View : 1049 Download: 0

초등전통미술교육을 위한 민화(民畵)학습 프로그램 개발 연구

Title
초등전통미술교육을 위한 민화(民畵)학습 프로그램 개발 연구
Other Titles
(A) Study on The Development of Program of Folk Paintings Traditional Art Education in Elementary School
Authors
박수경
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Keywords
초등전통미술교육민화학습프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study were to suggest the method of being able to be applied at the school spot by developing the program on Folk Paintings for traditional art education in elementary school. The making decision process for the development of the program followed the tyler's rationale for curriculum development, and this program have been included the researches of students, society, professor (in teaching). A goal of the program on folk paintings were 'to would have a right sight and cultivate a good activity by thought about fork paintings, which it gives the opportunity for showing their feelings to students have a amazing experience of recreation through the techniques of fork paintings. The contents of these choosed the following four kinds of Pungsok-kurim kurigki(paintings that draw our traditional folk playings), Kulssi - kurim kuriki (painting s that draw aesthetic words 1, Kumgori - kurim kuriki(paintings that draw our dreams), Pyoungsaeng-do kuriki(paintings that draw his whole life). For refinement, the program should have to take a pre-test and post-test on asking to 5-grades at J-elementary school in Seoul, which it should have done the measurement, analysis on capacity of showing and the paper-analysis of asking about their thought on folk-paintings. and then the evaluation of affective domain was examined by rating scale and observation in testing the program. A result of appling the program shows us that stuents would have a better capacity of showing more and more, also they usually begin to get a high-interesting by their activity presenting in this modeling class. But we still have a little of problems (1)students need a more interesting in a whole art-class, especially feelings on art. (2)we must think of assesing the amount of the class regard of children' s capacity, (3) the flexibility of curriculum arrangement.;본 연구의 목적은 초등전통미술교육을 위한 민화학습 프로그램을 개발하여 학교 현장에서 적용할 수 있도록 하는 데 있다. 전통미술교육에 대한 중요성이 강조되고 있는 반면에 현장에서는 다양한 전통미술교육이 이루어지고 있지 않으며, 교육과정상에서도 전통미술의 정신을 계승한다는 측면이 도외시되고 있다는 문제점이 발견되었다. 이에 대한 대안으로 전통미술의 다양화를 도모하고, 전통문화의 가치에 대한 올바른 시각을 통한 전통의 재창조로 이어질 수 있는 민화학습 프로그램을 개발하게 되었다. 본 프로그램은 Tyler의 교육과정 개발모형에 기초하여 학습자, 사회, 교과 전문가의 요구조사를 토대로 교육목표가 설정되고, 프로그램의 목표에 따라 학습경험을 선정하고 조직하였다. 민화학습 프로그램의 목표는 민화감상을 통해서 전통미술에 대한 올바른 시각과 태도를 가지고, 민화의 기법을 통해 자신의 감정을 표현하는 재창조의 경험을 가지도록 한다로 설정되었고, 내용요소로는 풍속그림 그리기, 글씨그림 그리기, 꿈거리그림 그리기, 평생도 그리기의 4가지가 선정 ·조직되었다. 민화를 통한 감상과 이해를 통해 표현활동으로 이어질 수 있는 수업모형을 개발하여 이에 따라 프로그램이 전개되었고, 프로그램의 정교화를 위해 서울시 J초등학교 5학년을 대상으로 프로그램을 실시하였다. 프로그램의 평가는 첫째, 아동의 태도와 표현력 조사를 통한 프로그램 평가로서 전통미술과 미술교과에 대한 태도, 작품표현력, 정의적 영역의 세가지 사항으로 나누어 사전과 사후를 비교·분석 하였고 둘째, 프로그램 실시자의 경험을 통한 프로그램 평가로서 프로그램을 실시하는 과정 중에 얻은 자료와 실시 후 프로그램의 전체적인 검토를 통해 프로그램의 내용, 자료, 시간, 아동의 만족도가 어떠한지를 알아보았다. 프로그램을 실시한 결과 전통미술학습에 대한 흥미도 및 미술교과에 대한 정, 색채 사용 및 재료 사용 능력에 있어서 큰 향상을 보였다. 수업활동에 참여하는 태도로 본 수업의 흥미도 또한 대체로 높은 것으로 나타났다. 문제점으로는 감상활동이 좀 더 흥미있게 이루어져야 한다는 것과 아동의 능력을 고려해서 수업의 양을 조절해야 한다는 것, 그리고 시간 배정의 융통성이 고려되어야 한다는 점이 지적되었다. 따라서 앞으로 이 점을 개선하기 위한 노력이 필요할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE