4th amendment, the curriculum was revised s o as not to impose burden on students and to appropriate the contents with the basic view of modernization of Math education and solving problems occurred in the 3rd amendment.;본 연구는 수학 교육과정 변천에 관한 내용을 고등학교를 중심으로 분석 검토한 것이다. 해방 후 우리 나라는 교수 요목의 시대를 거쳐서 3차의 교육과정 개정이 있었고, 1981년 1 2월 31일에 제4차의 교육과정 개정을 보게 되었다. 본 논문은 각 시기별로 교육과정의 내용과 문제점 및 교육과정의 기본 방향을 검토하고, 각 교육과정이 제정된 배경을 고찰하였다. 특히 3차 교육과정과 4차 교육과정을 분석하였다. 제4차 교육과정 개정에 우리나라는 세계적인 추세에 따라 수학교육의 현대화를 위한 내용을 도입하였다. 그러나 수학 교육의 현대화 운동은 많은 장점을 가지고 있으나, 현실에 부합되지 않는 결점들이 있다는 것이 70년대에 와서 지적되었다. 우리들의 교육과정도 맹목적으로 현대화를 했기 때문에 문제점이 발생했다. 이러한 점을 고려하여 4차 교육과정 개정에 있어서는 수학 교육 현대화라는 기본 정신을 그대로 살리면서 학생들에게 과중한 부담을 주지 않도록하고 제3차 개정시에 발생했던 문제점을 수정, 보완하는 수준에서 지도내용의 양을 축소하고 수준을 적정화하는 내용으로 교육과정이 개정되었다.
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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